Gå til innhold

Ekstremt høy dekkslitasje ContiSportContact5 225/45-18

Ranger emnet


Roger72

Anbefalte innlegg

Har en 2013 D3 som sliter utrolig mye dekk.

Bilen har nå gått 46600km og er nå på 4. settet med dekk foran og 3.bake. (3 sommer og 1.vinter)

Dekkene slites litt mer på midten, ellers jevnt. ContiSportContact5.

Ble rådet av dekkmann til å øke til 45psi når jeg monterte nye fremdekk i mai i fjor, for å få jevn slitasje. Men til høsten etter 5500 km var disse nedslitt og måtte byttes igjen, med samme resultat. Dekkmann oppfordret meg så til å bruke 51psi heretter.

I januar tok Volvo en grundig sjekk på hjulstillingene og disse ble da kontrollert og korrigert og rapport vedlagt til meg med godt resultat. Så da tenkte jeg at problem skulle være løst.

Når jeg i dag kontrollerte så ser jeg at fremdekkene som var nye sist har 5,5-6mm på midten (litt mere på sidene) Disse har nå rullet 2600Km. Usikker på hva mønsterdybden er når de er nye. 8-9 mm vil jeg anta.

Så problemet er ikke løst.

Og nei, jeg spinner ikke ut dekkene. Heller ikke noe unormal hard kjøring.

Kjørte første sesongen på de orginalmonterte Michelin Primacy 225/50-17, og synest å huske at de holdt bedre.

På vinterdekkene ser det for så vidt "normalt" ut. 

 

Noen som har tips eller erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, først og fremst - slites dekkene på midten er dekktrykket for høyt og må senkes, ikke økes. Disse du har snakket med er tydeligvis ikke helt i vater når det gjelder kunnskapen ser jeg. Bruk det dekktrykket som er anbefalt av Volvo og sjekk slitasjen regelmessig (det gjelder også dekktrykket) 

Slites dekkene på midten, senk trykket i 5psi intervaller, slites dekkene på skuldrene øk trykket i 5psi intervaller.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant at sentrifugalkraften driver midten av dekket ut, men det er mer representert med brede dekk, og jeg syns ikke 225 er bredt nok til å kunne karakteriseres som voldsomt brede. Jeg har kjørt med 275/30-19 og ikke hatt noe problem med midt slitasje så lenge dekktrykket er riktig (for bil, dekk og vekt)

 

Hvis Volvo sier 38psi og du har kjørt på 51psi så er det ikke rart de blir slitt. Når dekkene blir varme øker også trykket mye.

Start på 38psi igjen du, og sjekk dekk/dekktrykk hver gang du fyller tanken de neste par-tre hundre milene. Ser du skulderslitasje øker du litt.

 

Til sammenligning, jeg kjører nå en Audi A4 (omtrent samme størrelse og vekt på bilen) og jeg bruker 35psi foran og 33psi bak på akkurat samme dekkdimensjon, 225/45-18.

Kjører faktisk med de samme dekkene også, ContiSportContact 5, har kjørt litt over 10'000km med de og ikke tegn til slitasje på midten, men heller på skuldrene men det har med kjøringa mi, jeg kjører fort i svinger ;) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står 38 fra Volvo.

Var vel 38 jeg startet med, men var nok ikke så nøye med å kontrollere trykket den tiden.

Etter andre bytte av conti-dekk så anbefalte de meg å gå opp til 45 for så å gå opp til 51 siste gang.

Nei da går jeg ned til 38 igjen, og greit å høre at du også kjører på samme dekk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38psi er nok ganske riktig for bilen din, og vil tro problemet forsvinner når du senker trykket igjen.

Men, ha i bakhodet at dette er meget bra dekk som også er litt myke så de slites litt fortere enn andre dekk, men til gjengjeld har du suverene egenskaper på både tørr og våt vei smile.gif

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår