Gå til innhold

Ranger emnet


runethenorseman

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fant en ganske fin metode til å få løst filteret på Hiace 2007 - 2012 117HK 2.5 L D-4D turbodiesel

Først vil jeg si at jeg hadde problemer med å finne filteret, det var ikke beskrevet i instruksjonsboken hvor på motoren det sitter. Men det er altså når du ser inn panseret , på høyre side av motorblokken, ganske høyt oppe og et stykke inn på motorblokken. Det står litt på skrå ( opp ned ) og du ser det om du lyser med en lommelykt.

Jeg løsner ofte filter med "håndemakt" og en gummihanske for å få grep, men her var filteret så fast, og så langt inne, med et trangt hull til å stikke armen inn at jeg ikke fikk nok kraft til å vri det kun med hånden. 

Jeg prøvde med en filtertang med håndtak og kjetting... men dette var det heller ikke plass til å få inn til filteret.
Hmmmmmm... hva gjør man så...?

Jeg tok en tur i garasjen for å se etter noe til å feste rundt filteret som en kopp, og som jeg kunne feste verktøy på, for så å vri filteret.

Det første objektet jeg fant var en slags plastmuffe, eller plastskjøt for takrenner, jeg løftet den, og den passet perfekt på det nye filteret jeg hadde kjøpt. Wow! Her følte jeg at jeg var inne på noe. 

Men det var litt vanskelig å få dette skjøtestykket inn til filteret pga. plassproblem. Så jeg tok en kort prosess... rett i kjelleren å sage takrenneskjøten i to deler så den ble halvparten så lang. Der etter borret jeg et hull tvers i gjennom så jeg kunne stikke et kraftig skrujern i gjennom for å få kraft til å vri det når det er plassert over filteret.

Dette fikk kraft nok til å løsne filteret på første forsøk, fordi skjøtestykket har gummipakning på innsiden, som gir sinnsykt bra grep/ friksjon mot filteret. Og når det var plassert på filteret, kunne jeg stikke inn et skrujern for å få moment og kraft til å vri filteret. Når det er løst kan du vri resten med kun hånden. ( Husk å vri det motsatt vei av klokkens visere for å løsne 1-winking.gif

Jeg skal legge ved bilder av dette hjemmelagde verktøyet.

Men kort oppsummert. Kjøp nytt filter. Gå til forretning som selger takrenner og tilbehør, finn skjøtestykke for takrenner som passer perfekt på filteret og utfør den ovenfor nevnte prosedyren.

Skal prøve å legge ved bilder her.

MVH Rune

post-155618-0-68270300-1463614620_thumb.png

post-155618-0-85520700-1463614632_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte det snedige som fungerer, særlig når butikken er stengt og man står der både uten passende verktøy og har tømt oljen av bilen. :) 

Jeg kan også nevne at det er vanskelig å tømme den nye oljen inn i påfyllingshullet fordi det er plassert  så langt frem innunder kanten på motorrommet.
Dette løste min far ved å skjere/ klippe en 1,5 liters brusflaske på midten på langs, men bevarte plasten rundt hullet med bruskorken. Da fungerer dette som en veldig lang trakt.
Og man kan så tømme oljen inn i motoren via denne uten å søle i forsøk på å komme til på dette kronglete plasserte hullet.

Litt om pris:
Når bilen er begynt å bli 10 år og alle garantier er utløpt, ser jeg ingen poeng i å ha den på verksted for å skifte olje. 
Når det er tilbud på olje på Europris er det bare å hamstre, og filter har Biltema eller mekk til en billig penge. 
Kjøpte olje til 240 kr pr. 4 liter på tilbud ( 60 kr pr liter ) og brukte dermed 585 kr på 7,7 liter olje. pluss 123 kr for et oljefilter fra mekk = 708 kr for hele jobben.
Jeg ser NAF tar 199kr ( for oljen jeg bruker Mobil super 300, fullsyntetisk ) til 249 kr pr liter olje, så det er oljeprisen som drar opp prisen. minimumpris bare i olje 1532 kr,
 og så kommer selvsagt filter i tillegg. 
( Om noen har full verkstedpris på dette er jeg interessert i å vite hva det koster hos Toyota.).




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår