Gå til innhold

Audi 80 1984. 1,8. Weber forgasser. Nøkkete akselerasjon, ujevn tomgang.

Ranger emnet


Cakeform

Anbefalte innlegg

Har en Audi 80, 1984mod, 1.8. Som er veldig nøkkete under akselerasjon, og litt nøkkete når jeg kjører i jam fart. Den er av og til ujevn på tomgang, men ligger for det meste jevnt på 1100 omdreininger, litt høyt. Har prøvd å sjekke etter vakumfeil og slikt med startgass og ikke funnet noen ting. fordeleren var ikke fukti og pluggledningene satt ordentlig. Prøvde å tyne bilen litt opp i fart etter å ha kjørt en halvtime og da ble nøkkingen nesten helt borte. Men den blir like nøkkete etter å ha stått stille å blitt kald igjen. Forgasseren er en Weber 32/34. Den sto i bilen da jeg kjøpte den. Vet veldig lite om den. Håper virkelig noen kan hjelpe meg :) blir gal av å nøkke rundt i trafikken : P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkker idet du gir gass, eller nøkker mens du akselerer? Er forgasseren hentet fra en 'hvilken som helst' bil, så skrudd på din, så kan det tenkes at dysene er helt feil - og motor går derav meget dårlig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller tippe at dette er tenningsrelatert, men det er viktig å sjekke at forgasser ihvertfall er nogenlunde riktig.

Skru ut alle plugger og sjekk de/bytt de, mål/bytt alle pluggledninger, kontroller fordeler lokk og rotor og bytt ved mye slitasje, sjekk stift og klaring, bytt stift hvis den er dårlig.

Med sjekke plugger mener jeg at du skal sjekke hvordan de ser ut, de forteller mye om hva som skjer inne i motoren.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for svar Jesper 1201 og Quattro73 :) En kompis av meg justerte forgasseren og tenningen for meg, da ble nøkkingen nesten helt borte, så byttet jeg ut Biltema pluggledningene med noen orginale jeg fant i en Audi delebil som har stått 10-15++ år da ble nøkkingen helt borte. Men det dukket opp en ulyd som kan minne om ventilkakkling, bortsett fra at lyden ikke går jamt med turtallet slik ventiltikking gjør. Veldig vanskelig å beskrive, men den dukker opp under pådrag og kan også minne om småstein som rasler rundt på en måte, litt sånn dieselmotorakti og. Jeg tror det har noe med tenningen å gjøre siden pluggledningene bokstavelig talt er tatt fra et skogsvrak og at lyden dukket opp etter pluggledningene ble byttet. Har ikke sjekket pluggene enda, men de er ganske nye. Noen av dere som kan forklare meg på det ut i fra min vage forklaring? :P :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Weber 32/36 DGV på den?

 

Den nye lyden du beskriver er nok 99% sikkert tenningsbank. Knitrelyd og høres ut som noen kaster småstein på panseret, og kommer mest ved varm motor og kun ved pådrag. Dette kan skyldes feil (for varme) tennplugger, for mager blanding (feil dyser i forgasser) eller mest sannsynlig alt for tidlig tenning. Uansett årsaken er dette døden for din motor! Tenningstidspunktet på din motor skal nok være ca 6 grader FØD, på tomgang, uten vakuumslange tilkoplet fordeler (plugget). Altså er nok ikke pluggledningene årsaken, men feiljustert tenning. Fiks umiddelbart!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Weber 32/36 DGV på den?

 

Den nye lyden du beskriver er nok 99% sikkert tenningsbank. Knitrelyd og høres ut som noen kaster småstein på panseret, og kommer mest ved varm motor og kun ved pådrag. Dette kan skyldes feil (for varme) tennplugger, for mager blanding (feil dyser i forgasser) eller mest sannsynlig alt for tidlig tenning. Uansett årsaken er dette døden for din motor! Tenningstidspunktet på din motor skal nok være ca 6 grader FØD, på tomgang, uten vakuumslange tilkoplet fordeler (plugget). Altså er nok ikke pluggledningene årsaken, men feiljustert tenning. Fiks umiddelbart!

Jeg vet ikke, forrige eier sa at det var en Weber 32/34, det er den eneste infoen jeg har på forgasseren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter hver 75000 på bensinmotor, eller hvert 6. år, altså det som inntreffer først. Koster så lite og er fort gjort på en gammel R4, altså en billig forsikring ;)

 

http://www.bilforumet.no/topic/216801-guide-skifte-av-registerreim-pa-8v/#post2540237

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår