Gå til innhold

Alt for mye "dø- gang" i ny styresnekke?!!?

Ranger emnet


bøler

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nylig byttet styresnekka mi i en Durango. Men det jeg sliter med nå er at den nye «snekka» har jo helt jæ..lig døgang denne også. Er det noen synspunkter der ute? «Døgangen» er kun der rattstammen gar inn i snekka, så problemet mitt må etter mitt hode ligge her. alle tips tas imot med stor takk, siden jeg ikke ser noen løsning selv lengre.

- Dodge Grand Caravan 97 V6 3.3L (Spiker/ Delebil)

- Chrysler Grand Voyager SE 96 V6 3.3L (Spiker/ Delebil)

- Chrysler Grand Voyager SE 98 V6 3.3L (Spiker/ Delebil)

- Chrysler Grand Voyager LE 99 V6 3.3L

- Dodge Durango 98, 5.9L Magnum SLT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alvorlig! Her kan det glippe over, tror jeg... Utslitt splines? 

 

Slakk i selve snekka er ufarlig, men farlig om den blir justert for stram. Det skal være en anelse slakk i en snekke, da det ellers kan bli skjæring i  snekkeskruen - stål mot stål = skjæring, når det ikke blir plass til olje. 

 

Opplevde utslitte splines på en Triumph en gang. Var først ute og prøvekjørte bilen, og kjørte litt vimsete for å kjenne på problemet. Da jeg etterpå så hva det var, kom bekymringene for hva som kunne ha skjedd da jeg dro på i en rundkjøring... uff uff..

Som midlertidig løsning borra jeg et hull tvers igjennom splines-akslingen, gjenget opp til 8 mm gjenger og satte inn en høykvalitets 8 mm bolt som midlertidig løsning. Mulig dette er like bra som de fislete splinsene som var der fra før, men jeg ror eieren kjøpte nye deler senere og satte inn? nytt er nytt....

Løsningen er vel ikke helt EU-godkjent, men som gammel "metallurg", (jernmann) hadde jeg en viss kontroll med dette. Men ikke gjør dette hjemme! - er det ikke det man sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at jeg har satt inn en ny overhalt snekke i bilen, og da forventer jeg jo at ting skal bli bedre. derfor står jeg nå og undrer følt om jeg har kanskje gjort noe galt.

på selve rattet så er dø-gangen så mye som ca. 10 cm, noe som er veldig ukomfortabelt å kjøre med. slarken kan kun ligge i snekka et sted da jeg kan ta hånda og kjenne slarken når jeg vrir på ratt stammen der denne går inn i snekka, uten at jeg får frem noen reaksjon på pitman armen.

jeg begynner jo og lure på om jeg har fått en defekt snekke?. kan jeg ha luftet systemet for dårlig? vil det blitt slikk slakk om det var luft i systemet?

en ting jeg er veldig sikker på er at dette kan ikke være riktig, så noe må være galt et sted... men hvor? og hva?

- Dodge Grand Caravan 97 V6 3.3L (Spiker/ Delebil)

- Chrysler Grand Voyager SE 96 V6 3.3L (Spiker/ Delebil)

- Chrysler Grand Voyager SE 98 V6 3.3L (Spiker/ Delebil)

- Chrysler Grand Voyager LE 99 V6 3.3L

- Dodge Durango 98, 5.9L Magnum SLT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener slakken ligger mellom akslingen som går inn i snekka og pitmanarmen, altså innvendig, må det være tanninngrepet som er feil. Dette kan justeres på de snekkene jeg har vært borte i, ved å forskyve akslingen for pitmanarmen. 

Det pleier å være en stillskrue på enden og en kontramutter/låsemutter. justering må foretas i midtstiling, da det skal være slakk i ytterstillingene. Det skal også være slakk i midtstilling, men minimalt, bare så pass at du er sikret mot skjæring eller plass for olje mellom tanninngrepet.

Men dette burde jo bære i orden om snekka var overhalt. - Ikke bare "overmalt"?

Har du et bilde av snekka? 

Kanksje de som ha overhalt har glemt den lille men viktige detaljen? Selgere er ikke alltid kyndige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja problemet mitt må ligge inne i snekka. og justering skrue er det der også, men skal dette være nødvendig og fikle med, når snekka er ny?? snekka ble kjøpt fra en anerkjent og seriøs forhandler. dem måtte bestille den selv fra Statene, men regner med at dem også har seriøse underleverandører. så jeg regner med at den er overhalt og ikke bare "overmalt" :) 

Jeg har prøvd og justere litt på snekka, men etter og ha sjekket i div. media så har jeg vært veldig forsiktig med dette også. men jeg må vel prøve og justere litt mer da??.. og håpe på det beste. hvis ikke blir jeg nødt til og krype til et verksted, og få dem til og sjekke/ justere evt. bytte snekka på nytt... 

- Dodge Grand Caravan 97 V6 3.3L (Spiker/ Delebil)

- Chrysler Grand Voyager SE 96 V6 3.3L (Spiker/ Delebil)

- Chrysler Grand Voyager SE 98 V6 3.3L (Spiker/ Delebil)

- Chrysler Grand Voyager LE 99 V6 3.3L

- Dodge Durango 98, 5.9L Magnum SLT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går på fagkunnskap her. Du kan jusetere så mye at du fortsatt kan kjenne slakken i midtstilling. Da skulle du være trygg.

Du kan også justere inn til den er helt tight, men lett bevegelig, og så skru justeringsskruen en halv omdreining ut. Det kan være forskjell fra fabrikat til fabrikat her, gjengestigning o.a. så dette er noe grovt. 

Jeg vil anbefale å få en fagmann til å sjekke før du slår deg helt til ro med dette.

Juster i alle fall ikke når snekka er ute av midtstilling. Da kan det går rett i grøfta, i heldigste fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juster én halv omdreining inn av gangen mens du i mellomtiden er inne og kjenner på rattet og ser hvor mye dødgang du har.

Jeg ville ikke justert den noe strammere enn 1cm dødgang på rattet.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår