Gå til innhold

Rust

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Min metode (en av dem) er å slipe til rent metall, og da mener jeg rent metall, ikke bare blankt. Om det er rustporer, bruker jeg sandbåseutstyr. Tidligere har det vært litt styr, da jeg ikke hadde kompressor i leiligheten i Oslo. Da måtte jeg snike meg innom en bensinstasjon og låne luft i skumringen. Det gikk stort sett bara, men det hendte at noen spurte hva jeg holdt på med. Siden det stort sett var småting, gikk det greit.

Men etter hvert fikk jeg et tips om å bruke en liten slipemaskin (Dremel), som noen kjenner. med den og en liten slipestein kom jeg ned i porene og fikk det reint! Jeg har også brukt Ferrobet, men det er litt mer tidkrevende prosess, og litt usikkert angående vedheft for grunning og lakk.

Det egner seg nok mest til grovere ting, som under bilen elelr hageredskaper o.l.

 

Rustløser etter grunning er feil prosedyre!

 

oppsummert:

Rense med silikonfjerner

Slipe rent

Grunne

Lakke

Klarlakk.

Hvorfor bruke x antall anneT lurium som fabrikkene ikke bruker?

- igjen det er tykkelsen av lakk, grunning og. evt klarlakk aom gig beskyttelse. Poleringsvoks er den siste finishen for shine og beskyttelse.

 

Kan bare si med det samme at spraylakk inneholder ca 20 prosent lakk og resten løsemidler. Så det må mange tynne lag med lakk til for å bygge opp lakken. Jeg har bomma på det selv mange ganger.

Jeg legger på flere tunne lag med litt ventetid imellom. Makserer ikke, men sprøyter slik at jeg unngå sprut mot eksisterende lakk, så langt det er mulig. 

Altså mange tynne lag. Gjerne matte, slik at du er sikekr på at det ikke renner/siger. Anbefaler å trene litt på et ukeblad f.es. først.

Når du kommer til de to siste lagene, har du litt trening, og da kan du ta litt tykkere lag, eller bruke litt varme for å få flyt i lakken.

Alle billakerer bruker silikonfjerner for å sikre vedheft, det for å unngå rester av poleringsvoks o.a. som kan slipes inn i overflaten hvor man sliper eller pusser. Hvis du synes det er for dyrt, kan du spørre etter et annet merke/produsent. Det er himla prisforkjelelr her - elelr hundringser som de dyreste prodsentene ikke fortjener å få.

Skal du bruke klarlakk, kan du bruke den som det siste laget for å få det blankt. Om det ikke er blankt i lakkfargen, så blir de blank med klarlakk.

Dysene på kallboksene er ikke topp, så vil du ha bra resultat så kan du spørre en anerkjent butikk å å få kjøpt spredere som brukes til de boksene de blander til bilen. Den lakken som de blander er kanskje mer treffsikekr på fargen ogsåm, og det er lettere å klage om det ikke stemmer.

 

Små steinsprutskader som vist, kan du også male med farge ogevt. legge på kalrlakk. Spray lakk i lokket på boksen, ka den tykne litt og mal på. Det går bedreenn du aner. Og striperetter penselen vil du neppe se, og hva så? De er da ikke noen som bøyer seg ned og kikker på små reparerte deler! Og gjør det det, kan du spørre om de syntes det var bra! ?

 

Altså slike rustnøytraliserende saker som enkelte anbefaler, vil ikke jeg anbefale. I alel fall ikke utvendig på bilen hvor det skal lakekres.

Her snakker vi om kjemi, og i den verden skal man ikke blande sammen hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra. Kunne jo opplevd det motsatte: "Takk for gode råd, synd jeg ikke kunne bruke dem"! Da hadde det stoppet opp...

 

Ferrobet og stålbørste bruker jeg også, men det er helst på gravrust og på andre spes. ting, som verktøy og på gamle bildeler osv. men det er jo syre (fosforsyre) så man må være litt forsiktig. 

Er usikker på om alt må vekk etterpå? 

Proffer mener det, da det kan gi lakkslipp. Under og i hjørner og kroker har jeg ikke hatt noen problem med det, men jeg kjenner til en skrekkhistorie fra før i tiden, da var det en som ferrobetterte hele bilen og så lakkerte den. Etter to-tre år kome det noen bobler l lakken, og annet som jeg ikke husker nå. men bilen måtte omlakekres, og det ble krangel mellom eieren som pusset bilen først og lakkereren.

Dessuten er ferrobet vannbasert, og overflaten må (etter min mening være helt ren) og absolutt tørr for å få olje- akrylbaserte kjemikalier til å feste seg. 

Rust har et spenningspotensiale som spiser jern i akselrerende tempo. Så vekk vekk....!

Jeg har imidlertid erfaring fo at et mikroskopist, nesten usynlig lag med ferrobet kan fungere, ette en god antirustbehandling, da overflaten er nøytralisert. Men vedheft?

Men dette vet jeg ikke nok om, da jeg ikke er kjemiker. 

Men etter å ha restaurert fem veteranbiler osv. har jeg prøvd mye rart. Er ikke ekspert, men logisk nok til å ikke være forsøkskanin for luriumprodukter. Hører helelr på dem som driver med lakk, og vet at god grunning og lakk holder bedre en rustnøytralisernede produkter som nnoen mener man kan lakker rett oppå. ?!? 

 

Jeg kan ikke anbefale produktnavn, men hvis du absolutt skal vite hva jeg bruker, så bruker jeg den gule tokomponent saken fra Hagmann. Ingen billakkerer har protestert på det/den hittil! Og de bilene jeg tok allerede for 20- 30 år siden har ikke rustet med hagmann, som jeg kan se? Men jeg kjører ikke i den verste saltlaken heller med grombilene. 

På bruksbiler, har jeg ikke alltid vært like heldig må jeg innrømme. Men det er mest fordi jeg ikke har fått nok lakk på med spraylakk. 

Der hvor jeg har levert biler til lakkering, ha det holdt som originalt. 

 

Sier ikke at dette er fasiten på rustproblemer. Jeg har bare oppsummert igjennom noen år, uten at jeg er faglært på dette. Så det kan hende det kommer bedre innspill her?

Men jeg tror ikke du skulle bomme her...

 

Har også en mistanke om stålkvaliteten på enkelte biler og tilfeldigheter. Så litt forbehold om det ogs, med tanke på at rusten kan komme tilbake.

 

Skal du søke mer råd vil jeg anbefale bilopprettere og billakkerere, og ikke selgere som vurderer penger høyere enn de praktiske resultatene. Og fagkunnskapen sitter hos dem som jobber daglig med slikt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Du har fått utfyllende, gode råd før jeg rakk å komme på banen.
Jeg er jo "selger" jeg vettu, hadde dette vært et større og mer synlig arbeidsområde ville jeg anbefalt deg å sjekke ut en veldig god anti-rustsparkel fra CS.

Her er det såpass beskjedne områder at den største jobben blir vel å få pusset det rent.
Torbo har jo gitt en veldig detaljert oppskrift - supert!

Mange gode og prisgunstige grunningssprayer med rusthindrende egenskaper til formålet fra feks. CarSystem.

Igjen er ikke jeg lenger en ren nøytral part - men det er verdt å google det 1-winking.gif

Wrom-Wroom-Wrooom- Yyyyyyyyyyy-BANG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge billakkerere like den så like jeg den også. Jeg vet ikke like mye som dem, men de vi ikke ha reklamasjoner. 

 

Skal sjekke CS. Antirustsparkel har jeg hørt skal være bra! Men jeg er ikke viderekommen i faget, så jeg har ikke erfaring nok til å si annet enn det jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge billakkerere like den så like jeg den også. Jeg vet ikke like mye som dem, men de vi ikke ha reklamasjoner. 

 

Skal sjekke CS. Antirustsparkel har jeg hørt skal være bra! Men jeg er ikke viderekommen i faget, så jeg har ikke erfaring nok til å si annet enn det jeg har hørt.

Ja dette er jo produkter som de store verkstedene bruker.

- Likevel hjelper ikke det stort hvis man ikke er nøye nok med grunnarbeidet :p

 

Veldig fint svar du ga til TS - god egenskap å dele kunnskap :D 

Wrom-Wroom-Wrooom- Yyyyyyyyyyy-BANG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår