Gå til innhold

Tåkelys som langlys

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

På min Fabia 1,4  lyser nærlysene sammen med fjernlys. Er ikke helt fortrolig med det, så det er mulig jeg lar nærlysene slukke når fjernlys kommer på?

Det gir godt lys ganske langt fram, men på grunn av egenblending fra nærlysene vil fjernlysene forholdsvis mindre effekt svært langt fram, hvor jeg vil ha mer lys. Også på grunn av at pupillene i øyet kniper litt igjen (et par blendere) hvis det er for mye lys rett foran bilen. Det er ikke det området jeg er opptatt av .

Noen her inne som har koblet vekk nærlysene der de originalt er samkoblet med nærlysene?

- Det var jo forresten sånn før i tiden, for noen ennå, tror jeg..

 

Har det samme på bobilen, (sammenkobling) men det er sommerbil, så jeg har ikke anstrengt meg for å gjøre noe på den.

Jeg kjører mye i Sverige, og jeg har etter hvert skjønt hvorfor så mange svensker har mange ekstra lykter. Det må være for å elg og annet vilt? 

I Värmland og mer sør-vest har jeg neste møtt utrolig mange elg, hare og rådyr. Og sett en elg som var høyere enn bilen, bare en meter fra bilen før jeg så den. Den bare streifet bilen, og jeg var litt utafor etterpå når jeg tenkte på hva som kunne ha skedd.

 

Så jeg vil se bedre, og ikke minst langt fram. Det 20 - 30 meterne foran bilen er jeg ikke så opptatt, da jeg ikke vil klare å stoppe uansett om noe skulle dukke opp så nært. Dessuten vil objekter foran treffe synsfeltet av strålene som lyser langt fram uansett.

Bilen har  ganske godt lys, men jeg kommer nok til å sette på lysforsterker - releer som gir ekstra god spennings til lyktene? Må sjekke spenningsfall først.

 

Men det morsomme jeg gjorde i dag var å koble de nedre ytre parklysene som tilleggs-fjernlys.  Er ikke glad i tåkelys i utgangspunktet, på grunn av stor egenblending, men tenkte å småforske litt.

Jeg justere dem 2-3 grader over nærlysene, som jeg trolig skal kutte ut.

Måtte stille justeringsskruen helt inn, samt motere inn en skive på baksiden på den ene festeskruen for å løfte lyset tilstrekkelig over nærlyset.  

De skal ikke virke sammen med nærlyset, de er forresten ikke lovlig heller. 

 

Justerte mot garasjeveggen og sammenliknet høyde på det forskjejllige lyktene, og med alle tre lyktene tent for fjernlys syntes jeg "lysorgelet" ga hvitt og godt lys lang fram. Men kanskje litt for mye lys rett foran bilen fra nærlysene.

De høytstilte tåkelyktene har god og skarp "lys-/mørkesone, så de ga minimalt med strølys foran bilen og derved liten egenblending.

Skal teste ut mer, men jeg er spent på hvordan det går uten nærlysene tent sammen med fjernlyset, og tåke lykter stilt opp til fjernlysinnstilling.

Tror det blir bedre...

 

Har ikke full klarhet i hvordan lysene fungerer på den svenske "prærien" med de lange mørke slettene, veldig lang fram, men time will show...

Har noen andre på lur, men det var så fristende å prøve ut dette, da dette er diskrete originallykter.

 

Dette er vel utenfor normalen, men har andre erfaringer rundt dette?

 

Det er vel lovlig, regner jeg med?

(selv om de i utfangspunktet er tenkt til tåkebruk:

Skal sjekke mer med Kjøretøyforskriftene for sikker hets skyld.. Men det spør om det er tvetydege regler her, da det over ikke er helt varlig...

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Fabia har felles nær- og fjernlys så gjelder gjerne ikke den paragrafen? Så lenge nær lys fungerer som det skal, så kan jeg ikke se noe i veien for å bruke tåkelys/grøftelys sammen med fjernlys? Treffer man en kverulant fra SVV så finner han sikkert noe å henge seg opp i ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilen H4 pærer så skal ikke nærlys lyse sammen med fjernlys, men ved alle andre pæretyper så skal begge lyse samtidig. 

Det du må være obs på er at når bilen er konstruert for å bruke nær- og fjernlyset samtidig så har nærlyset oppgaven å lyse ut i grøftekanter ol. så hvis du kutter ut nærlyset vil du kun se den flekken som fjernlyset lyser opp.

 

Hvis du er ute etter bedre lys er det mer lettvint og ikke minst mye større utbytte ved å montere to stk. LED fjernlys, i tillegg til bilens originale lys.

Hella Luminator LED lyser noe hinsides, og er lovlig.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kreative tilbakemeldinger! tydelig at det er kompetanse her inne og at godt lys opptar mange!

Jeg prøvde også noen 1000 metere i går, og de lyste punktvis lengre, men lengre enn jeg normalt kan se, så jeg skal sjekke videre om jeg kan få gode "500 metere" i stedet og bruke originallyskastere, så langt det er mulig. 

Kommentarene over antyder at det kan være forskjellige tolkninger ut fra regelverket. Men her er alt "snudd litt opp ned", så jeg regner med at en EU-tester vil klø seg i hodet, og kanskje ikke godkjenne løsningen?

Me blir jeg fornøyd, så går jeg for dette.

Men jeg skal være litt smart å gå innom NAFs testestasjon i Halden, som har oppegåenede folk for å få justene lysene og ta diskusjonen utenfor EU-kontoll.  Får jeg aksept, kan jeg levere inn bilen til EU-kontroll der etter en viss tid og så blir den nødt for å godkjenne.

 

Etter noen testinger i går i "de dype skoger "i Värmland i går så det ut til å fungere bra, men jeg skal teste også uten nærlysene tent. Det har jeg bare testet på garasjeporten. Uten nærlysene tent vil jeg få mindre egenblending og større puppiller og derved se godt i området mot 500 meter. 

 

Jeg skjønner at dette ikke er den helt optimale løsningen forbedre lys totalt sett, men ideen er å få maksimalt ut av originalusttyret.

Fungerer dette etter planen, så kan jeg evt. vurdere ekstra releer til lyktene, men skal måle spenningsfall først. Finner jeg tap over 0,5 volt så kommer jeg vel til å gjøre mer. Men "lysbildet" og fordelingen framover og til sidene på denne bilen er overraskende bra! Merket det allerede da jeg hentet bilen.

 

Jeg kaller ikke dette profforskning, jeg jeg har funnet ut at man kan finne ut ting på egenhånd, selv om ikke alle er enige med meg bestandig. - Gammel regel: Det man ikke haver laver man!" - var det en danske som sa... noen ganger er det ok.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Fabia har felles nær- og fjernlys så gjelder gjerne ikke den paragrafen? Så lenge nær lys fungerer som det skal, så kan jeg ikke se noe i veien for å bruke tåkelys/grøftelys sammen med fjernlys? Treffer man en kverulant fra SVV så finner han sikkert noe å henge seg opp i 1-winking.gif

 

Bare for å presisere så er nå tåkelyktene jusert opp tilsvarende fjernlysene, og på grunn av god lysstyrke lyser de nå lang fram og med god spredning. Og de slukker når nærlyset kommer på.

Å bruke tåkelykter innstilt som tåkelykter sammen med nærlys er ingen god ide, og heller ikke lovlig. De har som regel for myk lys-mørkesone slik at det ikke kan stilles til å lyse like langt fram som ordinære nærlys. Derfor er jeg også opptatt av sterker og riktig innstilte nærlys.

Ser at noen kjøre på med alt de har av lys framover, men er ikke sikker på at det er bra? I alle fall ikke i overgangen når man må ned på nærlys. Da blir det for mer/mørere enn skumring, kontra lyse dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info til folk flest: "Ikke gjør dette hjemme"! 

- vil ikke bli arrestert!

 

Det er ikke sikkert dette blir 100, men jeg skal testet mer som sagt. Og jeg la dette ut for å få kommentarer - ikke fordi jeg er sikker på at det er en god fasit!?

 

På min Duett med B18 og vekselstrømsdynamo, som syns til venstre, har jeg 1000 meterne koblet direkte til fjernlysene uten bryter. Det fungerer bra, selv om det ikke er de "feteste" lyktene. En god vekselstrømsdynamo klarer den forsyningen godt. På de eldre Volvoene med B16 motor og likestrømsdynamo ville det ikke vært nok strøm ved variert kjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det lille ved siden av brukernavnet.

Men her ser du et større av bil og eier -

gutten på tur i Åmål. 

Det var før jeg bygde om baktussen til det originale. Forrige eier hadde satt inn VW K70 lykter, da han ville bli sett godt bakfra.

 ok6004.jpg

-------

 

Sånn ble den etter ombygging.

2lnecf5.jpg

Litt lav eksos, men godt trykk inni der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket spenningsfall til lyktene. 0,9 volt til nærlys og 1,2 volt tap til fjernlys.

 

Det var litt mer enn forventet. Ikke minst siden lysene oppleves som bra.

Så da kommer jeg nok til å sette inn releer, muligens Biltemas ferdigkoblete pakke. 

Skulle noen mene at releer av kjente merker som Bosch og Hella er verd å satse på, må jeg tenke om igjen.?

 

Biltemas "lysforsterker" er til H4, men det er vel greit å tilpasse H3 og H7. Bilen har nemlig begge deler - H7 på nærlyset.

 

Da ser det ut til å være godt håp om godt lys om jeg gjør noe her. Må i alle fall ha denne løsningen på lur. Nå går det jo mot lysere tider, så jeg stresser ikke.

 

Så forresten en hjort i går som fløy over veien, men godt utenfor faresonen foran bilen. Så da må det være ok lys?

Hadde det kommet en bil i mot hadde jeg nok ikke sett den, kun med nærlys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen ble forundret eller ikke, men jeg tok en tur i nattens mulm og mørke med bilen. Da med frakoblet nærlys, og som jeg hadde anelse om, så jeg bedre langt fram, og effekten av tåkelysene som "500-metere", justert godt over over nærlysstreken, var forbløffende. 

Stoppet et sted for å velselvis skygge for "500-meterne", og de viste godt og sterkt lys langt fram og til sidene. Trolig ikke like langt som 1000-metere, men det ligger i navnet, at min løsning ikke er for de kravstore.

 

Kan bare si at dette var et artig eksperiment, og at jeg er fornøyd med "prosjektet". 

Neste skritt er å sette på lysforsterkerpakke med to releer, et for nær- og et for fjernlys. 

Kanskje nærlys er nok, da det er godt å ha dem maksimale?

 

Må jo også ha et rele med 87a-kontakt som stopper nærlyset når fjernlys settes på. 

Bare det ikke blir overkoblinger, grønne overledninger og "fustasjeopphengsforkoblinger"?!

Må jo ikke miste oversikten oppi der....
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå tok jeg skrittet full ut:

I går ble de montert lysforsterker på Skodaen. 0,9 - 1,2 volt i gevinst (nær- og fjernlys) til lyspærene og ca 25 - 30 prosent mer lyseffekt. Det er da litt.... - vell det er litt tap nå også men godt innenfor tillatt - 0,2 volt.

For litt siden koblet jeg om tåkelyktene slik at de fungerer som 500-metere, ikke 1000-metere, da de ikke lyser så langt. Jeg ser ikke 1000 meter langt fram uansett....
Tåkelys er som navnet tlsider, "helt i tåka" - de lyser bare mye rett foran bilen og sørger for at jeg ser mindre langt fram, i motsetning til vanlige nærlys. 
Jeg justerte dem godt over lys/mørkesonen og koblet dem direkte til og sammen med fjernlyset. 
Det ga himmelvid forskjell på fjernlyset - godt lys langt fram og til sidene. Så nå blir jeg en mindre fare for elg, rådyr og hare.
Jeg ble nesten overrasket selv, og NAF-folka klødde seg i hodet ved EU-kontrollen forrige uke, men jeg hadde studert lovverket på forhånd slik at alt var innenfor lovens rammer, og de kunne ikke protestere. 
Men det skal bli enda bedre. Originalt er fjernlysene koblet sammen med nærlysene som lyser hele tiden. 
Det er ikke smart, etter min mening. Rett foran bilen trenger jeg ikke mye lys, da det gir egenblending og begrenser sikten langt fram. Det ser bare ut som man har godt lys.
Ergo skal jeg sette inn et rele som kutter nærlyset når fjernlys og ekstra fjernlys kommer på. 
Da vil pupillene i øynene åpnes mer og med godt lys langt fram, vil jeg se ytterligere hva som skjer der jeg vil se, for å være forberedt. Jeg trenger ikke seks lyskastere til fjernlys, hvor nærlyset kun lyser opp ekstra 50 meter framover. Det som evt. skulle dukke opp nærmere bilen vil jo se uansett, da evt. objekter vil bli fanget opp av fjernlysstrålene.
Så da har jeg funnet frm et rele med 87a-kontakt som bryter strommen til nærlyset når fjernlyset kommer på. Da skal det komme på i dag, hvis ikke ryggen protestere helt. 
Fikk nemlig et kink her om dagen, og det har ikke gitt seg. Det kjennes ikke bra å stå med bøyd rygg å jobbe.  icon_rolleyes.gif
- Men kanske "det går opp et lys" for meg? 
(på tide, vil noen si, for å komme dem i forkjøpet).

 Det gikk bra, og nå skal jeg snart ut å prøvekjøre lysene! Spennende, men det skal bli bekmørkt først, og det er ikke flust med gatebelysning i sveriges dype skoger, hvor jeg er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si det med katten er 4 år i dag! Og så fikk han seg nyfisket makrell fra Lysekil, hvor jeg var innom en tur. 

Nesten ikke folk ute i Lysekil? De har vel ikke helt tilpasset seg denne dagen..

Grattis og grattis på den svenske nasjonaldagen! Så ikke så mange flagg! på min rullende vandring?

Naboen klippet plenen og han lengre bort stod å rusa med V8-amerikaneren, så det er i alle fall fridag for svenskene.

 

Ikke vet jeg... Spør ikke helelr, da jeg har nok å surre med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si det med katten er 4 år i dag! Og så fikk han seg nyfisket makrell fra Lysekil, hvor jeg var innom en tur. 

Nesten ikke folk ute i Lysekil? De har vel ikke helt tilpasset seg denne dagen..

Grattis og grattis på den svenske nasjonaldagen! Så ikke så mange flagg! på min rullende vandring?

Naboen klippet plenen og han lengre bort stod å rusa med V8-amerikaneren, så det er i alle fall fridag for svenskene.

 

Ikke vet jeg... Spør ikke helelr, da jeg har nok å surre med...

Naboen sto og rusa med v8. Og du sto vedsiden av og rusa med Fabianbiggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok litt mer diskret! Stod i garasjen og kobla lys. Og tok meg en kjøretur til Lysekil. Fikk ikke sjekket lysene av den grunn, men senere i kveld så gjelder det!  Måtte jo sjekke om favoritten min var der - Harry - en gammel slepebåt fra 40-tallet med tresylindret toppventilert totaktsmotor med xx antall kubikk og en propell på størrelse med Fabian! 

Om ikke farten er så stor, så flytter den halve havnbassenget når den drar på...

Det er sånt jeg liker.... (også)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår