Gå til innhold

Toyota Hiace 2,4td, trenger mer HK

Ranger emnet


Erdinc

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe meg med å få oppgradert hiacen min som er dårlig på draget ? 

 

Trenger mer HK !. 

 

Vil ha dette på det billigste måten å få det gjort på.

Bilen er helt orginal

- Turbo

-Motor , OSV. 

 

Dette er en 2000 mod med 90hk. 

 

prøvde å finne en tuningboks til dette men, ble helt usikker. 

 

Vil gjerne ha noen tips !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er småjusteringer å gjøre, men tuningbokser er som regel shit! Kan lage problemer med røyk, soting, fusking og tiltetting av partikkelfilter o.a.

Det er minst en her inne som vet mye om slikt, så jeg ville avventet svar fra en ekspert og ikke bare tro på selgere.

Jeg har prøvd flere bokser og ikke funnet noen bra. Den ene gikk rett i søpla. Ville ikke andre vondt ved selge den!

 

Skan man justere må det gjøres fagmessig og helst i komputeren. Luftmengde må stemme med drivstoffmengde, og mange av boksene justere bare dieselmengde og derved blir det høye sotutslipp o.a. 

Du må også bestemme deg for hva du vil ha? Bedre dreiemomentskurve uten flere hester? Flere hester? 

Forbedring av dreiemomentet, flere hk ved levere turtall, kan ordnes uten å betale avgift til Staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,4td er vel mekanisk, så da hjelper det ihvertfall ikke med tuningboks. Den nyere D4D-motoren er noe sprekere(og med elektronisk styring), men den er ikke sprek den heller. Egentlig har du vel feil bil hvis du vil ha noe som drar godt :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen der har ca  0-100 på 15 minutter og er ikke meningen med at den skal gå så himla fort.

Den er mest beregnet for å kunne trekke og dra tungt. Ikke rase på E6 i 150 km.

90 hk er ikke mye å skryte, men er nok til å trekke og dra.

 

Om det er lenge siden du tok noe servise på den så kan det hjelpe litt å få byttet.

Oljefilter å ny olje og dieselfilter samt luftfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hva slags dieselpumpe du har, så finnes det helt sikkert en guide for å justere dieselmengden på den. 

Justere wastegatestaget, så det åpner senere for eksempel. Kan fort ende med havari om du ikke er litt forsiktig. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en Bosch VE-pumpe, eller japan-kopi? og den er følsom på tenningen. Her brukes måleur som på min VW Camper. Jeg lånte i alle fall fra Toyota da jeg stilte min sist. Den skulle ha 1,00 +/- 0,05 mm fortenning på pumpestemplet, mener jeg å huske...

Det er vel en mengdeskrue i midten der også? Og i så fall kan den strammes inn litt? Jeg justerte inn ca 1/2 omdreining, samt at jeg justerte gassutslaget litt mer, og fikk en anelse mer effekt. Men det er best å snakke med noen som kjenner disse bilene bedre enn meg, og trolig dukker det opp flere svare her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår