Jump to content
Bilforumet.no
DagArne

Omformer og fryseboks i Transit 2006.110T300

Rate this topic

Recommended Posts

Noen som har noen løsning å anbefale der?

Billigere enn å kjøpe en fryser som går på 12v.

Har et 80amp batteri i bilen og tenker å bruke vanlig strøm fra nettet for å fryse ned fryseren først. Det som skal nedi er allerede frossent.

Brukes kun når bilen går.

Vil dette fungere til vedlikeholde temperaturen i fryseren eller vil det tappe batteriet uansett om motoren går?

 

 har sett på et fryseskap av denne typen: http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/fryser/MUF48W13E/matsui-fryseskap-muf48w13e-84-cm#tab-specs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er dynamoen din som avgjør om du vil klare å drive skapet, men personlig tror jeg ikke det blir noe problem.

Du bør sjekke opp, helst måle, hva skapet trekker når det går, på den måten får du vite hvor kraftig omformer du trenger.

 

Husk at ved bruk av omformer så forsvinner det mye strøm kun i spenningsomforminga og du vil alltid ha et tak på hvor mye strøm du kan hente ut.

Kraftige omformere blir relativt kostbare når du kjøper kvalitet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir litt vanskelig, men sikkert en glup gubbe her som vet hvordan de regner seg ut til det.

 

164kWh er sikkert minimum. Åpner du døra mye og legger stadig oppi mer (tint/varmt) innhold så vil den trekke mere strøm over en gitt tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alt som skal i fryseboksen er allerede frosset så er kun for å transportere. Antar en dynamo på 150A og batteri på 80A vil klare å vedlikeholde den uten å tappe batteriet.

Fryseboksen og innhold blir ferdig fryst ned før jeg kjører.

Ser da ut som det skulle være mer enn nok futt i dynamo til å dra alt utstyr pluss en omformer og fryser.

 

Er jeg helt på bærtur?

Dynamoen er på 150 Amp.

Batteriet er på 80 Amp.

Watt (W)

Volt(V)

ampere (A)

W=v*a > a=w/v

Daglig forbruk fryser 0,44w> A= 0.44/ 12= 0,03A Fryser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, du er nok på bærtur. I ditt regnestykke angir du 0,44W som effektforbruk på fryseren, noe som er ALT for lite. Hvor fikk du 0,44W fra?

Årlig forbruk på 164 kWh forteller ingenting om forbruket NÅR fryseren går (kompressoren går). Du må få tak i denne opplysningen for å kunne regne dette ut. Er enig med Jesper, dette vil nok ikke være noe problem, saken er gjerne mer 'hvor stor inverter trenger du' ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte tidligere, hva skapet trekket i gjennomsnitt er uvesentlig, du må vite momentant strømtrekk.

(Eksempel) Hvis det i snittet ila et døgn er 3A på 230v vil det bli 690w - 690w på 12v er 57,5A. 

Hvis det da går ca 12t ila et døgn må du doble strømstyrken som vil gå igjennom omformeren når skapet går, ergo 6A v/230v og 115A v/12v. (Husk at dette er et eksempel)

 

Derfor sier jeg at du bør enten måle (det aller beste!) eller få denne opplysningen fra leverandør.

Når du vet strømtrekket vet du også hvilken omformer du trenger. Ikke legg deg på absolutt grense, omformeren trekker også strøm så du bør ha litt margin.

Husk også solide kabler mellom batteri og omformer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en slik fryser trekker gjerne 2-300 watt. Pleier å stå på et merkeskilt et sted. Belastningen er induktiv, så inverteren må være en del større en dette. 

 

Pass på at du velger en inverter som har ren sinus/full sinus. Hvis ikke kan du få problemer med å få motoren til å gå. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.