Gå til innhold

Servo olje

Ranger emnet


maraxion

Anbefalte innlegg

Heisan.

Fikk litt lugging i bilen og la merke til at jeg mangla en god del servo olje! Huffda!

I Haynes manualen står det følgende olje: ESSO ATF 0 or TOTAL FLUIOE AT42

Noen som kan bekrefte om det finnes rimeligere ok olje til formålet enten biltema, jula, mekonomen m.m?
 

Sjekket å biltema og ser ut som deres transmisjonsolje er ATF. Er dette hva jeg bør bruke?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/TRANSMISJONSOLJE-DX-III-1-L-2000036324/

 

Og hvis jeg nå har en lekkasje, er det et typisk sted det kommer jeg bør sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så må du kjøpe på peugeot verksted eller så får du bare se på flaskene og se om du finner ATF 0 eller AT42 godkjenning på olja.

Lekkasje kan være på litt forskjellige steder, kommer an på hva slags bil du har. Det er greit å ha med når du skal ha hjelp.

Går ut ifra at det er en partner, siden det ligger her.
Hvis det er en 1996-2007 så hender det at det lekker fra ventilen på tannstanga, da kan du få tak i ventilen løst. Slipper å bytte hele tannstanga. Noen ganger lekker det også fra pumpa der akselen kommer ut fra pumpehuset, da bytter man hele pumpa.
Hvis det er en 2007- Så er det veldig vanlig at det lekker ved den ene slangen inn på servooljebeholderen, da er det bare å bytte slangeklemma med en universalklemme med skruestramming. Kan også lekke ved dårlige slangeklemmer mellom slanger og kjøle-rør i grillen, men dette er mindre vanlig.

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Da fant jeg olje og fylte på og fikk boblene ut av systemet. I 10mil gikk den flott, og så begynte lugginga igjen...

Sjekket kjapt oljen men den hadde ikke rørt seg.

 

Bilen oppfører seg merkelig og er på rett frem eller slak sving ok. Når den så kommer litt lenger til begge sider kommer et hardt punkt på rattet den må vippes over før det igjen blir løst. Men kan også være flere slike harde punkter på en skarp sving. Men så kan den plutselig bli 100% igjen noen hundre meter før den går tilbake til problemene...

 

Noen som kan isolere mulige problemer på min 2004 partner utifra det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg 99,9% sikker på at det er nedre rattstammeledd som er gåent.
Det sitter et kryss nede på rattstammen i motorrommet, det krysset pleier å kile seg etter hvert (salt og rust)
Det setter seg vanligvis bare på ene siden først, og det gir da en treghet hver 180 grader på rattet.
Det funker ikke å smøre det, så det må byttes, da bytter du hele nedre rattstamme.

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ok, allerede etter 140.000?
Er det noe som kan byttes greit selv eller må jeg hivan på verksted?

 

Ser flere sier det samme på google, samt andre ting som kan være relevant. Men får ta en kikk og se hva jeg kan få til.

Hvis noen har andre ideer så fyr løs, men ser logikken i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har byttet på biler som har gått kortere og lengre enn det.
Du kan bytte det selv, så lenge du ikke har 2.0 hdi motoren :P Der er det veldig dårlig plass.
Ellers så er det bare å:
- Vri rattet så hjulene står rett frem, og så litt til siden så du kommer til bolten på akselen ved pedalene. 
- Lås rattet med noe,Belte, strips, teip, whatever, veldig viktig at det ikke snurrer når akselen er demontert. (Hvis rattet har gått en runde rundt når du monterer den nye akselen, vil COM2000 bli ødelagt ved fullt rattutslag) 
- Skru ut en 13mm på rattstammen ved pedalene og en ute i motorrommet ved tannstanga(begge boltene må helt ut for å få løs akselen).
- Vipp leddet 90 grader til siden, så det løsner fra tannstanga og dra det ned og ut fra hullet i torpedoveggen.
- Bøy leddet på den nye akselen så den matcher den du tok ut og dytt den opp i hullet igjen.
- (inne i bilen) Sett akselen inn i øvre rattstamme, pass på å treffe splines helt riktig. Det er et opphold i splines der festebolten går forbi. Pass på: Akselen kan monteres en spline feil begge veier. Dytt inn bolten og entre mutteren når aksel er på plass.
- Vipp leddet inn på tannstanga og monter + stramme bolten.
- Ta noen fulle rattutslag og så kan du stramme bolten på akselen ved pedalene.
Ferdig

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode greier.

Du hadde rett det virker som det er på ca 180 grader i et bredt felt med sirrup før den lugger over.

Er det noen fare å kjøre med dette(utover selve styringsfølelsen) med tanke på ødeleggelse av andre deler? Bare mye å gjøre og skulle gjerne venta til Juni med å fikse.

Har du forresten noen bilder/ tips om delen? (2004 mod 1.9)

 

Rart det ikke lar seg vaske og smøre forresten, når skitt kommer inn skulle en tro det gikk an å få den ut smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke farlig å kjøre med det litt til, så lenge du får svingt.

https://www.dropbox.com/s/umbv2y3psxzrttx/01.04.png?dl=0

Her er et bilde fra delefilmen, det er altså del nr. 2 på bildet og den har delenr. 4103 H4

Jeg synes også det er rart, men har prøvd det på et par stykker, og det hjelper bare ikke. I hvertfall ikke lenge

Jeg hadde et ledd liggende i WD-40 på jobben i noen måneder, ingen forskjell shakehead.gif

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så er selve nedre delen av rattstammen ja. Men sliter med å se hvor den kan rotere og få problemer? Er det et lager mellom den tykke og tynne delen på stammen under "pakningsdel" 3? Men pakningsdel 3 trenger jeg vel ikke bytte med mindre den er slitt selvfølgelig.

 

Ser ut som du vet hva du snakker om, vet du hva en slik del koster. Og i verste hva hva et verksted skal ha for å poppe den inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

LØSNING OG ANBEFALT SERVICE!

Da ble det bare verre og verre og tilslutt var det vanskelig å svinge med. Men etter at jeg googlet litt ser jeg mangle sliter med det øvre leddet under støvmansjetten inni bilen.

 

Jeg tok dermed wd40 først inn under rattet og fulgte det ned til en stor gummimansjett. Trakk denne litt til siden og smurte godt inni, samt langs rattstammen så det gikk inn i øvre ledd/lager. Gikk så under panseret og gjorde samme der nede oppover i hullet og overgangene. Lot det virke litt(mest som rustløser og fordi det flyter bra) og gjorde så samme prosessen med kjedespray for å få noe inn som vil faktisk smøre og fungere.

Merket med en gang at det ble bedre, men neste dag var det fantastisk. Ingen antydning til problemer mer! Og før jeg smurte måtte jeg som en 90kg kar bruke begge nevene i svingene når det satt seg fast. Utrolig enkel fiks, og håper det varer.

 

Og hvis hva jeg har lest er rett er dette et normalt problem, så ikke bare til reperasjon, men kan være smart å gjøre for å forhindre generell treghet. For meg var rattet nå så løst at jeg er overbevist at det er bedre en det var før problemet kom også! ANbefaler både som en engangsservice for de med og uten problemer av disse bilene da det kan virke som smøringen tørker ut.

 

Mulig den støvmansjetten på innsiden kan fjernes for bedre smøring, men gjorde ikke det da den satt godt fast. Så for meg den ville være vanskelig å få av så bare sprøytet inni ved å utvide halsen litt, samt langs rattstammen så det fløt inn i øvre ledd/lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår