Gå til innhold

2008 Audi A4 1,9 TDI BRB For høyt utslipp på EU

Ranger emnet


osten

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har hatt en 08 A4 med 1,9 TDI motoren BRB 116hk på EU og den ble underkjent pga for høyt utslipp :-(

 

Har vært borti dette tdiligere med bensinbiler hvor en bare har hatt på litt kondensfjerner og fått de glatt imellom. Er det noen slike enkle løsninger som går an å gjøre på Dieselbiler, noen som vet? Tips hadde jeg satt veldig stor pris på, er litt i rådløs hva en skal gjøre her da verkstedet ikke finner noe galt med bilen heller? Kan jo ikke skrote denne fine bilen pga dette, hadde jo vært alt for gæli.. EU kontroller er jaggu meg galskap spør du meg..

 

Tenkte litt på sånn Biodiesel om det kanskje kunne gjort susen, men hvordan takler bilen dette mon tro, og hvor i all verden finner man det hen?

 

Er det noen tilsetningsstoffer som går an å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det opasitet som måles, altså hvor mye sot som kommer ut av eksos ved pådrag. Hvor langt er motor gått?

Det kan kanskje hjelpe deg å kjøre bilen hardt en god del før du tar en etterkontroll. Kan rett og slett være sotrester som løsner når de tar avgasstesten. Vet du hvor mange forsøk de gjorde og om verdien var stabil, synkende eller oppadgående?

 

Det er flere ting som kan forårsake dette; dårlige dyser (drypper eller ujevnt sprøytebilde), tett luftfilter, slitt turbo, lekkasje mellom turbo og innsugsmanifold, chip-tuning, feil innsprøytningstidspunkt, feil på dyser/pumper/styring bl.a

 

Hvis det er et kompetent verksted du har brukt som ikke finner ut av det, bør det startes med en diagnose for å sjekke at det ikke ligger noen feil inne som kan relateres til dette.

Hvis motor er chip-tunet, er løsningen å få chip'en/programvaren fjernet. 

Sjekk luftfilter, turbo, innsugsslanger.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. Har vært en tur på ferie nå så har ikke fått sett før nå.

 

Motor har gått 228.000km. Har sjekket luftfilter og det er nesten som nytt. Har hatt på dyserens i drivstoffet og kjørt den god og varm og tatt ny test uten at det hjalp noe. Motor er ikke chippet, innsugsslanger er undersøkt, her var det en som var hull i som ble skiftet uten at det gjorde noen forskjell. Etter dette så ga verkstedet opp og jeg har bestilt time til et verksted som spesialiserer seg mer på slike ting så blir spennende å se hva de finner ut av. Skal inn neste uke, krysser fingrene på at det ikke blir noe store saker.  228000km er jo knapt innkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår