Gå til innhold

Fusker ved jevn gass rundt 200 rpm

Ranger emnet


Subarualltheway

Anbefalte innlegg

Har en 2010 modell Subaru Legacy 2,0 tdi som fusker når jeg holder jevn gass ved ca 2000 rpm. Har forsøkt med rensemiddel for drivstoff og for partikkelfilter som jeg kjøpte hos Subaru forhandler ettersom lampen for tett partikkelfilter lyste et lite øyeblikk for et par dager siden helt til jeg holdt 2500-3000 rpm i ca 10 min. Da slukket lampen, men fremdeles så fusker den ved konstant 2000rpm. Dette skjedde etter at jeg hadde fylt diesel og lurer på om det kan ha kommet vann på tanken. Noen som har noen fornuftige tanker om dette og hva jeg kan bruke for å bli kvitt vann på tanken ettersom jeg ikke skal bruke kondensfjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok heller det er tett EGR/Innsug isteden. Typiske symptomer på tett EGR er nettopp fusking/nykking v/ca.2000rpm. 

Gir du full gass skal det gi seg umiddelbart for da stenger EGR.

 

Ift. kondens/vann på tanken så er det uhyret sjeldent på sommerstid med stabil og høy temperatur, men mere normalt på høsten når det kan blir store temperaturforskjeller sammen med høy luftfuktighet. 

Har du kondens/vann på tanken har du to alternativer:

Mekaniker/Verksted varianten er å tappe tanken helt, tørke tanken, tømme systemet, bytte dieselfilter og montere sammen igjen. (Merk: dette hvis det er mye fuktighet)

Hobbymekaniker varianten er å helle på en dose med rødsprit/teknisk sprit + to takts olje. Sprit for å binde vannet til dieselen og to takts olje for å tilsette olje til dieselen siden spriten er tørr og "tørrer" ut dieselen. 

 

For å motvirke kondens/vann på tanken sørg for å holde tanken så full som mulig til enhver tid, i hvertfall når bilen blir stående en dag eller fler. Unngå for all del "tom" tank.

Lar du det vært kondens/vann på tanken over lengre tid vil du i verste fall ende opp med dieseldyr, dette vil tette systemet m/pumpe( r) og dyser = mye jobb..

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet EGR ventil i februar 2015 og håper at den holder lenger enn det. Ser da fra mail til verksted om at flere lamper lyste for å varsle om feil. Dette har jeg ikke nå. Kan ikke huske at jeg hadde nøkking slik som jeg har nå, men skal få verksted til å sjekke det. Takker for tipset da jeg absolutt ikke har peiling på dette. Flere som har noen innspill så tar jeg gjerne i mot dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

meget mulig det er snakk om soting i innsug , prøv å kjøre bilen på over 3000 rpm i minst 15 minutter . altså under kjøring og ikke når du står i ro , ellers har vi vært borti noen tilfeller der MAP føleren har vært sotet igjen . så kan være lurt å sjekke den.

 

ellers er det vrient å si uten å prøvekjøre bilen , men de fleste EGR ventilene vi bytter på subaru skyldes en elektrisk feil i sensoren og ikke soting . så det EGR feil merkes først på er varsellys i dashboardet.

 

anbefaler IKKE å bruke noen form for to-takts olje eller sprit i tanken , da dette kan ødelegge pumpe og dyse , filteret på boxer diesel tar ikke til seg denslags og da kan en risikere å slite ned SVC ventilen i pumpen. men dersom du tror det kan skyldes kondens skrur du enkelt ut dreneringsskruen på bunnen av dieselfilteret og ser hva som kommer ut , har vært borti noen tette filtre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler IKKE å bruke noen form for to-takts olje eller sprit i tanken , da dette kan ødelegge pumpe og dyse , filteret på boxer diesel tar ikke til seg denslags og da kan en risikere å slite ned SVC ventilen i pumpen. men dersom du tror det kan skyldes kondens skrur du enkelt ut dreneringsskruen på bunnen av dieselfilteret og ser hva som kommer ut , har vært borti noen tette filtre også.

 

Hvis en bare heller på sprit, kondensfjerner eller annet tyntflytende løsemiddel for å binde vannet med dieselen så ja, da er det skadelig og vil føre til havari.

Men tilsettes det samtidig en skvett to-takts olje går det fint. Jeg kan nesten garantere at du aldri kommer over et verksted som anbefaler det, og jeg gjør heller ikke det, men det er en mulighet. 

 

Å tappe filteret hjelper kun i filteret og videre innover i systemet men det fjerner ikke kondensproblemet i tanken - og det er der grobunnen for dieseldyr er.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Jeg har forsøkt å kjøre bilen i motbakke med 3000 rpm i et kvarter 2 ganger uten at det har hjulpet. Jeg har også vært innom merkeverksted som har prøvekjørt bilen og kjørt diagnose for å sjekke om bilen har kjørt egne renseprogram og sjekke for feilmeldinger uten at de har funnet noen feil. Verkstedet helte på ekstra rensemiddel for dyser o.l. og ba meg om å kjøre et par tanker for å sjekke om det ble borte. Så langt har det ikke hjulpet, men har ikke kjørt så mye siden det ettersom jeg har vært på ferie. Tenkte å ta noen langturer med litt turtall på motoren for å kjøre den skikkelig varm.

 

Byttet egr ventil i februar i fjor og hadde ikke disse problemene da, men varsellamper som lyste som du beskriver. Dette har jeg ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den prosessen med å ha høyt turtall for å få varme er egentlig bortkastet, for det har ingen innvirkning på en evt. koksing i innsuget, hadde du derimot hatt problemer med sot i eksosen er det delvis riktig.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den prosessen med å ha høyt turtall for å få varme er egentlig bortkastet, for det har ingen innvirkning på en evt. koksing i innsuget, hadde du derimot hatt problemer med sot i eksosen er det delvis riktig.

 

Gjorde det fordi varsellampa for partikkelfilter lyste et par ganger. Dette ble ihvertfall borte. Hva med å tilsette litt Alron dieseltilsetning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto det sånn at lampa var borte og at du prøvde dette mot fuskingen.

 

Alron har samme effekt som løsningen jeg har beskrevet over, binder vannet og dieselen samtidig som det er tilsatt en "smørende" komponent.

Fordelen med Alron er at den er ferdigblandet så du kan i teorien ikke gjøre noe feil. Følg doseringsanvisningen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto det sånn at lampa var borte og at du prøvde dette mot fuskingen.

 

Alron har samme effekt som løsningen jeg har beskrevet over, binder vannet og dieselen samtidig som det er tilsatt en "smørende" komponent.

Fordelen med Alron er at den er ferdigblandet så du kan i teorien ikke gjøre noe feil. Følg doseringsanvisningen.

 

Stemmer egentlig det, men jeg fikk beskjed av verkstedet om å kjøre den litt hardt etter at de fylte på rensemiddel for partikkelfilter. Prøve med litt alron i tillegg og se hvordan det går resten av ferien. Takk for gode råd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett aldri dumt å få kjørt en motor skikkelig hardt i ny og ne, full gass til høyt turtall ut på motorvei ol.

Det er greit å bruke tilsetning som Alron en eller to ganger, men det bør ikke bli noen vane slik som i "gamle dager" - fylle på ved hver tanking.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett aldri dumt å få kjørt en motor skikkelig hardt i ny og ne, full gass til høyt turtall ut på motorvei ol.

Det er greit å bruke tilsetning som Alron en eller to ganger, men det bør ikke bli noen vane slik som i "gamle dager" - fylle på ved hver tanking.

Stadig vekk som motoren får dratt seg ut til 4500-5000 i hvert fall. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sunt for motor å gjøre det med gjevne mellomrom. Trenger ikke akkurat dra til sperra hver gang, men til en 4-4'400 rpm er bra. Husk å ha driftsvarm motor 1-winking.gif

 

Tror du det kan hjelpe som verkstedet sier med å kjøre et par tanker med rensemiddel før det blir borte? Føler jo at verkstedet famler litt i blinde her Freak_anim.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på hva som faktisk er problemet. Hvis det er dritt i dyser f.eks så kan det hjelpe med rensemiddel, men er fuskinga forårsaket av tett innsug så skal det som regel mer til enn et rensemiddel i dieselen for å bli kvitt det.

Rensemiddel på tanken er heldigvis noe av det billigste du kan prøve, så de er ihvertfall (foreløpig) ikke bare ute etter pengene dine. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår