Gå til innhold

Hvorfor forandrer kjølevesknivået seg?

Ranger emnet


Kjell1995

Anbefalte innlegg

Toyota avensis 1.8 1998 mod. Hadde problem med at jeg ikke filk varme i kuppen før etter lang kjøring. Rørene inn til kupen ble ikke varm men det ble den rundt termostat, kjørte bilen på tomgang en god stund og kjørte meg en tur og nå funker varmen super! Tydeligvis luft. MEN. Jeg synes det er så rart, har fyllt opp radiaror i forkant og boksen, men nivået i boksen kan synke til minimum, og plutselig stige til overfull i beholder! Hvorfor? Alt funker som det skall. Virker som det er både for myw og for lite kjøleveske samtidig .. Tørr ikke fylle opp boksen igjen for radiaror overfører helt opp til lokke på dunken og da er det ikke som det skall. Alt er bra men dette synes jeg er merkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Det at kjølevæske nivå varierer er ikke unormalt, men litt usikker på om å gå fra minimum til overfylt er normalt.  Når motor er varm så stiger nivået, kaldt så synker den. Beholderen er bare en ekspansjonstank. Viktigste er at det er nok kjølevæske i radiator.

 

Husk at kjølesystemet skal være tett og luftfri, så hvis det har vært luft i anlegget og man har fått ut luften, vil væskenivået synke for å "fylle" rommet der det har vært luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har luft i systemet. Få systemet fylt opp med en vakuumlufter. 

 

Teorien til Jowo89 med at nivået synker på kald motor og stiger ved varm stemmer - i teorien.

I praksis er det stikk motsatt, når kjølevæska blir varm så blir det trykk i systemet som gjør at alle slanger utvider seg litt og dermed "blir det plass til mer" kjølevæske, og dermed er nivået i ekspansjonstanken lavere. 

Selvfølgelig finnes det unntak, bl.a på biler hvor det er blitt brukt tykkere/sterkere/armerte kjølevæskeslanger, da vil det stemme med, teorien.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår