Gå til innhold

Helt skjult dab løsning

Ranger emnet


Bongotromme

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er på utkikk etter en helt skjult dab løsning til bilen. 

Det innebærer at jeg ikke vil ha fjernkontroll, ikke vil ha noe ekstra dill og dall inni bilen, og heller ikke vil ha noe app.

 

Jeg har ikke multifunksjonsratt så styring via dette er ikke noe mulighet.

 

Så det jeg er ute etter er noe som kan ta dab signalet, fordele det utover som kanaler på fm båndet på antenneingangen på spilleren i bilen. Er ikke noe krav om at jeg skal få ha alle kanalene der, holder fint med 6-8 kanaler. Er også et stort bonus om den kan lese fm kanaler også, eventuelt har passthrough, slik at jeg fortsatt kan høre fm radio der dab ikke har dekkning.

 

Spilleren er en SC901 om det har noe å si.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal bytte spilleren må jeg inn med en DSP og å ha en stygg spiller jeg må se på hver gang jeg er i nærheten av bilen, dette er uaktuelt for min del. Og jeg betviler sterkt at lyden blir bedre med ny spiller, frykter sterkt at den blir dårligere. 
Har forøvrig største lydpakka så dette vil si at jeg har senterhøytaler i dashen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du ha inn en DSP?

 

Senterhøyttaleren er trolig det minst brukelig av alt du har i bilen så den kommer du ikke til å savne. Såvidt jeg vet er det vel bare en type aktivsystem i volvo, du trenger en kabel som koster 399,-:

https://www.elutstyr.no/autoleads-pc9-414-volvo-aktivsystemadapter.html

Våre produkter kan kjøpes i vår nettbutikk eller hos en forhandler nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senterhøytaleren står altid på i bilen, og hører stor forskjell på om den er på eller ikke. Også har jeg en greie for ting som er der og ikke funker, så en høytaler montert i bilen som ikke funker vil irritere meg hver dag og hver gang jeg ser bilen/kommer på at den er der men ikke virker. 
Samt at det vil se uhorvelig stygt ut med en moderne 2dins spiller i den bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å få til det på er å ha 6-8 DAB tunere som henter inn hvert sitt signal og sender ut på forskjellige frekvenser. En DAB tuner klarer ikke motta og sende flere kanaler samtidig, ihvertfall ikke de rimelige. Lykke til med å få det skjult ;) 

 

Jeg må innrømme at jeg ser ikke helt problemstillinga di.

En god spiller idag spiller mange ganger bedre enn den dritten som ble lagd i 1998.

En spiller med pent designe forbedrer heller utseende enn en "kasettspiller" med 378 knapper.

Det er fult mulig å få den senterhøyttaleren til å fungere med en ny spiller - handler bare om hvor mye penger du syns den høyttaleren som egentlig er ubrukelig er verdt. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny radio vil se bedre ut og den vil løse alle utfordringene dine. Alt integrert i en enhet. Det kan ikke bli bedre. I tillegg vil du få moderne tilkoblinger som BT, AUX, USB i tillegg til bedre lyd og større justeringsmuligheter.

 

Høyttaleren i midten har ingen verdens fornuftig funksjon. Lyd mikses i stereo. Det er ingen informasjon som går tapt ved å koble den ut.

Våre produkter kan kjøpes i vår nettbutikk eller hos en forhandler nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å få til det på er å ha 6-8 DAB tunere som henter inn hvert sitt signal og sender ut på forskjellige frekvenser. En DAB tuner klarer ikke motta og sende flere kanaler samtidig, ihvertfall ikke de rimelige. Lykke til med å få det skjult 1-winking.gif

 

Jeg må innrømme at jeg ser ikke helt problemstillinga di.

En god spiller idag spiller mange ganger bedre enn den dritten som ble lagd i 1998.

En spiller med pent designe forbedrer heller utseende enn en "kasettspiller" med 378 knapper.

Det er fult mulig å få den senterhøyttaleren til å fungere med en ny spiller - handler bare om hvor mye penger du syns den høyttaleren som egentlig er ubrukelig er verdt. 

Synes ikke en 7" skjerm ser spesielt pent ut i dashen på en bil fra 98. 

og det handler ikke bare om jeg har bruk for den høytaleren eller ikke, handler om at jeg har en greie for ting som ikke funker og at det irriterer meg grønn når noe er der men ikke funker. Så skal høytaleren bort må det ny dash inn i bilen. 

Og spilleren i den bilen låter bedre en det meste annet jeg har hørt. Har nok noe med at HU, forsterker og høytalere er matcha opp mot hverandre. Og alder har da for pokker ingenting å si på.

Og forresten så har det ikke noe å si om det er rimelig eller ikke, jeg vil bare bruke den orginale spilleren, og er villig til å betale det det koster for å få den til å funke. så om det finnes et adapter til 10k som klarer å sende flere kanaler samtidig er jeg glatt villig til å punge ut med det for å få orginal HU til å få dab!

Har du CD veksler?

Har ikke cd veksleren i bagasjeromet, og planlegger å bruke den inngangen til en grom enhet for å få BT.

En ny radio vil se bedre ut og den vil løse alle utfordringene dine. Alt integrert i en enhet. Det kan ikke bli bedre. I tillegg vil du få moderne tilkoblinger som BT, AUX, USB i tillegg til bedre lyd og større justeringsmuligheter.

 

Høyttaleren i midten har ingen verdens fornuftig funksjon. Lyd mikses i stereo. Det er ingen informasjon som går tapt ved å koble den ut.

Jeg vet lyd mikses i stereo, er lydtekniker så kan litt om hvordan lyd mikses. Men prosessoren som er i bilen klarer å få brukt den senterhøytaleren på en fin måte som gjør at det låter bedre med den. Og personlig mener jeg EQ er et djevelens verk på faste installasjoner, så justeringsmuligheter driter jeg så langt i man kan få det. 

Og hva som vil se bedre ut er da opp til meg og bestemme??

Synes en svær djevel av en touchskjerm ser alt for moderne ut i den bilen. 

 

Og som sagt, jeg vil ikke klare å ha en høytaler i dashen som bare eksisterer men ikke er tilkoblet noe, vil bli gal av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du utstyrer CD-skifter inngangen med en adapter for BT, får du kanskje USB inngang også.

Det finnes DAB adaptere som kobles til USB og radiokanalene ser ut som MP3 filer slik at de kan velges fra radio og MF ratt, og kanalnavn vises i radio-display.

Dette er uten tvil det beste forslaget hittil, og er faktisk noe jeg ikke har tenkt over som kan funke.

 

Sendte mail til IPD (som selger BT adapteren) om hvordan denne løsningen vil fungere. Er usikker på om den viser filnavn på spilleren eller ikke. Om jeg må lære med hvilken kanal "track 15" er så blir det litt tungvindt å bruke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår