Gå til innhold

Ulelyd fra AC kompressor

Ranger emnet


kenthrr

Anbefalte innlegg

Mener det ja, kan prøve å lytte litt til dersom det ikke virker sannsynlig.

Glemte å nevne at jeg har problemer med AC til å fungere, må slå det av for så å slå det på en stund senere. Har aldri etterfylt AC med gass så det skulle sikkert vært gjort også men tenkte å få sjekket litt angående denne ulelyden først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er helt sikker på at ulyden kommer fra AC kompressor så ikke bytt den ihvertfall, foreløpig.

 

Kommer/går lyden ved aktivering/deaktivering av AC?

Lytt nøye og verifiser om lyden kommer fra AC, dynamo, løpe- eller spennrulle. 

Du nevner bare ulyd, så jeg spør dumt, er det reima som piper/slurer eller er det typisk dårlig lager ulyd? Hvis du er usikker kan du ta en filmsnutt og legge ut på YouTube for så å publisere den her.

 

Ang. dårlig funksjon på AC så er det nærliggende å tro at det er lite gass på anlegget, så det er egentlig bare å få tatt en AC service.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden minner meg mer om en gammel automatkasse som begynner å synge på siste verset, hehe.

 

Du har nok servoolje på bilen?

 

Er litt vanskelig for meg å lokalisere lyden.

Er det noen forskjell i lyden når AC er av/på?

Dette er ikke akkurat typiske dårlig lager lyd, og definitivt ikke reim som piper.

Hvis du er litt skru kyndig hadde jeg nappet av drivreima og startet opp før å høre om lyden er borte (hvis du ikke klarer å lokalisere den) , ikke for å kjøre med det, men bare et minutt eller to på tomgang for å høre om lyden er borte. Hvis lyden er borte, har du nå anledning til å snurre og kjenne på alle reimhjulene og høre etter ulyd.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det ikke automatkasse på denne :-)

 

Ingen forskjell i lyd om AC er på eller av dessverre. For ordens skyld så skal jeg sjekke servo olje nivået, etterpå løsner jeg reima slik som du foreslår og snurre litt på reimjulene.....

 

Lyden høres litt ut som noe som gnisser borti noe metall, for meg så virket det som om lyden kom over natten mens jeg var på ferie.

 

Takker for dine gode forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det løpehjulet som sitter under/vedsiden av AC pumpa di.. Der sitter det 2 stk løpethjul, og begge 2 pleier å ryke på disse.. Det er nesten garantert smile.gif

Høres akkurat ut som det ifølge videon din smile.gif

Det er orginalt plastikkløpehjul, men kommet nye oppdaterte med nye delenummer som er i metal. Kjøp disse smile.gif

 

IKKE BYTT AC PUMPA :P

At ac ikke virker er nok pga tom for gass bare.. Blinker resirk. knappen?

 

EDIT: Slenger med bilde til deg:

 

Røde piler= Det er disse som orginalt er plastikk som byttes til stål. Som mest sannsynlig har ryki hos deg nå.

Blå pil= Dette byttes også vanligvis på reg.reim bytte (75.000km) Dette er stålhjul org.

Rosa pil= Dette er også org. plastikk hjul. Dette er altså hovedstrammeren til reima. Her har det vært MYE tull. Dette er viktig at er byttet ut med ny type strammer, som har metalhjul!! Hatt mye motorhavari pga denne. Den pleier å flise opp reima. Her må hele strammeren byttes da du ikke får løst hjul.. Men har du hatt reg.reim skift på org. suzuki verksted så har du nok fått spørsmål om å bytte dette. Dette er ganske kostbart, men lønnsomt :)

 

post-95881-0-91749600-1470252855_thumb.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det kanskje ikke er compressoren i seg selv eller lageret i compressoren/clutchen, jeg sjekket clutchen nå i kveld og den virker som den skal når jeg skrur av og på AC knappen.

 

Resirk knappen blinker ikke.

 

Får satse på at det er disse løpehjulene og ikke en kostbar feil på compressoren. For å være sikker på at det er disse løpehjulene skal jeg løsne reima og sveive/spinne litt på løpe hjulene for sjekke om de lager lyd?

 

Disse løpehjulene er de enkle å bytte ut (de med røde piler)?   Hva koster eventuelt disse tror du?

 

En annen ting, vi skal på tur i helga, er det risikabelt å kjøre med, bør jeg la bilen stå?

 

 

EDIT:  Har løsnet på reima i dag og kjent på løpehjulene men de lager ikke noen lyd og virker ok, derimot var det en del slark i AC kompressor hjulet så da blir det vel til å bestille en ny, brukt eller ny.  Noen som kjenner til om det finnes overhalte å få kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de løpehjula i plastikk eller metal?

 

Det er ikke AC pumpa di som er feil! Det er de løpehjula!! Det blir ikke slakk i de, og ikke lett å høre med å spinne på de i bilen. De er også veldig lette å bytte. Å det er normalt med liten "slakk" i ac pumpa.. Det samme i servopumpa..

Jeg har skrudd på disse bilene siden 2006 og enda ikke bytta en AC pumpe pga ulyd, men derimot kanskje 100 slike løpehjul, så da kan du regne ut oddsen selv..

 

Gjør som du vil, men jeg setter en knapp på de løpehjula jeg..

 

Og pris messig så er de hjula rimelig billigere..

 

Pris og delenr:

Pulley no 1: 95131-76K00 =816kr

Pulley no 2: 95131-67J11 =887kr

 

Dette er delenr på nye typen lager.

 

Så er det pris på ac pumpe:

95200-67JA0 = 11050kr

 

Her pris på ac clutch:

95210-67JA0= 2808kr

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker for meg som om løpehjula er av plast.

 

Da er vel saken klar at jeg bør bytte disse løpehjula først siden det mest sansynligvis er ett av disse som lager lyden. Uansett så er det rimeligere å bytte disse først enn å bytte ac kompressor deler. Sikkert ikke bortkastet siden du sier det er anbefalt å bytte disse ut med metall løpehjul.

 

Dersom det skulle vise seg at lyden er der fremdeles så får jeg gå løs på ac kompressoren, vil det da være fornuftig å bare bytte ac clutchen? Når du bytter clucthen følger det med lager osv i settet?

 

Takker så mye for delenr og priser, det gjør det utrolig mye enklere å vite hva man skal bestille.

 

Må si jeg er imponert over hjelpen man får her på dette forumet, mange takk!!

 

 

EDIT:

Ser at de har disse delene på skruvat.no, er disse av grei kvalitet?

 

https://www.skruvat.no/Styrrulle-kamrem-P336775.aspx

https://www.skruvat.no/Styrrulle-drivrem-P205644.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår