Gå til innhold

Hvor er servoolje på touran 2007?

Ranger emnet


petter268

Anbefalte innlegg

Her må du lete til håret blir grått, for du har elektrisk tannstang og dermed ingen servo olje ;) 

 

Vdr. knirking, så kan det være bærekule®, endeledd, fjærbenslager eller knekt fjær bl.a.

Jekk opp bilen så hele framakselen henger i lufta og sjekk om knirkinga blir borte da.

 

Til lokalisering er det ofte greit å være to stk, en som ratter og en som lytter.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Såpass ja. Jeg hadde en mistanke, men regna med det var servo olje på denne. Takk for svar og hjelpen. Jeg har akuratt bytta fjærene så det er ikke der problemet ligger. Foringene er veldig dårlige, så kanskje det er dette. Hva er ofte kjennetegn for at det må byttes? Bøyd eller veldig dårlige foringer og at metall knikker inntil metall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet du fjærbenslager samtidig? Disse som sitter helt på toppen av fjæra?

Det er "fyfy" i mekanikerverden og ikke bytte disse samtidig da de koster rundt 250-400,- stykket og jobben er den samme hvis disse ryker før fjæra ryker igjen, noe det i 99% av tilfellene gjør. Ofte er også disse synderen til at fjæra ryker.

 

Hvis du med foringene mener fjærbenslager så er typiske tegn (når det er utmontert), ulyd når du snurrer på det, går trått, tegn til ytre skader.

Når det er montert kan du oppleve ulyd, låsning, rykking, knirking etc.

Hvis dette lageret er dårlig og roterer trått/står fast ryker fjæra di igjen innen veldig kort tid da all rotasjonskraft går i fjæra istedenfor igjennom lageret.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg skjønner. Jeg fikk et verksted til å bytte fjærene for det hasta veldig, og jeg tror ikke de har bytta noe annet enn fjærene. De nevnte ikke noe om fjærbenslager når jeg ba de fikse det. Litt dårlig, hvis dette gjør så fjærene ryker fort igjen. Jeg får kanskje bytte det selv, for tror jeg har en viss anelse for hva som skal gjøres. Men sånn som ståa er nå, så knirker det når jeg svinger i lav fart.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe hokus pokus. Har du skrudd litt før går dette helt greit.

Bildeler.no har en fantastisk YouTube kanal med mange "how-to" videoer, deriblant bytte av fjærbenslager på en Caddy/Touran 2K.

Hjulopphenget foran er eksakt likt på Caddy/Touran så denne videoen fungerer helt fint som en "how-to" for deg. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår