Gå til innhold

Bilen rister

Ranger emnet


SmartePetter

Anbefalte innlegg

Bilen min rister når jeg kjører på sommerdekkene. Ristingen er helt fra lav hastighet (30-40kmh). Dette, samt at jeg har fått re-balansert dekkene flere ganger uten at det hjelper, gjør at jeg har konkludert med at hjulene ikke er helt runde. Jeg har vært på to dekkverksted, begge er enig med meg i det.

 

Men: Det første verkstedet mente at felgene er skjeve. Det andre verkstedet sa at det er dekkene som er problemet. Noen som har en formening om dette? Jeg vil helst slippe å bytte det ene for å finne ut at det andre er problemet. Dekkene er Nokian Hakka Black og bare et par år gamle. Felgene er orginale og 8 år, som bilen.

 

Jeg kjøpte bilen brukt med vinterdekk for et år siden, og problemet var der allerede da jeg byttet til sommerdekk. Jeg aner derfor ikke hvordan det har oppstått. Men er det mulig at dekkene kan være problemet? De er som sagt bare et par år gamle. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor de bare skulle endre form. De er lagret på dekkhotell om vinteren.

 

Setter pris på innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Separasjon er en mulighet.

Siden det er uenighet mellom disse verkstedene hvorvidt felgene er skjeve eller ikke bør du få oppklart det.

Jekk opp bilen og snurr på hjulene og se etter kast i felgene.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Oftest så er det felgen som er skjev/skadet.

Dekk vil oftest ikke gi ubalanse før du kommer opp i fart. Er min erfaring.

 

Delvis enig i utsagnet, men en så skadet felg at du kjenner ubalanse i 30-40km/t vil garantert syns ved avbalansering.

Separasjon, gamle harde dekk som ikke lenger er helt runde ol. er nok mer sannsynlig. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår