Gå til innhold

Tips til Førerprøven

Ranger emnet


ThaBoZZ

Anbefalte innlegg

  • Svar 515
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva gjorde dere bra og hva var ikke så bra?

 

- han syntes det var bra at jeg la meg langt ut når vi møtte sykelister og folk.

- at man har god avstand til bilen forran

- at man ikke kjører over fartsgrensen , men heller ikke så mye under.

- sjekk speilene "ofte"

 

Hva fikk dere spørsmål om på den tekniske delen?

 

fikk spm om hva det kunne skyldes at dekkene var skjev slitte.

 

da godtok de at jeg sa: lite eller mye luft. skjev forstilling.

 

Noen tips for og roe ned nervøsiteten

 

bare å late som det er noen andre en en skummel sensor som sitter å sier hvor du skal.

 

 

:)

07 suzuki GSXR750

08 subaru outback 2.0D premium

06 subaru impreza wrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tipset er vel bare å prøve å slappe av (lettere sagt enn gjort men...)

 

Var jævli nervøs dagen før oppkjøringen min, men på selve dagen gikk det greit (kan ha noe å gjøre med at jeg forsov meg noe jævli og måtte løpe som faen rett til trafikkstasjonen og så var det rett i bilen. Fikk ikke tid til å bli nervøs)

 

Selve oppkjøringa var faktisk overraskende grei. Sensor var kjempehyggelig og vi satt og prata på hele turen. Glemte nesten at jeg hadde oppkjøring.

 

Når det gjelder det tekniske så fikk jeg spørsmål om å teste bremsekraftforsterker.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde dere bra og hva var ikke så bra?

 

Husker ikke hva jeg gjorde som var sånn spesielt bra, men han sa jeg holdt for høy hastighet i en skarp sving. Var litt unøyaktig med speilbruken og at jeg kunne bremset ned mer for å sjekke om jeg hadde vikeplikt eller ikke.

 

Hva fikk dere spørsmål om på den tekniske delen?

 

"Hvordan sjekker du hvor mye olje som er igjen på bilen?" eller noe sånt.. Svaret mitt var at "vanligvis må man sjekke det ved å dra fram peilepinnen osv.. Men siden vi kjører sånn fancy mercedes kan vi bare trykke oss fram til det på skjermen her."

 

 

Noen tips for og roe ned nervøsiteten? Regner med jeg kommer til og være rimelig nervøs :(

 

 

Det kommer mye ann på sensoren.. Jeg hadde en som var veldig grei, og tror kanskje at jeg til en viss grad redda meg litt med samtaler som dette:

 

 

Sensor: "Ja...du heter Kristensen til etternavn du?"

 

Meg: "Ja.."

 

Sensor: "Er du i slekt med'n Kai Kristensen?"

 

"Meg: "Ja, det er onkelen min."

 

Sensor: "Å er du det? :) Jeg har jobba sammen med han som kjørelærer i nesten 10 år jeg! :)"

 

Sensor: "Du blir russ til neste år eller?"

 

Meg: "Ja, blir nok det."

 

Sensor: "Ja det blir vel morro? ;)"

 

Meg: "Heh, satser på det ja."

 

Sensor: "Dere gutta har ikke bruk for en russebuss vel? Jeg har en jeg skulle ha blitt kvitt.."

 

 

 

Får håpe du ikke får en gretten fyr da. Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kjør akkurat sånn som du vet/tror en fra Biltilsynet vil du skal kjøre (altså ikke brå bevegelser. Følg heller en regel for mye (selv om det ikke egentlig er en regel) enn en for lite.

- Ikke vær tøff i trynet/bråkjekk. Det liker de ikke.

- Tut for all del ikke på andre eller kommenter "Den kjerringa der kjører som en gammel bestemor". Da kan sensor stemple deg som lettantennelig og det er ikke positivt.

- Ikke tenk på hva som vil skje om du ikke klarer det (mens du kjører opp), men heller ikke på om du klarer det. Tenk på alt annet.

- Gjør du en liten feil, slutt å tenk på den med en gang (men husk at du har gjort den), om du fokuserer for mye på den og lurer på om den vil være utslagsgivende og tenker hardt på om det virkelig var en feil osv. kan du bli ukonsentrert og overse viktigere ting. På slutten av turen vil sensor spørre deg om hvordan du synes det gikk. Da må du nevne de feilene du gjorde og om nødvendig fortelle hva du ville gjort annerledes. Dette kan redde deg over kanten fra å ikke få lappen til å få den. (Har faktisk hørt om en som brøyt en vikeplikt, men reddet seg fra stryk ved å si at han gjorde den feilen til slutt).

 

Dagen jeg skulle kjøre opp kom jeg altfor tidlig opp til Biltilsynet og måtte sitte over en halv time å vente (ikke faen om jeg skulle kommer for sent til dette). Jeg var så redd og nervøs at jeg er sikker på at hjertet hoppet over noen slag og jeg kaldsvetta når det begynte å nærme seg. Når jeg kom ut i bilen derimot ble alt annerledes. Da klarte jeg å roe meg ned. Merkelig det der egentlig. Det hjalp jo ikke på godfølelsen at clutchen trengte 20kg press for å løse ut. Det kombinert med tung trafikk gjorde at jeg var fem minutter unna krampe i låret når jeg var ferdig med den 1.25 timers lange turen (som sensor mente skulle ta 45 minutter).

- 2005 Audi 2.0TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker godt... var nervøs deluxe..

 

kjørelæreren hadde seff også HELT NY BIL den dagen jeg skulle kjøre opp da... kvelte den flere ganger trengte noe så inni h mye gass :P

 

fikk kritikk for:

- bremsa kanskje litt seint

- benyttet litt vel små "luker"

 

fikk stjerne fordi jeg blinka og bremsa litt så en trailer som stod å venta på å komme inn på motorveien uten påkjøringsfelt kom på og la meg ut i venstre felt for at en buss skulle komme ut av lomma...

 

 

men joda noen tips øøøøh... bare chill den og ikke tenk på at du er på oppkjøring (for det er jo så lett........ ) og prøv å starte en samtale eller.no og slapp av funker ofte bra

 

kompis av meg kjørte opp FIRE ganger..

den fjerde fikk han 1

feil og tre stjerner ... :P

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tommy_erwin

 

"Hvordan sjekker du hvor mye olje som er igjen på bilen?" eller noe sånt.. Svaret mitt var at "vanligvis må man sjekke det ved å dra fram peilepinnen osv.. Men siden vi kjører sånn fancy mercedes kan vi bare trykke oss fram til det på skjermen her."

 

 

 

hahahaha!!!!

is it worth dieing for?! :D korrekt!! ti poeng til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del: Ikke kjør for forsiktig!!! Det er farlig og være passiv i trafikken (serriøst, strøyk pga. dette jeg)

 

fikk spm. om hvordan slitasje oppstår på dekk, sladding ble nevnt her :D

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår