Gå til innhold

Ranger emnet


Movikon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kjøpt en gammel bil med en kupevifte som går kun på full hastighet. Det er to ledninger koblet opp fra tidligere eier; når disse kobles sammen, går vifta på full hastighet. Alt annet virker som det skal.

 

Tenker at jeg trenger en måte å regulere strømmen ut til vifta; altså en regulerbar 'dings'/potmeter jeg kan sette mellom disse ledningene.

 

Er det noen som har noen løsninger på dette?

 

Link til video her:

 

https://goo.gl/photos/kAiHhHzzV7DategJ7

 

 

Håper dette kan stå under teknisk, da jeg tror det kan være ganske universielt og kan være til glede for flere enn meg med gamle biler.

 

 

Edit: Kan jeg f.eks. bruke denne? http://www.ebay.com/itm/50-Watts-High-Power-Wirewound-Potentiometer-Rheostat-50W-Variable-Resistor-/152215439650?var=&hash=item2370bf4922:m:mMgCjcW4qlwya6MCzyfZCTw 

 

Hvis ja, hvor mange ohm skal jeg velge når jeg handler?

 

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Jeg ser at du høyst sannsynlig har rett, men jeg er dessverre ikke veldig komfortabel med å koble altfor mye elektronikk. 

 

Denne bilen har en klima anlegg, med et elektronisk panel hvor man bl.a. kan styre vifta ved hjelp av knapper. Forrige eier har gjort en jobb med å koble to ledninger direkte? til vifta, og jeg er litt redd for å begynne å klusse for mye med dette. Vil i så fall trenge mye hjelp.

 

Jeg lurer derfor på om det går an på noen fornuftig måte å bruke f.eks. potmeteret i linken og hvor mange ohm den i så fall må bestilles med.

 

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hente bryter fra en eldre bil, samt formotstand, vil da får 3-4 trinn på viften - så sant du har en standard DC-motor som viftemotor. Alternativet er 100-150W potensiometer, blir nok dyrt og stort ved slike effekter. Aller best er å finne elektrotegninger og kople alt til original stand, og heller fikse selve problemet - med hjelp fra en elektrokyndig ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår