Gå til innhold

Rust i A-stolpe - pris på sveising?

Ranger emnet


KooPa TropA

Anbefalte innlegg

Hvis hullet er i et fritt område, utenfor innfestingen til f.eks. kanalen er det ingen problem å sveise inn et stykke butt i butt. Det blir like sterkt som originalt og du får en pen overflate som kan grunnes, sparkles, sparkles og lakkeres (min rekkefølge). Noen bare sparkler, grunner og lakkerer. Sikkert ok, men sparkelen er porøs, og evt. fuktighet som kan komme igjennom de små lakkpolrene (lakk er helelr ikke 100 % tett) kan komme inn og ikke ut. Og så kommer rusten tilbake. En av grunnene til at billakkerere i dag bare tørrpusser før lakkering... Men kjenner man til problemet og har god tid, kan du våtpusse før lakkering.

 

Bilen er vel blitt veteranbil, og i denne kategorien er det ingen som bryr seg om sveising kontra bytte hele karosserideler. Og blir det gjort fagmessig, blir det akseptabelt og profft selv om rusten gå over i en annen karrosseridel. 

Bare man vet hva man gjør, blir dette vellykket.

En A-bjelke består av minst to sammensatte deler, en U-del og en flat del. Så hvis det er rust i begge, kan man tenke på utskiftning.

Jeg har sveiset A,-B-,C- og D-stolper på veteranbiler og fått vakre og sterke resutat. Bare i et tilfelle fikk jeg mindre bra resultat, men da gikk det rustede området helt opp i dashbordhøyde, og da skulle jeg ha byttet. men det har holdt bra i 20 år, takket være god beskyttelse innvendig av stolpen. Men jeg var ikke helt fornøyd, selv om det var usynlig. Å bytte slike ting ville kostet fire ganger lengre tid, og så gikk jeg i den vanlige fella, ved at jeg glemte at man bare ser "toppen  av isfjellet" når man skal vurdere og sveise rust.  Men siden jeg hadde begynt på "amatørjobben" var det  bare å fortsette. Er fortsatt ikke sikker på om styrken ble bra nok? Men siden det var en "jernhest" - Volvo Amazon, så er jo bilen dimensjonert til å knuse andre biler i en kollisjon uansett... 

En på jobben var i en kjedekollisjon med Amazon. Bilen foran fikk halvert størrelsen på bagasjerommet, presset sammen bensintanke så den lakk, og bilen bak hadde fått radiatoren klistret inn over motoren. Den fikk litt startproblemer.

Etter ting hadde roet seg, jokka Amazonen litt fram og tilbake og kjørte videre som ingenting hadde hendt, bare noen småbulker og riper i lakken. 

Om dette er en sikker bil kan jo diskuteres, men så lenge man møter andre myke biler er den sikker. Møter den en stor tung ting, blir sikkerheten snudd opp ned. Lav demping høye G-krefter - osv...

 

Har du et bilde av rusten forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår