Gå til innhold

Mazda 323, pris rustutbedring?

Ranger emnet


Idasma

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Mazda 323 (1982?) som fungerer kjempe fint og er billig å ha som ekstra bil. 

Videre ble den ikke eu godkjent pga rust og svakt brekk, og lurte på om noen tenker det er verdt å fikse? (Alt var i orden ellers)

Der jeg var kostet det omtrent 8000-10 000, og for summen kan man jo omtrent få en ny bil.

Eventuelt et billigere sted å fikse den?

Bilen er jo sjarmerende, så vil egentlig ikke pante den.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som lønner seg kommer helt an på hvor det er rustet. Bremser er slitedeler og må tas uansett alder på bil. Ved vurdering om hva som lønner seg, så må du ta med at din (veteran) 323 nærmest er gratis å ha skilter på :)

 

 

PS. Husk beskrivende trådtittel ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som lønner seg kommer helt an på hvor det er rustet. Bremser er slitedeler og må tas uansett alder på bil. Ved vurdering om hva som lønner seg, så må du ta med at din (veteran) 323 nærmest er gratis å ha skilter på smile.gif

 

 

PS. Husk beskrivende trådtittel 1-winking.gif

Aner ikke hvor det er rustet. Er nok på karosseriet generelt under osv.  Det er ikke noe som er slitt som må byttes ut, eneste grunnen til ikke godkjenning er at det er for mye rust på bilen som må fikses på, ikke annet må byttes.

Ja, er jo gratis omtrent å kjøre, derfor jeg egentlig vil fikse den, men ikke vet om det verkstedet jeg var hos var "rimelig" eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusten man ser er som regel "toppen av isfjellet". Jeg har reataurert fem veteranbiler og glemte hver gang hvor mye jobb det kunne bli!

Kalkulerte med 100 - 200 timer, men det ble nesten firedoblet på dem alle.  Men der var kravene  høye. Dette er jo en bruksbil, så den skal vel var være tett og lovlig? 

Midt oppi alt er dette er ikke dette den store ønskejobben, og folk vil jo helst ikke betale. Så det er sjelden jeg påtar meg "sidesprang" med andre biler enn mine.

Midt oppi det hele er det gøy å se resultater, men når ting skal være bare så noenlunde og kun godkjent er det ikke like gøy.

Det burde være penger i dette, men erfaringsmessig så sier alle at det bare skal være ok og godkjent og ikke noe mer.

Følelsen av å gjøre noe halvveis er ikke bra.... 

323 har god kvalitet, kjenner litt til den. Obs bakbremsene kan henge seg opp, de kan ruste fast! Ellers bør det være sikker A-B -bil teknisk sett. Kollisjons-sikkerheten sier jeg ingenting om. 90+ prosent av den bestemmer du jo selv, men utover det må man jo nevne at det har skjedd mye på og i bilene de siste 10-20 årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusten man ser er som regel "toppen av isfjellet". Jeg har reataurert fem veteranbiler og glemte hver gang hvor mye jobb det kunne bli!

Kalkulerte med 100 - 200 timer, men det ble nesten firedoblet på dem alle.  Men der var kravene  høye. Dette er jo en bruksbil, så den skal vel var være tett og lovlig? 

Midt oppi alt er dette er ikke dette den store ønskejobben, og folk vil jo helst ikke betale. Så det er sjelden jeg påtar meg "sidesprang" med andre biler enn mine.

Midt oppi det hele er det gøy å se resultater, men når ting skal være bare så noenlunde og kun godkjent er det ikke like gøy.

Det burde være penger i dette, men erfaringsmessig så sier alle at det bare skal være ok og godkjent og ikke noe mer.

Følelsen av å gjøre noe halvveis er ikke bra.... 

323 har god kvalitet, kjenner litt til den. Obs bakbremsene kan henge seg opp, de kan ruste fast! Ellers bør det være sikker A-B -bil teknisk sett. Kollisjons-sikkerheten sier jeg ingenting om. 90+ prosent av den bestemmer du jo selv, men utover det må man jo nevne at det har skjedd mye på og i bilene de siste 10-20 årene. 

 

Rusten er ikke toppen av isfjellet i denne situasjonen. Ved eu godkjenning var rusten problemet , og vestre side på brekk var litt svakt, ellers alt i orden og kun de to tingene som måtte fikses for godkjenning. 

Det er en bil som brukes innimellom, korte strekninger og er grei å ha som ekstra bil og spørsmålet er vel om det er lønnsomt å fikse eller pante? Vil jo fikse om det er mulig til en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakt brekk er nettopp tegn på at ting ruster fast. Ikke noe stort problem det. Som nevnt av Quattro73 trenger alle biler vedlikehold, og nyere biler er ikke blitt særlig bedre.

Får du rust o bremser fikset til under 10 000 kroner, vil du jo ha billig bil, så dette valget er på en måte lett. Årsavgift og redusert forsikring dekker vel utgifter til rustskader i løpet av et par år? 

Vet ikke hva jeg selv ville ha gjort? 

Det er kansje andre her inne som kan si noe mer matnyttig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakt brekk er nettopp tegn på at ting ruster fast. Ikke noe stort problem det. Som nevnt av Quattro73 trenger alle biler vedlikehold, og nyere biler er ikke blitt særlig bedre.

Får du rust o bremser fikset til under 10 000 kroner, vil du jo ha billig bil, så dette valget er på en måte lett. Årsavgift og redusert forsikring dekker vel utgifter til rustskader i løpet av et par år? 

Vet ikke hva jeg selv ville ha gjort? 

Det er kansje andre her inne som kan si noe mer matnyttig?

Ja, andre ting kan jo ryke, men det har man jo ingen garanti på. Holder bilen noen år til er det jo lønnsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du tar en avgjørelse så må du la noen med erfaring se på bilen, samt anslå kostnads/tidsforbruk for å få den i orden. Siden dette kom opp etter en PKK så antar jeg det er rust i bærende konstruksjon som er problemet (kanaler osv).

Som Torbo sier, den rusten man SER pleier være beskjedent i forhold til hva man ender opp med når man begynner å pirke i det - altså toppen av isfjellet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du tar en avgjørelse så må du la noen med erfaring se på bilen, samt anslå kostnads/tidsforbruk for å få den i orden. Siden dette kom opp etter en PKK så antar jeg det er rust i bærende konstruksjon som er problemet (kanaler osv).

Som Torbo sier, den rusten man SER pleier være beskjedent i forhold til hva man ender opp med når man begynner å pirke i det - altså toppen av isfjellet.

Det stå 6.2.1 Løst eller skadet panel eller en annen komponent som vil kunne forårsake personskade, skarpe kanter foran og bak.

 

Også står det.

 

1.4.1 Forskjell i bremsekraft >50 % av høyeste verdi.

 

5.3.1 Stabilisator, skader eller defekter, høyre bak.

 

(2'er feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår