Gå til innhold

Tips til anlegg i Audi A4 B6 2004modell

Ranger emnet


JonasAndersen

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Er ganske ny i bilverden, og har akuratt kjøpt meg en Audi A4 B6 2004 Modell, 1,9TDI, Og trenger hjelp med anlegg i bilen.

Jeg har tenkt på en løsning, og vil ha deres meninger om den.

 

Hvis jeg kjøper nye høytallere i begge dørene forran og bak, og 2 diskanter (en diskant på hver side forran i bilen på dashbordet), og kjører disse 6 høytallerne på en forsterker, og 2x12´´ sub alene på en annen forsterker, hvordan vil dette bli? Skal også kjøpe spiller såklart! Og vil det være nødvendig med kondensator? Dynamoen vil vel slite litt med å lade opp batteriet og vil føre til spenningsfall når anlegget går på fullt? Vil det være nok med nye høytallere kun i dørene forran, så jeg burde droppe de i bakdørene? Eller evt. kjøpe 2x10´´?

 

Har gått VG1 Elektro og VG2 Elenergi for alt det er verd..

 

Takk for svar! biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller dobbelt så mye penger på frontsett, og drit i høyttalere bak. En kondensator trenger også strøm, så den vil ikke hjelpe deg noe hvis du blir å slite med lite strøm. Men det kan du fint løse, ved å kjøpe lettdrevne høyttalere og basshøyttalere, så du ikke trenger så stor forsterker til å drive det. Alt for mange tror at jo mere watt, jo bedre er det, men det er ikke tilfelle ;)
Jeg ville gått for en 15" i skikkelig kasse, et godt frontsett, og en 4 kanals forsterker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett er ikke så nøye. Er en musikkperson og veldig opptatt av god lyd. Kjøpte en litt billigere bil for å få råd til bra anlegg i den biggrin.gif

 

Hva mener  du med lettdrevne høytallere Cossiemk1? 

 

Og tenkter du å kjøre høytallerne på samme forsterker som subben? 

 

Igjen, takk or svar biggrin.gif

Følsomheten til høyttalerene ja...

Jeg tenkte med mitt forslag, at du skulle koble både høyttalerene og suben på samme forsterker.

Men nå som det har kommet litt ny info (ref: Er en musikkperson og veldig opptatt av god lyd. Kjøpte en litt billigere bil for å få råd til bra anlegg i den) så blir ting straks litt annerledes, og mere interessant ;)

Ville startet med å dempe og tette dørene foran, med feks silentcoat http://bilstereosenteret.no/products/silent-coat-2m-bulk2

så ser du på muligheten til å bytte ut innfestingen til høyttalerene i dørene, med MDF ringer/plater, og hvor store høyttalere det er mulig å få plass til.

Finn ut av dette, så kan du få en fin oppskrift på noe som spiller BRA, og som ikke ruinerer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følsomheten til høyttalerene ja...

Jeg tenkte med mitt forslag, at du skulle koble både høyttalerene og suben på samme forsterker.

Men nå som det har kommet litt ny info (ref: Er en musikkperson og veldig opptatt av god lyd. Kjøpte en litt billigere bil for å få råd til bra anlegg i den) så blir ting straks litt annerledes, og mere interessant 1-winking.gif

Ville startet med å dempe og tette dørene foran, med feks silentcoat http://bilstereosenteret.no/products/silent-coat-2m-bulk2

så ser du på muligheten til å bytte ut innfestingen til høyttalerene i dørene, med MDF ringer/plater, og hvor store høyttalere det er mulig å få plass til.

Finn ut av dette, så kan du få en fin oppskrift på noe som spiller BRA, og som ikke ruinerer deg smile.gif

I dørene passer det 16,5cm (6,5 tommer) høytaller element, mens målene i bagasjerommet er 1m bredde, 50cm høyde , og har ikke orka målt bredden, siden den åpenbart er stor nok :) Hadde vært fint om du kunne sydd sammen noe rått til med, i og med at jeg er ny innenfor dette området! Tusen takk!

Det må også være ¨brannsikkert¨, og ikke spille så bra at lysene blinker eller at jeg får spenningsfall på batteriet. Dynamoen er ganske ny, og jeg målte 14,4 nyladet, og er et ganske nytt batteri av merket ¨Varta¨

Hadde vært fint om du hadde listet opp alle kablene jeg trenger også! 

 

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår