Gå til innhold

Montere tilhengefeste


Torbo

Anbefalte innlegg

Dette er ikke hverdagskost, tenker jeg men i dag skal jeg montere tilhengerfeste på en Renault 4. Er ikke sikker på hvor effektiv bilen er til å trekke henger med sine 32 hk, men den har et grådig bunndrag med sin langslagsmotor som ikke trenger masse turtall for å dra.?

 

Mest for moros skyld, da jeg har fått meg ny brukt henger, type Gaupen med tometers kasse.

Skal ha den til Sverige på stugan, og samtidig på Renaulttreff på søndag. - "To fruer i en smekk"!

 

Mener noe at dette er helt på jordet, så lar jeg det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo en vanlig familiebil for 30-35 år siden, og vil tro også denne klarte å trekke små tilhengere og combicamper. De trakk jo henger med boble også så... 

 

Kjør på! Renault 4 er en glemt klassiker, og jeg får mer og mer lyst på en selv :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom bil! Var på treff med den i Vestfold i går og kjørte RE-løpet fra Høyjord til Tønsberg via diverse innlandsveier. Det var noen som speidet litt på den ja. Og den har en styrestabilitet som man skal lete lenge etter! 

Den krenger litt mer enn andre biler i sving, men veigrepet er minst like bra. Vell, jeg har stivet den litt av på krengningsstabilisatoren, så den er ganske bra nå.

Volvo Duetten min kan ikke måle seg med Renaulten, selv om jeg har montert styringsdemper og ekstra stablilisatorstag på den.

 

Kanskje min sønn, som eier den, vil selge? Han har vært inne på tanken, men jeg har vært litt motvillig. Men bilgreiene faller jo på meg, og jeg har jo flere andre å ta hånd om. Ikke er jeg ung heller...

Den har godt av å bli brukt, og han bruker den for lite, siden han bor i byen og ha parkeringsproblemer. Da er det så enkelt å parkere i min garasje i Sandvika, så slipper han tilsyn......

Den er jo kjørt ca. 95 000 km, så den er ferdig innkjørt. 73-modell, og med veteranforsikring blir den nesten gratis å eie. EU-godkjent i desember så da holder det et par år til neste.

Den har av de nyeste motorene med like store ventiler som tidligere Gordinimotorer så den puster og trekker godt. Og med litt oppjusert forgasser går den lett ut av lyskryssene. Det er bare maks hk som er redusert på grunn av avgiftsnivået i Frankrike visst nok.

Måtte vaske av litt støv før turen, og den ble ikke så verst.

  orkoxf.jpg
Morsom og kuul bil: (har pene sommerhjul til den), men fikk ikke tid til å sette dem på.
 5yz33k.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min onkel hadde to mørkegrønne Renault 4, i sin tid. Faren min hadde en blå Renault 6 på 70-tallet, tror også den hadde rundt 30 hk, med hull til startsveiv i fangeren ;) Likevel gikk den opp gamleveien i Måbødalen på 3. gir med full bil.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...De trakk jo henger med boble også så... 

 

Nå skal du ikke rakke ned på Bobla, det var jo rene racerbilen ift. denne.

I samme tidsperiode ble Bobla levert med 1300cc eller 1600cc med hhv. 44 og 50hk så de kjørte jo fletta av denne Renault en :D

(Skal sies at noen "spare modeller" kom med 1200cc og 34hk)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trykket på liker men, men mente det ikke. Liker det ikke! Og dessuten har ingen over rakket ned på bobla over her!

Jo da, bobla var en konkurrent, men mest med modellen før, Renault Dauphine, som jeg har i Sverige. Rundt 1960 hadde begge rundt 30 hk og Renaulten hadde varmeapparat, ikke bare eksoslekkasje i kupeen.

 

Senere kan kom jo bobla videre med både det ene og det andre, og ble en fortreffelig familiebil med trolig lik kollisjonssikkerhet som Renaulten?

- Kanskje i minste laget? Men det gikk ikke så fort den gangen, og det er farten og sjåføren som er farligst, har jeg inntrykk av?

 

Skadestatistikken på veteranbiler er nede mo 0, så kom gjerne med forklaringer. Kjenner noen, men ikke alle....

 

Måtte bare mimre litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt på kanten selv av og til. Men det er jo et faktum at Bobla fikk flere hk, og mer enn de 50, som du sier, så jeg gikk jo på den, siden det var riktig. - naiv som jeg er...

Hva var det Øystain Sunde sa? "Kom ikke her å si noe stygt om bilen min"! Da blir jeg jaggu sint!

Min Renault Dauphine har Gordinimotor! Forskjøvet kam og stor forgasser! Det hjelper....

 

Renault 4 kan også leveres med bra lydanlegg: Her med "verdens med høgspelande anlegg"!

 il8t5e.jpg

 

Kollegaer i Renaultklubben har kjørt både Afrika og Sør Amerika på langs med Renault 4. Så her snakker vi.....

Alle bilene, 4 og 5, på nærmere 40 år klarte bragdene fint. 

 

Et par andre kjørte USA på tvers via Nord Amerika, det gikk det også... 

3133hxw.jpg

 Den til høyre under er kanske mer spennende å kjøre? Real Peterbilt!....

o5tlzo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det finnes personer her på kloden som har kjørt til ganske ugjestmilde steder med en Boble også.

post-122185-0-09130800-1462218878_thumb.jpg

post-122185-0-45404800-1462218891_thumb.jpg

 

Ved interesse, ser mer her: https://herbiesworldtour.com/herbies-world-tour/

 

Det finnes også noen som tar den helt ut og kjører Dakar med Bobla.

h6lhoxxm5c723s4m3jak.jpg

 

Finnes også noen bygger banebil av Bobla

cup07.jpg

 

Jeg er bland disse, og har hentet ut mer en 4x så mye effekt av hva boblemotoren org. ble levert med, kraftig ombygd understell og ikke minst en idiot bak rattet!drive2.gif

 

 

post-122185-0-62956500-1462218674_thumb.jpeg

 

 

 

MEN.... Nå skal vi ikke spore av tråden din mer enn nødvendig! Hehe 1-winking.gif

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår