Gå til innhold

Høyfrekvent lyd a6 1,8tq

Ranger emnet


Linn1

Anbefalte innlegg

Jeg får en høyfrekvent lyd når jeg starter bilen (ikke hver gang). Den kommer også noen ganger når jeg har kjørt et stykke og bremser ned til 0-10 km/t. Er det noen kyndige som vet hva som kan være feil? Har et lite opptak hvis det er noe hjelp i det: 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger lyden turtallet? Eller kommer den uavhengig av turtall?

 

Har du A/C på eller av?

 

Neste gang du starter motoren: prøv og vri rattet mens du går på tomgang. Prøv å skru på alt elektrisk (a/c, lys, stereo, varmetråder, varme i seter). Endrer lyden seg?

 

Er det diesel? Har du turbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lyden ikke følger turtall kan vi utelukke alt som blir drevet av motor og motors roterende komponenter. 

Prøvde du å sku av AC?

Har du elektriske kjølevifter på radiator? Prøv for morroskyld å napp av kontaktene til begge to å se om lyden forsvinner. (Har ikke snøring på om det kan komme derifra..)

 

For å kunne lokalisere lyden bedre, åpne panseret og lytt nøye og se om du kan fastsette ihvertfall hvor fra motorrommet lyden kommer.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å skru av AC, men lyden var der fortsatt. Lyden er ikke der hele tiden, den går vanligvis bort innen ett minutt. Jeg vet ikke om jeg har elektriske kjølevifter på radiator. Men det må jeg vel kunne finne ut av?

Jeg får prøve å høre om jeg klarer å lokalisere lyden bedre neste gang den kommer. Typisk nok kommer det ingen lyd når jeg skal prøve å finne ut av den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC-kompressor/clutch/lekkasje, drivreim, servopumpe, løpehjul, frihjul på dynamo og vakumlekkasje var det første jeg tenkte etter å ha hørt den lyden.
Går jo an å søke litt på YouTube, og høre om noen andre har opplevd samme lyden som deg. Kan være en pekepinn.
 

Er nok en god ide og prøve å lokalisere lyden, som Jesper nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår