Gå til innhold

Batteriproblem, dynamoproblem, annet problem?

Ranger emnet


pierce007

Anbefalte innlegg

Kjøpet en 2011 modell i mars.


Her om dagen startet ikke bilen - varsellampe for batteri blinket.


Ladet batteriet litt med hurtiglader og den startet. Kjørte litt i etterkant, slo av tenningen og startet igjen. Merket at det ikke var helt på nett, ville nesten ikke starte igjen.


Nå har bilen stått stille ca 1 døgn og bilen starter ikke igjen. Varsellampe for batteri blinker derimot ikke denne gangen. Klokke/dato nullstilte seg og. Det kommer et slags "klikkelyd" hver gang jeg prøver å starte.


 


Googlet litt og fant det kunne være behov for bla nytt batteri, mulig defekt dynamo....


Madammen tror jeg hadde noe lignende, den gangen var det ikke selve dynamoen, men børsten eller noe lignende (husker ikke i farten hva hun sa).


 


Bilen har forøvrig ikke gått lenger enn 54.000km. Dieselbil. Partner Hdi. Kjørt ca 8.000km siden mars - mye langkjøring, og lite og ofte bykjøring.


 


Noen som kan være behjelpelig?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet er ihvertfall kaputt hvis det er blitt helt utladet 2-3 ganger, start med å kjøp et nytt et.

Ved montering får du også målt ladespenningen, er den mellom 13,8v og 14,4v på tomgang med normale elektriske komponenter påslått er det ikke noe problem med ladingen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier ingenting om aktuell tilstand, skaff til veie et multimeter og mål spenning.

Hvilespenning bør ligge på 12,6-12,75v

Ladespenning må ligge over 13,8v og helst helt opp på 14,4v men aldri over 14,5v.

Spenning på batteri når bilen startes bør droppe minst mulig, men noen fasit er vanskelig da det er forskjellig fra bil til bil avhengig av hvor stort batteriet er, hvor kraftig starter er og hvor tung motor er å dra. 

 

Batteriet kan tilsynelatende være bra, men så fort du vrir på nøkkelen dropper batterispenning alt for mye til å gi nok effekt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki..

skal kjøpe et imorgen og sjekke...

 

Det sier ingenting om aktuell tilstand, skaff til veie et multimeter og mål spenning.

Hvilespenning bør ligge på 12,6-12,75v

Ladespenning må ligge over 13,8v og helst helt opp på 14,4v men aldri over 14,5v.

Spenning på batteri når bilen startes bør droppe minst mulig, men noen fasit er vanskelig da det er forskjellig fra bil til bil avhengig av hvor stort batteriet er, hvor kraftig starter er og hvor tung motor er å dra. 

 

Batteriet kan tilsynelatende være bra, men så fort du vrir på nøkkelen dropper batterispenning alt for mye til å gi nok effekt.

noen multimeter som anbefales som er billig og bruktbart til formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår