Gå til innhold

Hyleyd ved kjøring

Ranger emnet


Mats VT

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører, rett fram, i lav hastighet (0 - 40) så hører jeg noe som minner om en hylelyd/raslelyd utenfra, høyre foran. Hører det kun selv når hvis jeg har vinduet åpent, så det er ikke så veldig høy lyd.
Gjelder når jeg kjører rett fram, eller etter jeg har løst ut clutchen og begynner og kjøre.

Noen som vett hva dette er? Defekt svinghjul (for guds skyld ikke dette håper jeg..)?
Sånn for å nevne så er multireima skiftet i fjor, så det er ikke denne.

Gjelder Golf 2005 Sportline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare antagelser uten å ha hørt lyden. Er det mulig å ta et filmklipp og legge ut?

Skal se om jeg kan få det til i løpet av dagen. Men den er der ikke hele tiden heller ser du, virker som den dukker opp når jeg løser ut clutchen eller kjører rett fram, så plutselig kommer den så forsvinner den igjen.. Lyden kan minnes som det et hjul som er litt løst, selv om jeg har sjekket dette da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med meg far min på en liten tur. Har nå etterstrammet hjulboltene på høyre framhjul, samt tatt en tur i lav og høyere fart uten å høre noe. Kjørte frem og tilbake på en P plass med harde og myke bremsinger, samt herjet litt med clutchen. Hører ingenting nå. Iflg. han så er det mest sannsynlig stein e.l som har klart og legge seg inn på bremsene eller noe. 

Hører ikke noe klirrelyd eller slikt fra motor eller på tomgang, ikke ved oppstart eller når jeg slår den av heller. Og heller ikke ved "harde" svinger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett og konstantere noe, men så høyfrekvent som den er vil jeg tippe at den kommer fra bremsene.

Først og fremst, sjekk hvor mye bremsebelegg det er igjen på klossene og sjekk om det er skrikeplater på de. 

 

Jeg hadde demontert alle bremsene, rengjort og montert sammen igjen med kobberfett/alu.fett på strategiske plasser. 

Og selv om det er ganske åpenbart, skulle du komme over klosser/skiver som er slitt så byttes det selvfølgelig :) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett og konstantere noe, men så høyfrekvent som den er vil jeg tippe at den kommer fra bremsene.

Først og fremst, sjekk hvor mye bremsebelegg det er igjen på klossene og sjekk om det er skrikeplater på de. 

 

Jeg hadde demontert alle bremsene, rengjort og montert sammen igjen med kobberfett/alu.fett på strategiske plasser. 

Og selv om det er ganske åpenbart, skulle du komme over klosser/skiver som er slitt så byttes det selvfølgelig smile.gif

Har ikke tid eller kunnskapen til det, så det får verksted ta seg av. Skal ringe inn i morgen og få de til å sjekke den. 

Men hvorfor kommer ikke denne lyden når jeg faktisk bremser? Dette skjer ikke når bremser ned, eller holder bremsen inne. Og det er akkurat som den reagerer mer på sving til venstre enn høyre har jeg merket.

 

Er forøvrig skiftet bremseskjold i 2015 på alle dekk wink2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en meget fin vibrasjon i bremsene som oppstår og dermed slager denne høyfrekvente lyden. At den kommer ved sving kan være grunnet belastning/avlastning som gjør at den dukker opp. At den ikke kommer under brems vitner også om at det kan være bremsene, når du bremser vil ikke denne fine vibrasjonen være tilstede.

 

Få verkstedet til å gå over bremsene, rengjøre og smøre opp. Rimelig sikker på at det løser saken, men mindre det er utslitte klosser som trengs utskiftning.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en meget fin vibrasjon i bremsene som oppstår og dermed slager denne høyfrekvente lyden. At den kommer ved sving kan være grunnet belastning/avlastning som gjør at den dukker opp. At den ikke kommer under brems vitner også om at det kan være bremsene, når du bremser vil ikke denne fine vibrasjonen være tilstede.

 

Få verkstedet til å gå over bremsene, rengjøre og smøre opp. Rimelig sikker på at det løser saken, men mindre det er utslitte klosser som trengs utskiftning.

Klokt svar. Skal få nevnt det for de. 

Så lenge lyden forsvinner så er jeg fornøyd, er så irriterende å vite at noe ikke stemmer på bilen, er ikke kjekt å kjøre rundt i den da 1-winking.gif 

Jeg var livredd for at det var svinghjulet, mener på at dette skal være en svakhet på Golf V?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, svinghjul er en ganske "utbredt" feil på VW fra den tidsepoken, men dette er ikke noe svinghjul, det tørr jeg (nesten) å garantere :) 

Symptomer på svinghjul er slag, vibrasjon og raslelyd, spesielt på tomgang.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, svinghjul er en ganske "utbredt" feil på VW fra den tidsepoken, men dette er ikke noe svinghjul, det tørr jeg (nesten) å garantere smile.gif

Symptomer på svinghjul er slag, vibrasjon og raslelyd, spesielt på tomgang.

Har akkurat vært og hentet bilen min fra verksted. De har hatt bilen der i HELE dag, og sier de ikke fant noe som helst på bremsene. 

For å si det sånn, jeg hørte samme lyd hele vegen hjem fra jeg kjørte derfra. Tror jeg skal ta turen opp igjen i morgen og fortelle de at det så absolutt ikke er godt nok når de har hatt hele dagen på seg til å høre etter lyden.. Kjenner jeg er pissed så det holder nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat vært og hentet bilen min fra verksted. De har hatt bilen der i HELE dag, og sier de ikke fant noe som helst på bremsene. 

For å si det sånn, jeg hørte samme lyd hele vegen hjem fra jeg kjørte derfra. Tror jeg skal ta turen opp igjen i morgen og fortelle de at det så absolutt ikke er godt nok når de har hatt hele dagen på seg til å høre etter lyden.. Kjenner jeg er pissed så det holder nå..

 

Ja, svinghjul er en ganske "utbredt" feil på VW fra den tidsepoken, men dette er ikke noe svinghjul, det tørr jeg (nesten) å garantere smile.gif

Symptomer på svinghjul er slag, vibrasjon og raslelyd, spesielt på tomgang.

Glemte og si det, men det er Møller Bil jeg snakker om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår