Gå til innhold

Opel Astra G 1.6, skal stempel i bremsekalipper skrues tilbake, ikke presses?

Ranger emnet


Volvo Jensen

Anbefalte innlegg

Holder på å bytte bremseklosser framme, på en 1.6 16v sedan 2000-modell. Og stempelet her vil ikke la seg presse tilbake, har ikke opplevd at det skal være så vanskelig, når jeg har bytta klosser på andre bilmerker.

Så da lurer jeg på, før jeg bruker for mye makt, skal stempelet skrues tilbake?

 

(Tenkte da på om selve stempelet skulle skrues, eller mutter bak på kalipperen).

 

Har huska på å åpne luftenippelen før jeg prøvde å presse tilbake, og bremsekalipperen fungerer også normalt, med stempel som presser ut ved bremsing. En kloss var slitt ned til metallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den klossen som sitter på samme siden som stempelet er slitt ned til stålet så ligger nok bremsen på hele tiden på det hjulet. 

Bare er tidsspørsmål før du må skifte caliperen. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den innerste klossen var ned på metallet, men den ytre klossen hadde nærmest ikke belegg igjen heller. Så kalipperen har glidd bra på hylsene, som den skal.

Men stempelet går nå tregt, går ikke ordentlig tilbake etter bremsing. Bremsa sitter noe på, jeg får dreid rundt hjulet for hånd hvis jeg tar i. Også stålfelgen blir varm, og hvis bilen har vært oppi 80 bare en kort strekning, ryker det litt fra hjulet når man stopper. Har smurt kobberfett der det er bevegelse mellom klosser,bøyler og anlegg, og fett på glidehylsene. Håpa at det skulle gå seg til, men det kan se ut som at kalipperen bør byttes.

 

På bildeler.no har de kalipper til 1100 kr, noen som har prøvd den?

 

Tillegg: Ser at Biltema har til 800 kr, men kan jeg virkelig stole på kvaliteten der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte bingo å handle på Biltema, siden de kjøper inn fra den produsenten som gir de lavest pris. Kan hende du får noe av kjent merke, eller du får noe skikkelig skrot. Hadde nok heller brukt de 300 kronene ekstra. Er vel bare kjente merker som selges på bildeler.no såvidt jeg vet. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med frakt, så korrekt pris fra bildeler.no blir 1191 kr.

Torshov pris er 1084, med innbytte. Overhalt byttedel bør vel være like greit som ny, når det gjelder en kalipper?

 

Original hos Opel koster, utrolige 4554 kr!

 

Tillegg: Overhalt kalipper er montert og fungerer bra! (21/5-16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår