Gå til innhold

Lån til bil uten egenandel

Ranger emnet


aaensv

Anbefalte innlegg

Hei, har da bestemt meg for å vrake bilen jeg har nå da den ikke er verdt reparasjoner som trengs for å få den EU-kontroll. Så sitter jeg og lurer på om jeg skal ta lån igjennom santander (grunnen til dette er at jeg er lærling) de har en konkurransedyktig rente som ligger på ca samme nivå som det DnB fører. Har en kompis som også har lån derfra og ha fikk med arbeidsledighetsforsikring ( tilsier at banken betaler avdragene og selv betaler man kun renter, om jeg ikke tar helt feil)

Dette blir da et lån uten egenandel. så lurer jeg bare på om noen vet hva den lille skriften i forsikringen er og eventuelle erfaringer fra Santander.

 

På forhånd takk for svar:)

 

Aaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukslån, et slags "kaskofritt billån". Utrolig høy rente, dvs du må betale mye i mnd. Men du får iallefall penger ;) 

 

Har brukt Santander før. De lånte meg 90 tusen uten problem.

 

Sjokkerende nok, uten egenandel fikk jeg opp rente på lånekalkulatoren på nett at effektive renten havnet på 9 prosent (?!?!) og den nominelle på 4,6. Faktisk helt lik som DnB ga meg, men problemet med DnB er at jeg trenger en medlåntaker for at de skulle være villige til å gi meg noe :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt flere billån i Santander, helt opp til en halv mil. uten problem.

Men, jeg hadde stått over kaskofritt billån selv om det kan være fristene, tenk på pros and cons før du gjør noe.

 

Positivt med kaskofritt:

Du slipper kasko forsikring på bilen.

 

Negativt:

Mye høyere rente (16,17% mot 7,31%) samme sum og avdragstid, null egenkapital. (Santander pr. d.d) 100'000,- / 7år.

Begrenset lånemulighet.

Hva gjør du hvis du vraker bilen? Du sitter igjen med lån og ingen bil - det er kjipt! 

 

Ved 100'000,- på 7 år utgjør rentene ca. 450,- i i mnd, det blir ca. 5400,- i året på renter. Dytt heller dette inn i en kaskoforsikring. 

Hvis kaskoforsikringen blir for dyr, kanskje du heller bør velge en annen bil? Å ja, jeg vet hvordan det er å være ung og vil ha tøff og stilig bil - been there, done that! :) 

Betalingsforsikringen til Santander medfører et påslag på xx % og sikrer deg at lånet blir betalt i 12mnd hvis du blir sykemeldt/ufør/arbeidsledig. 

Jeg ville IKKE valgt dette hvis du er ved normal god form og jobber på en sikker arbeidsplass, motsatt så hadde jeg vurdert det. Hva som står i liten skrift husker/vet jeg ikke så det må du lese deg frem til selv på et evt. dokument.

 

Hvis du vil ha et billån med meget gunstig rente, så vurder Volkswagen Møller Bilfinans, men da må du kjøpe VAG bil for å få lån hos de. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt flere billån i Santander, helt opp til en halv mil. uten problem.

Men, jeg hadde stått over kaskofritt billån selv om det kan være fristene, tenk på pros and cons før du gjør noe.

 

Positivt med kaskofritt:

Du slipper kasko forsikring på bilen.

 

Negativt:

Mye høyere rente (16,17% mot 7,31%) samme sum og avdragstid, null egenkapital. (Santander pr. d.d) 100'000,- / 7år.

Begrenset lånemulighet.

Hva gjør du hvis du vraker bilen? Du sitter igjen med lån og ingen bil - det er kjipt! 

 

Ved 100'000,- på 7 år utgjør rentene ca. 450,- i i mnd, det blir ca. 5400,- i året på renter. Dytt heller dette inn i en kaskoforsikring. 

Hvis kaskoforsikringen blir for dyr, kanskje du heller bør velge en annen bil? Å ja, jeg vet hvordan det er å være ung og vil ha tøff og stilig bil - been there, done that! :) 

Betalingsforsikringen til Santander medfører et påslag på xx % og sikrer deg at lånet blir betalt i 12mnd hvis du blir sykemeldt/ufør/arbeidsledig. 

Jeg ville IKKE valgt dette hvis du er ved normal god form og jobber på en sikker arbeidsplass, motsatt så hadde jeg vurdert det. Hva som står i liten skrift husker/vet jeg ikke så det må du lese deg frem til selv på et evt. dokument.

 

Hvis du vil ha et billån med meget gunstig rente, så vurder Volkswagen Møller Bilfinans, men da må du kjøpe VAG bil for å få lån hos de.

 

Beklager for litt grønne spørsmål Men blir det kaskofritt lån dersom jeg ikke har egenkapital eller er det kun dersom jeg velger en ansvars- eller delkaskoforsikring? Blir og tegne forsikring med full kasko, sånn just in case :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kaskofritt billån er et billån hvor det ikke blir tatt pant i bil, derfor den høye renta.

Om du legger inn egenandel eller ikke gjør ingenting med lånet i seg selv, men det vil senke renta noe og du får følgelig mindre i måneden alt. kortere avdragstid.

 

Hvis du allikevel skal ha full kasko forsikring så låner du på vanlig måte med pant i bil, du sparer mye på det.

Når det er pant i bil (tredjemansinteresse) så er det påkrevd med full kasko uansett :-) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste merkeforhandlere har relativt gunstige lån hvis du kjøper deres merke. Selv har jeg den ene bilen i Ford Credit, som igjen er levert av Nordea Finans. Fungerer bra, og mye billigere enn santander. Santander er den dyreste av disse tilbyderne etter min erfaring. I tillegg er de glade i å sette opp renta 4 ganger i året, selv om alle andre setter den ned. Dette skjer ikke med Nordea Finans.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jepp, kaskofritt er uten pant i bilen. Hadde nok sett på forhandlerlån jeg, men da skal du legge egenbetaling også. Om det ikke er en mulighet (atså du bare må ha bil før du rekker å spare opp). Velger du forbrukslån er det viktig å lese vilkårene nøye og sammenligne diverse tilbud på lånekalkulator. Får du ikke vrakpant for bilen? Bruke den som noe av egenandel kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal og skal - om du vil ha billån uten sikring i bilen hos forhandler må du lete lenge etter forhandler som vil fullfinansiere. Vil du ha pant i bilen, trenger du ikke å ha egenandel. Det blir en del dyrere da, og forhandlerlån har det ofte med å få høy renteøkning ganske raskt, men det kan man komme utenom med kontrakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer kanskje hvis man ikke skal ha pant i bilen, det har jeg aldri prøvd. Men jeg har kjøpt 4 biler med fullfinansiering hos forhandler, riktignok alle med pant i bil. Da har jeg prøvd Santander, Nordea Finans, Ford Credit og Toyota finans. De to sistnevnte er klart billigst, men det er også de nyeste bilene. Nordea Finans er også ok, men santander ville jeg styrt unna. De er glade i å sette opp renta og pushe på deg unødvendige forsikringer som koster skjorta. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår