Gå til innhold

Piggfrie vinterdekk

Ranger emnet


Trengerbil

Anbefalte innlegg

Jeg har idag 4,5 år gamle piggdekk, er faktisk 7mm mønster igjen og mye pigger igjen. Har en lenger bratt asfaltert bakke opp til min bolig, dette er en privat vei. Når det kommer våt slaps har jeg ikke sjans å komme opp, er som såpe. Om det blir litt kaldt, er 10 cm tørr snø osv. Kommer jeg faktisk opp med fremhjulsdrift. Det er ca 12 grader bratt, noe som er mye brattere enn noen offentlig vei kan være.

Gummien på mine piggdekk er nok noe hard etter 4,5 år og ca 30 000 km. Hva om jeg bytter til piggfrie dekk, desse har vel bedre gummi og mønster feste? Pigger hjelper uansett ikke på slaps, det er jo ikke noe is.
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfrie dekk vil nok muligens hjelpe deg litt, men det er i hovedsak alderen og tilstanden på gummien som er årsaken, men vær klar over at slaps er det desidert vanskeligste føret for et dekk og takle. Hvis du bor på et sted hvor det faktisk lønner seg med piggdekk ville jeg fortsatt hatt det, men kanskje kjøpt noen nye isteden.

Bor du på det sentrale Øst- eller Vestlandet hvor det ikke er behov for piggdekk ville jeg uten tvil valgt piggfrie.

 

Ang. dekkvalg så må du se hva du har mest behov for.

Nokian Hakkapeliitta R2, er suverent på snø/slaps/is, men dertil dårligere på tørr og våt asfalt da de har veldig myk gummiblanding. (piggfritt)

Continental ContiVikingContact 6, er det beste vinteredekket på tørr og våt asfalt, men i mine øyne ikke spesielt bra på snø/slaps/is. (piggfritt)

Goodyear Ultragrip Ice Arctic er det aller beste dekket på snø, men litt svakere på is og bar asfalt. (piggdekk)

BF Goodrich All Terrain, i mine øyne et av de beste dekkene en kan ha på slaps, men det er offroad hjul og fåes ikke til personbil. (helseipet og pigget) 

Her snakke jeg av egen opplevd erfaring på flere forskjellige biler.

 

Her kan du lese om de forskjellige vinterdekkene fra 2015 sesongen: https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2015/

Dekk for 2016 sesongen kommer i månedsskiftet sept.-okt. så hvis du har mulighet til å vente er de beste dekkene på banen i oktober, når vinteren står for døren. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig af flere forhold det med slaps på is / hardpakket sne / bart underlag (asfalt eller grus)....

Jeg tror nok jeg ville kjøpt nye piggdekk men om du kan, vente til "ferske" dekk produsert til høsten er å få kjøpt.

Du bor vel ikke tilfeldigvis i Lyngdals området  ?

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår