Gå til innhold

Golf 3, tdi vs tdk.. + mere..

Ranger emnet


Jonas94

Anbefalte innlegg

God kveld, masse år sia jeg har vært her inne så vi får prøve.

 

Vurdert i ei tid nå å handle en golf, men usikker på 3er eller 4er.

Ser at 3ern har både tdk og tdi(seneste årsmodellene), mens 4ern har kun tdi?

 

Hvordan er forbruket forskjellen på disse to motorene?

Hvordan er trim mulighetene på disse motorene? vet at tdk er god gammeldags mekanisk dieselpump, ,mens tdi er pumpedyser og elektronisk styrt)

 

Hva kan man forvente ut av disse motorene med litt står turbo (2,5l turbo) 2,5" rakrør og intercollerstørre intercooler, samt justere disesel/chip.

Er det register kje på noen av disse eller bruker begge reim?

Mye jobb å bytte cluch?

Mye jobb å bytte toppakning?

Kjente feil på disse bilene?

 

 

Ønsker en bil som er 10kg pr hk, så på 1200kg, så blir det 120hk ca..

 

Mvh Jonas

 

MF 165

John Deere L105 (solgt)

Stiga Villa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første årsmodellene av Mk.4 med 90(?)hk TDI motor er også mekanisk pumpe.

Er ikke akkurat noen monstermotorer dette, så med kun de du nevner vil jeg gjette på at du kan øke med rundt en 35%

 

Meg bekjent har alle register reim.

Like mye jobb å bytte clutch og toppakning på disse som enhver annen bil med tverrstilt motor.

Mk.3 hadde mye elektriske feil, Mk4. sliter vel egentlig mest med rust og noe småtteri - MEN, nå er den yngste Mk.4 18-19 år gammel og feil dukker garantert opp uansett på en så gammel bil. 

 

Btw: Golf Mk.4 kom i en variant med 1.9TDI og 150hk... (101/105hk kan lett tunes til 140-150hk med en programmering) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35% av 90hk blir jo ca 120hest, det er innafor :)

35% av 70hk blir jo usle 95hest.

 

må minimum opp på en 90hester om jeg ønsker 10kg pr/hestekreft da ser jeg :)

Aldri rørt bilmotorer med tverrstillt motor eller registerreim så begge de tingene blir nytt for meg.

150hest i en golf synes jeg høres artig ut:)

 

Noe annet man må se etter på dissebilene?

MF 165

John Deere L105 (solgt)

Stiga Villa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg er på min andre Golf 3 Pink Floyd. Den ble produsert i Wolfsburg i november 1994, akkurat som den første. Ingen av golfene mine har gitt meg noen overraskelser, men som forventet, har de rustet en del. Stålet er ikke mer enn middels rustbestandig. Verst er det mellom for- og bakdør, og særlig nederst på bakdøren. Å eie en Golf 3, som nå i snitt er over tyve år gammel, betyr å pusse rust av overskroget hvert år, og behandle undersiden med olje, eller tilsvarende, minst annethvert år. Golf 4 er hel-galvanisert, og stiller slik mye sterkere rustmessig. Jeg har likevel ikke hatt noe problem med å demontere ting, og jeg har hørt at viktige bolter skal ha vært galvanisert. 

 

Du kan få Golf 3 med ganske lite elektronikk, hvis du velger en tidlig modell, og dette reduserer vedlikeholdet vesentlig. En mørk, travel vinternatt koblet jeg batteriet baklengs på min første 3er, men den overlevde det, uten andre varige mén enn at dynamoen gav seg, selv om jeg hadde både ABS, kollisjonspute, radio, og en slags lavgradig "hjerne", som du kan høre tikke når den tenker, når du kobler deg til ODB-porten. ABSen og kollisjonsputa hadde skapt seg en del før dette skjedde, men det ble ikke noe verre av det. Hverken ABS eller kollisjonspute var standard opp til 95-modellen, og jeg lurer på om ikke turtallsmåleren også kostet ekstra frem til da. 

 

Golf 3 hadde en del forskjellige motorer. Mine har hatt AAZ-motoren, som jeg tror var den siste med mekanisk pumpe i 3-serien. Dieselfilteret så ut som det stod i gjørme på min første, men den gikk som en klokke, lell. AAZ-motoren spiser også lite av sin egen skit, og sørger for at ikke luftinntaket soter tett så fort, som på andre, og mer moderne modeller. Det bidrar også til det lave forbruket, på rundt 0,5 l/mil. Det sitter en giver midt mellom dyse-rørene på pumpen, hvor stempelet i pumpen presser imot, og gir forstøvingstrykk i dysene. Denne sprakk og førte til drivstofflekkasje på min første 3er, men motoren gikk merkelignok like godt med lekkasje, som uten. Det lot seg enkelt reparere ved å sette inn en passende bolt, med passende skive, og skru hardt til. Trykket er voldsomt like innenfor. Jeg ser at giveren har begynt å buke seg på den jeg har nå også. 

 

Les litt om golf 3 og 4 på carsurvey.org. Det var slik jeg bestemte meg, og det jeg leste der har holdt stikk så langt. I gjennomsnitt har 75% av Golf 3-tilbakemelderne sagt seg villige til å kjøpe fra Volkswagen igjen, mens bare 51% for Golf 4. Særlig de tidlige Golf 3ene har folk vært fornøyd med, og de sene Golf 4ene har vært mindre påklagelige enn de tidlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår