Gå til innhold

Luft i bremsene og symptomer på defekt EGR ventil

Ranger emnet


Magnus99

Anbefalte innlegg

Hei!


Er en opel astra g 2001 modell


 


For noen uker siden kjørte jeg bilen min og plutselig når jeg kjørte i en rundkjøring røk hjulnavet og bremsene sluttet og funke. Jeg tok da av gamle hjulnavet og tok 2-3 uker før jeg fikk skaffet nytt. Nå har jeg kjørt bilen i 2-3 uker etter skift av hjulnav og bremsene har alltid vært ujevne altså jeg må presse hardere enn før for at bilen skal bremse og idag fikk jeg motorstopp og da ble bremsene så harde at de ikke kunnes bli trukket inn så jeg fikk ikke bremset. Kan dette være pga. luft i bremsesystemet og at jeg må få fjernet den lufta? Er det farlig og kjøre med luft i bremsene? eller kan det være noe helt annet som gjør dette.


 


En ting til! 


Helt siden jeg kjøpte bilen har den vært nokså tung og kjøre hardt og gire, lav akselerasjon osv. Den har og ofte starter og rukke når jeg kjører eller humpe eller hva jeg skal kalle det. På en måte samme greia samme humpinga du får når du tar clutchen ut for fort bare at nå rører jeg ikke clutchen en gang og humpinga skjer masse etter en annen. De siste ukene hver gang dette har skjedd har bilen fått motorstopp hver gang jeg går i lav fart etter og opplevd denne humpinga/rykkingen. Av og til starter den med en gang og av og til tar det noen minutter. Men etter den da har fått motorstopp så er bilen mye bedre og kjøre, den får god akselerasjon og det er mye bede og gire men etter en stund er den tungere og kjøre igjen.... Så kommer rykkingen og den stopper og dette skjer gang på gang når jeg kjører.


 


var på tur hos verksted og fikk tatt diagnose av bilen og den sa at det trengets og bytte EGR ventil... Men de hadde desverre ikke tid til og si noe mer sad.png Noen som kan si meg hva en EGR ventil er og hva symptomene er for at den må byttes. Han sa noe om at det var n feil slik at den holdt seg åpen hele tiden og lukket seg ikke... Jeg vet ikke og er dette dyrt og fikse?


 


Håper på bra svar her


Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får ikke plutselig luft i bremsene hvis du ikke har demomtert bremse slanger eller kalippere jeg trur du har problemer med bremsekraft forsterker,  bremsene blir harde og dårlige  når motoren ikke går  du kann prøve og trykke bremse pedalen inn og hold start bilen og du kjenner at pedalen går litt til da er det bremsekraftforsterkeren som hjelper til men her er det mye rart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er noe sliten. Om den plutselig stopper, så kan det være at gasspjeldet trenger en rens. 

Om det er lenge siden, så kan det høres ut som den trenger en full service. Bremsevæske er noe som bør skiftet annenhvert år. 

Feilkode på egr gjør sjelden så den stopper helt. Regner med at det er bensin? 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør motoren varm. så kjører du ut på landeveien en tur. ha bilen i 2gir og legg deg på en fart på 70-80 km/t 4-5min. 

det bruker å få egr ventilen til å virke igjen.  

men begynner den å virke da tyder det på at den er gjenngrod av sot og dritt.

går å ta dem ut å rengjøre dem.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør motoren varm. så kjører du ut på landeveien en tur. ha bilen i 2gir og legg deg på en fart på 70-80 km/t 4-5min. 

det bruker å få egr ventilen til å virke igjen.  

men begynner den å virke da tyder det på at den er gjenngrod av sot og dritt.

går å ta dem ut å rengjøre dem.

Hvar på verkstedet idag! Visste seg at EGR ventilen ikke lukket seg når bilen kjørte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår