Gå til innhold

Bytte reg.reim 2000-mod 1.6 16V, må man bruke momentnøkkel?

Ranger emnet


Volvo Jensen

Anbefalte innlegg

Holder på å bytte reg.reim på en Astra G 1.6 16V (motor X16XEL). I reimsettet fulgte det med lapp, med detaljert beskrivelse av festing av strammehjulet i mange trinn, og oppgitt moment på 20 nm. Reimhjulet nederst ble oppgitt til 90 eller 95 nm, og så 30 grader og 15 grader.

 

Hvordan er det med dette, går det greit uten momentnøkkel? Hva har andre gjort? Kan jeg bare stramme til sånn passe, og i så fall, hva omtrent vil 20 og 90 nm si? Jeg spør siden ikke jeg har momentnøkkel.

 

Eller er det å anbefale å få tak i momentnøkkel og bruke den?

 

Har bytta reg.reim tidligere på Mazda 323 89-mod og Volvo rødblokk, og brukte ikke noe momentnøkkel da. Og ihvertfall på Volvoen er det en fjær på strammehjulet, som spenner reima.

 

Men her på Opelen spenner man reima selv, når man fester strammehjulet, ser det ut som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nok det ja. Det er lønnsomt å slippe å bruke verksted i allefall.

 

Oppga motornr. når jeg bestilte deler (Torshov). Men det ser ut til at jeg fikk vannpumpe som ikke er riktig (fabrikat Bugatti). Den ville nok passa inn i hullet på blokka, men reimhjulet er sideforskjøvet i forhold til den gamle, lenger til høyre, og ligger nærmere reima. Og tror ikke strammehjulet kan ta inn så mye slakk. Både gamle og nye reima har 162 tenner.

Så jeg må vente på å få rett vannpumpe. Noen som kan anbefale sted handle (butikkjede)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du er observant og så dette, i verste fall kan det gå galt, men du hadde nok antageligvis sett det når/hvis reima aldri ble stram. At du har telt tenner er veldig bra!

Meca og BilXtra har stortsett veldig bra deler. Du kan handle hos Mekonomen også, men jeg ville ikke handlet der med mindre det er umulig å få taki på en av de to førstnevnte.

Ellers så har du jo den lokale merkeforhandleren da.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpedrevet står ikke i senter på pumpa. Du må derfor sette vannpumpa på nøyaktig samme sted som den sitter der står for at reima skal blir stram nok. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folk for svar.

 

Det stemmer, drevet er ikke i senter. Det er spor i kanten på vannpumpa som bestemmer posisjonen. Den gamle pumpa har en fast posisjon, med en utsparing for en av boltene. På baksida, ved "propellen", er det en utsparing, som på gamle pumpa peker mot høyre, inn på blokka, sirkulasjonsretning for vannet.

Hvis den nye pumpa hadde kunnet plasseres med drevet på samme sted, blir utsparing ved propellen på baksida pekende nedover, og gi dårligere sirkulasjon.

I tillegg, propellbladene er mindre og ikke skrå, og omgitt av mer gods, så pumpa gir nok mindre sirkulasjon enn den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår