Gå til innhold

Fusker ved jevn gass rundt 200 rpm

Ranger emnet


Subarualltheway

Anbefalte innlegg

meget mulig det er snakk om soting i innsug , prøv å kjøre bilen på over 3000 rpm i minst 15 minutter . altså under kjøring og ikke når du står i ro , ellers har vi vært borti noen tilfeller der MAP føleren har vært sotet igjen . så kan være lurt å sjekke den.

 

ellers er det vrient å si uten å prøvekjøre bilen , men de fleste EGR ventilene vi bytter på subaru skyldes en elektrisk feil i sensoren og ikke soting . så det EGR feil merkes først på er varsellys i dashboardet.

 

anbefaler IKKE å bruke noen form for to-takts olje eller sprit i tanken , da dette kan ødelegge pumpe og dyse , filteret på boxer diesel tar ikke til seg denslags og da kan en risikere å slite ned SVC ventilen i pumpen. men dersom du tror det kan skyldes kondens skrur du enkelt ut dreneringsskruen på bunnen av dieselfilteret og ser hva som kommer ut , har vært borti noen tette filtre også.

 

Er det stor jobb for verksted å rense innsuget hvis det er dette som er problemet? Diagnose viste ingen feil og ingen varsellamper som lyser så da virker vel egr ventilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor jobb det er avenget av hvor mye demontering som må gjøres. EGR ventilen kan være fult funksjonell men allikevel igjen kokset, selv om det er lite trolig siden den nylig er byttet. Hvis innsuget ikke ble renset i samme slengen så er det mulig det er så igjen kokset slik at du får fusking tilsvarende tett EGR ventil.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom innsuget må demonteres for rengjøring er dette en jobb på ca 2,5 timer , husker ikke helt om 2010 legacy har plast eller aluminium innsug og det er litt mer jobb med ett plastinnsug.

 

men tunap har levert ett remedie som skal løse dette uten demontering , men dette bør de vite på merkeverksted.

(tunap er ett såpekokeri med avtale mot subaru)

 

men det kan jo være snakk om andre ting , litt vrient uten å prøvekjøre / lese av nåtidsdata.

 

Men....

 

EGR ventilen er blitt byttet , så da er det 99 % sjanse for at den er i orden. har aldri byttet 2 stk med så kort mellomrom.

 

Kondens i tanken er selvsagt mulig , men har ikke hatt problemer med det på disse bilene. har hatt oppe en sak med subaru der det ble ønsket av en kundemottaker å tilsette litt 2 takts olje etter en feilfylling. da fikk vi beskjed om at dette IKKE skulle gjøres fra importør. hvor mye skade det evt gjør vet jeg ikke , eller om det hjelper vet jeg heller ikke. forholder meg til hva subaru sier.

og da må tanken evt tømmes og tørkes.

 

Dieselfilter kan være fullt av ymse avleiringer. men dette skal skiftes på service hvert 4 år / 60.000 km og dreneres på hver service.

så det bør være i orden , men det er jo lett å glemme på servicer. så kan sjekkes opp i. å drenere dette vil også gi en indikasjon på hvor mye vann eller annet som er i drivstoffs systemet.

 

soting i stempelfjærer har vi vært borti. dette skal løse seg opp når en kjører i lengre tid over 3000rpm. 

 

ellers er det dyselæring , pumpelæring egr læring og diverse annet . men regner med merkeverkstedet har kontroll på dette da de hadde bilen inne på diagnose.

 

mitt beste råd er å "plage" verkstedet litt , i mange tilfeller er dette vanskelig for mekanikere å finne ut av og det blir ofte litt satt til siden. men dersom bilen ikke har garanti (bruktbil eller noe ) kan jo det bli dyrt å finne ut av .

 

eventuelt å høre med ett annet verksted , kunnskap og erfaring er ikke lik over alt og ingen mekanikere kan alt . inkludert meg selv.

 

men som tidligere nevnt , det er ikke lett uten prøvekjøring og uten å ha koblet til diagnoseverktøy . så det eneste jeg kan bidra med er å prøve å komme på feil jeg tidligere har opplevd på disse bilene. utover det så må du besøke verksted eller skru selv. det er helt opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom innsuget må demonteres for rengjøring er dette en jobb på ca 2,5 timer , husker ikke helt om 2010 legacy har plast eller aluminium innsug og det er litt mer jobb med ett plastinnsug.

 

men tunap har levert ett remedie som skal løse dette uten demontering , men dette bør de vite på merkeverksted.

(tunap er ett såpekokeri med avtale mot subaru)

 

men det kan jo være snakk om andre ting , litt vrient uten å prøvekjøre / lese av nåtidsdata.

 

Men....

 

EGR ventilen er blitt byttet , så da er det 99 % sjanse for at den er i orden. har aldri byttet 2 stk med så kort mellomrom.

 

Kondens i tanken er selvsagt mulig , men har ikke hatt problemer med det på disse bilene. har hatt oppe en sak med subaru der det ble ønsket av en kundemottaker å tilsette litt 2 takts olje etter en feilfylling. da fikk vi beskjed om at dette IKKE skulle gjøres fra importør. hvor mye skade det evt gjør vet jeg ikke , eller om det hjelper vet jeg heller ikke. forholder meg til hva subaru sier.

og da må tanken evt tømmes og tørkes.

 

Dieselfilter kan være fullt av ymse avleiringer. men dette skal skiftes på service hvert 4 år / 60.000 km og dreneres på hver service.

så det bør være i orden , men det er jo lett å glemme på servicer. så kan sjekkes opp i. å drenere dette vil også gi en indikasjon på hvor mye vann eller annet som er i drivstoffs systemet.

 

soting i stempelfjærer har vi vært borti. dette skal løse seg opp når en kjører i lengre tid over 3000rpm. 

 

ellers er det dyselæring , pumpelæring egr læring og diverse annet . men regner med merkeverkstedet har kontroll på dette da de hadde bilen inne på diagnose.

 

mitt beste råd er å "plage" verkstedet litt , i mange tilfeller er dette vanskelig for mekanikere å finne ut av og det blir ofte litt satt til siden. men dersom bilen ikke har garanti (bruktbil eller noe ) kan jo det bli dyrt å finne ut av .

 

eventuelt å høre med ett annet verksted , kunnskap og erfaring er ikke lik over alt og ingen mekanikere kan alt . inkludert meg selv.

 

men som tidligere nevnt , det er ikke lett uten prøvekjøring og uten å ha koblet til diagnoseverktøy . så det eneste jeg kan bidra med er å prøve å komme på feil jeg tidligere har opplevd på disse bilene. utover det så må du besøke verksted eller skru selv. det er helt opp til deg.

Takker for svar. Har vel nå vært innom samme merkeverksted 4 ganger hvor de har prøvekjørt, kjørt diagnose og hatt på diverse rensemiddel uten at det har hjulpet. I tillegg har partikkelfilterlampa nå begynt å blinke selv om jeg har kjørt bilen hardt på 2500-3000 rpm over lengre avstand (over 30 min). De fant ingen feil på diagnose nå heller og sotnivå på filteret var kun på 2% hevdet de (vet ikke om dette vises på diagnose). Vurderer nå å prøve et annet Subaru verksted som jeg har hatt god erfaring med tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja , det høres fornuftig ut. aldri feil med friske øyne på saken. som tidligere nevnt kan ikke alle alt :)

 

Dette med partikkelfilter høres litt rart ut , lampen skal blinke dersom filteret begynner å bli tett . tror muligens det kan være fornuftig med en tvungen regenerering og skifte av olje og filter . og når en kjører en slik regenerering vil en kjøre motoren opp i ganske høy temperatur , noe som kan være fordelaktig med tanke på soting i innsug og kalibrering av dyser / pumpe.

 

be de også sjekke om det er kommet ny software til motorstyring .

 

Du får ha lykke til med eventuelle verkstedsbesøk , og husk å poste på forumet her hva de eventuelt finner ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

ja , det høres fornuftig ut. aldri feil med friske øyne på saken. som tidligere nevnt kan ikke alle alt smile.gif

 

Dette med partikkelfilter høres litt rart ut , lampen skal blinke dersom filteret begynner å bli tett . tror muligens det kan være fornuftig med en tvungen regenerering og skifte av olje og filter . og når en kjører en slik regenerering vil en kjøre motoren opp i ganske høy temperatur , noe som kan være fordelaktig med tanke på soting i innsug og kalibrering av dyser / pumpe.

 

be de også sjekke om det er kommet ny software til motorstyring .

 

Du får ha lykke til med eventuelle verkstedsbesøk , og husk å poste på forumet her hva de eventuelt finner ut av.

Da har endelig Ring Auto service AS på Hønefoss fått drag i bilen igjen. Hva som gjorde susen vet jeg ikke helt sikkert, men de renset Map sensor som var veldig gjensotet, skiftet luftfilter som var full av dritt (spørs om det ble gjort på forrige service) resatt oil dilutiom og skiftet slange mellom intercooler og gasspjeld. Etter dette har bilen fungert perfekt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår