Gå til innhold

1,9TDI 130hk, nekter å virke! hjelp! :)

Ranger emnet


Finn Christian

Anbefalte innlegg

Trenger sårt tips og råd til hva jeg skal gjøre videre med motor for å få den til å funke igjen.

Bil: Golf MK4 1,9tdi 130hk ASZ, 235.000km

 

Turbo gikk i nød modus, byttet Luft masse måler først til Biltema, men då gikk den kun normalt over 2000rpm.. og gikk fremdeles i nødmodus. så skiftet tilbake til den originale Bosch, men gikk ikke tilbake til å gå skikkelig fra tomgang. Så satte jeg i helt ny Bosch LMM, ingen forskjell. kun full effekt over 2000rpm.

 

Så kjørte eg gjennom rensevæske gjennom motor( QMI turborens). dusjet lite og forsiktig fra luftfilteret slik at det går gjennom hele systemet ( ikke på Lmm seff) men etter det går den enda dårligere.. tipper at kunn 40-50 hk som er i live...  

 

Byttet deretter til ny turbo med wastegate og ny MAP sensor (ladetrykksensor) og nytt diesel filter.  funker fremdeles ikke!! :deng 

 

Noen vakumslanger er byttet og N75 funker, målt med vakuminstrument under kjøring. EGR rengjort men også blendet vakumtilførsel.

 

 

Noen som vet noe? kan d være programfeil etter Biltema Luftmasse måler?? jeg har prøvd alt men blir jo aldri bedre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på hvor du blendet vakummslangen til egr?

Det beste er at den er på og blende enden. Ikke ta den av ventilen. Om du blenda inntil ventilen, så er det stor sjans for at den går i nødmodus.

 

Også koble opp med vag com tilknyttet bilen og kjør ei strekke. Du skal da ha 2500 rpm så du kan teste pressure kontroll.Og eg lmm. Turbo. Bruk Measuring Blocks på vag com.

 

Turboen er nok ikke noe feil med. Enten så virker den eller så virker den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på hvor du blendet vakummslangen til egr?

Det beste er at den er på og blende enden. Ikke ta den av ventilen. Om du blenda inntil ventilen, så er det stor sjans for at den går i nødmodus.

Også koble opp med vag com tilknyttet bilen og kjør ei strekke. Du skal da ha 2500 rpm så du kan teste pressure kontroll.Og egr lmm. Turbo. Bruk Measuring Blocks på vag com.

Turboen er nok ikke noe feil med. Enten så virker den eller så virker den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:) har Autel diagnose apparat så tar diagnose hele tiden:) 

 

Tok diagnose før jeg begynte med noe som helst: for høyt ladetrykk, pga tilkokset turbo ( men gjordet er forsøk på å bytte LMM).

etter den rensevæsken jeg dusjet igjennom gikk den enda verre, derfor eg byttet turbo.. men måtte nok bytte den uansett pga tilsoting. 

Møller fant en lekksje på oljetrykk i toppen så en ventil løfter gikk dårlig og tikket litt men det er fikset. 

 

EGR vakumslange er klippet 4 cm før toppen på egr, slangen er plugget i begge ender. 

 

Turbo er målt til 1,5bar ved kjøring så den skal og være ok, altså N75 skal og være ok.. 

 

feilkoder etter at MAP, LMM og turbo er byttet er:

*Luftmasse måler, 16485

*Charge preasure controll negative deviation, har ikke koden.

 

Tok ny diagnose igår:

*Luftmasse måler: 16485

*Coolant temerature sensor G2 open...... 01039 ( men denne kan være gammel) tok en lang scan på 20 min, ikke quick scan. 

 

Lest at LMM feil også være pga delvis tett Katalysator, for jeg finner ignen brudd i ledning mellom hjerne osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår