Gå til innhold

Lakk Skader Panser

Ranger emnet


gordone

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Klar Lakken har flasset litt av på panseret også har jeg fått enn liten stein sprut, antydning til overflate rust.

Dette er enn gammel, bil så jeg har ikke planer om å levere den inn, men trenger hjelp til hvordan jeg kan stoppe utviklingen...

antar det ikke er bra å la lakken stå uten klar lagg ? Kan jeg pusse ned fint rundt der det har flasset også kjøpe klar lakk også spraya på ?

 

Se vedlagte bilder.

post-129640-0-57856700-1470493743_thumb.jpg

post-129640-0-04440400-1470493748_thumb.jpg

post-129640-0-73678000-1470493751_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, slik jeg ser det er det bare enn plass det har kommet rust, de andre plassen ligger det lakk som bare mangler klarlakk?

Dette er enn gammel bil så det vikigste er bare å bremse / stoppe forfallet, med å la lakk stå uten klar lakk...

Samtidig er det greit at det ser noenlunde greit ut, trenger ikke gjøre det styggerne enn nødvendig.

Hadde dette vert enn nyere blir hadde jeg levert inn til lakkering, men ser ikke poenget med å bruke penger på det, da dette blir nummer to bil.

 

1. Hvordan kan jeg behandle den lille rust flekken? maske rundt slik at bare enn liten flekk viser med rusten i midten, pusse ned også ha på grunnning og lakkere?

 

1. Alle plassene det bare mangler klarlakk, matter jeg forsiktig ned. hva bør heg matte med?

 

3. Legge på klarlakk alle over alt som mangler klarlakk pluss der jeg fjernet rust og lakket?

Bør jeg dekke til hele panseret med plast og teip, slik at områdene som mangler klarlakk bare viser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern rust og legg på ny lakk, gjerne med lakkstift. Du bør grunne først, ikke noe must om temaet kun er å stoppe forfallet. 

Matt ned det som skal lakkeres med våtslipepapir ~400 korning, få fine overganger der klarlakk er flasset. Maskér alt som ikke skal lakkeres, dvs hele resten av panseret og mulignes frontruta, alt etter så. Sprøytestøv når alle veier. Inntil det som skal ha klarlakk bør du brette maskeringstapen litt skrått opp slik at lakken gradvis avtar inn mot det ulakkerte, om ikke vil du få kantete overganger. 2-3 strøk med klarlakk bør du ha.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt maskeringstape rundt de flekkene, men heller spraye klarlakk gjennom et hull i en papplate som holdes ca 10cm fra området som skal lakkeres. Hullet bør være ca samme størrelse som flekken og kan beveges litt rundt mens du sprayer. Da blir det ikke kanter.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så  bør du kanskje ha en alternativ plan - for eksempel lakkering av hele panseret.

Når du sliper rundt flassingen så er klarlakken muligens hardere enn den fargede lakken.

Det kan derfor lett skje at du sliper gjennom fargen ned til grunning eller blankt stål noen steder.

Gå derfor forsiktig til verks på en liten flekk først.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen,

 

Da har jeg følgt tippsene deres og er fornøyd med resultat forhold til alder på bilen.

Det skjedde det som noen av dere advarte mot når jeg skulle våt slipe ned så tok jeg litt for mye av lakken og kom ned til grunningen...

Så jeg var å kjøpte noe svart spray og penslet på det verste også slipte jeg ned også la klarlakk oppå etterpå.

Jeg ser nå i ettertid at jeg skulle nok lakt på mere svart lakk for du kan se litt kvitt rundt der jeg la på lakk... men alt i alt er jeg fornøyd.
Selv om det er litt nyjanser i fargen, så er overflaten helt glatt og jeg har stopper videre nedbrytning og eventuelt rust av panseret.
 

Så kommer spørsmålet mitt, det kom litt klar lakk støv oppå resten av panseret når jeg holdt på, vist jeg bruker fingeren til å gni så ser jeg at det løsner, men det løsner ikke med vanlig vask med såpe, hvordan kan jeg få det vekk ? Bone panseret ? vaske med noe sterkere?

 

Legger med noen bilder, de ble ikke så bra bilen har blitt litt skitten etter kjøring også...

post-129640-0-66227500-1472136861_thumb.jpg

post-129640-0-41387700-1472136867_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår