Gå til innhold

Vil VW/Møller dekke rust på min bil?

Ranger emnet


Majrab

Anbefalte innlegg

Hei,

 

usikker om jeg poster dette i riktig kategori, men dere får si ifra.

 

Jeg har en passat 2006 modell. I dag skulle jeg til å vaske den, og lakken falt av nederst den ene døren og det er flere bobler på den andre. Se også bilder. 

 

Jeg lurer enkelt og greit hva dekkes av garantien ? I dette tilfellet kom rust plutselig fram, er dette gjennomrusting evt.? Dekkes dette evt. av garanti? 

 

Takk på forhånd. 

 

 

post-155237-0-61552600-1458058078_thumb.jpg

post-155237-0-81039200-1458058083_thumb.jpg

post-155237-0-79466200-1458058085_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilen fulgt alle servicer hos Møller? 

Hvis nei, så er det liten sjans.

 

Men du kan jo høre med de. Koster ikke noe å spørre. Kanskje de blir med på en spleise deal med deg :) 

 

Rust garantien er vel 5år mot bobler og 13år mot rusthull. Om bilen har fult servicer hos Møller :) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic. Skjønner ikke hvordan VW kan selge så bra i Norge og at de rustproblemene deres ikke har kommet  fram mer i media. 

Hadde det vært min 2006 modell, så hadde jeg blitt forholdsvis forbanna. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av en eller anna grunn  slipper tyskerne ofte unna kritikk..

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilen fulgt alle servicer hos Møller? 

Hvis nei, så er det liten sjans.

 

Men du kan jo høre med de. Koster ikke noe å spørre. Kanskje de blir med på en spleise deal med deg smile.gif

 

Rust garantien er vel 5år mot bobler og 13år mot rusthull. Om bilen har fult servicer hos Møller smile.gif

 

 

Altså alle servicer er fulgt hos Møller av forrige eier, men jeg har ikke gjort det samme selv da jeg kan mye bil som å bytte deler, service etc. Så ingen grunn til å ta service hos Møller da jeg selv kan gi garanti om at alle servicer er fulgt opp ordentlig osv.

 

Men tørr jeg å spørre hvorfor skal det være sammenheng med service og rust ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt punkter som sjekkes på møller service..

 

Sjekke alt av lyspærer, også inni bilen
-Lese av feil lager og nullstille service indikator
-Kontrollere karosseri for korrosjon/rust/lakkskader
-Kontrollere vindusspyleranlegg og lyktespylere
-Kontrollere slitasje på viskerblader
-Smøre dørhengsler, og panserkrok/hengsler
-Kontroller mønsterdybde alle 4 hjul, og evt for dekkskader
-Kontrollere dekktettmiddel (dato) eller evt reservehjul (fylle luft)
-Kontrollere batteri, enten med diagnose apparat eller med egen batteritester
-Kontrollere motorrom for lekkasjer og skader
-Kontrollere motor under for lekkasjer og skader
-Kontrollere understell generelt, for skader og mangler og for slakk i forstilling
-Kontrollere bremsesystem, bremseslanger osv for sprekker og lekkasje
-Kontrollere bremseklosser og bremseskiver
-Kontrollere kjøle væskenivå og frysepunkt, servo oljenivå og bremsevæskenivå
-Dekktrykk
-Lyshøyde

 

Dette er nok ikke noe du får dekket på møller. Dette går mye på vedlikehold og vask polering osv.

 

Og rust på passat 3c er ikke noe nytt. Derfor viktig at dette ble fulgt opp av forhandler.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt punkter som sjekkes på møller service..

 

Sjekke alt av lyspærer, også inni bilen

-Lese av feil lager og nullstille service indikator

-Kontrollere karosseri for korrosjon/rust/lakkskader

-Kontrollere vindusspyleranlegg og lyktespylere

-Kontrollere slitasje på viskerblader

-Smøre dørhengsler, og panserkrok/hengsler

-Kontroller mønsterdybde alle 4 hjul, og evt for dekkskader

-Kontrollere dekktettmiddel (dato) eller evt reservehjul (fylle luft)

-Kontrollere batteri, enten med diagnose apparat eller med egen batteritester

-Kontrollere motorrom for lekkasjer og skader

-Kontrollere motor under for lekkasjer og skader

-Kontrollere understell generelt, for skader og mangler og for slakk i forstilling

-Kontrollere bremsesystem, bremseslanger osv for sprekker og lekkasje

-Kontrollere bremseklosser og bremseskiver

-Kontrollere kjøle væskenivå og frysepunkt, servo oljenivå og bremsevæskenivå

-Dekktrykk

-Lyshøyde

 

Dette er nok ikke noe du får dekket på møller. Dette går mye på vedlikehold og vask polering osv.

 

Og rust på passat 3c er ikke noe nytt. Derfor viktig at dette ble fulgt opp av forhandler.

 

 

 

Ok, da er spørsmålet hvorfor de ikke har gjort noe ang. dette? Da jeg kjøpte bilen så jeg at det var bobler på dørene, men tenkte at det kunne holde lenge til... Så dette er vel noe møller selv må svare på om hvorfor dette evt. ikke er fikset tidligere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo du som kjøper som har ansvaret av kjøp av bil.

Når du hva og så på bilen som du sier da så hva det rust som var synlig, hvorfor tok du ikke opp dette for selger.

Så dem kunne ta dette med en gang.

Det blir som å gå på bakeriet og kjøpe et brød som er lit mugg på. så tar du med deg hjem og la det ligge og mugge til det blir grønt. Og gå og klage etter på1-winking.gif

Som det ser ut på bilde kom ikke den rusten over natten.

Så dessverre så har dette tatt for lang tid og gått for lang til du kan få dekket alt det der.

 

Er viktig og ta dette med en gang med selger før det går får lang, dem hadde nok fikset opp i dette om du hadde gjort det.

Og som Tkarlsen skriver kjøpte du bilen med full service bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobler under lakken er ofte enda verre, for da får det ligge der i fred og utvikle seg helt til lakken faller av. 

Det er uansett ikke slik en 2006 modell skal se ut med mindre den har gått en halv million kilometer.  

Rustgarantiene til omtrent alle bilmerker er full av små skrift og ansvarsfraskrivelse, så jeg skjønner godt folk som tar service selv i stedet for å støtte Møller som er forholdsvis overprisa. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobler under lakken er ofte enda verre, for da får det ligge der i fred og utvikle seg helt til lakken faller av. 

Det er uansett ikke slik en 2006 modell skal se ut med mindre den har gått en halv million kilometer.  

Rustgarantiene til omtrent alle bilmerker er full av små skrift og ansvarsfraskrivelse, så jeg skjønner godt folk som tar service selv i stedet for å støtte Møller som er forholdsvis overprisa.

 

Helt enig. De skulle ha 9500, mens da jeg kjøpte delene selv kostet alt kr 1500. Bilen ble kjøpt av privatperson, og boblene var ikke like store for 2 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så stammer denne rusten av dårlig vedlikehold av forrige eier, garantert vært elendig til å spyle godt ned mellom list og karosseri, er ikke vanskelig å skjønne hvor det er startet å utvikle seg.

Hadde dette blitt tatt med det samme istedenfor å vente til halve døra har fått rust så hadde det vært enklere og billigere.

Dette hadde aldri blitt dekket av Møller uansett da de hadde sagt at dette stammer fra ytre påvirkning, noe det også gjør.

Garantien til VAG sier 12år mot igjennomrustning, som ikke stammer fra ytre påvirkning. 

 

 

Min 2007 modell er kjørt over en halv million km og ser ikke sånn ut men det er nå da en Mercedes..

 

Tåpeligste kommentaren jeg har sett på lenge, alle biler ruster hvis eieren gir fullstendig faen i vedlikehold og vask og du skal jaggu ikke langt tilbake i tid før Mercedes var verre enn japser når det gjaldt rust, kjenner at jeg får sure oppstøt av en sånn kommentar som "...men det er nå da en Mercedes" 

Jeg sier absolutt ikke at VAG er feilfrie eller ekstremt motstandsdyktige for rust, for det er de absolutt ikke, spesielt Golf Mk5, Touran 1.gen og Passat 3C har lagd dype sår i lommeboka til enhver som vil at bilen skal se nogenlunde bra ut.

 

Ang. service på Møller så er VAG en av de billigere bilene å følge serviceprogrammet på (jeg sier ikke at det er bra med LL-intervaller, men det er billig..) og jeg kan garantere at du ikke følger alle punktene som et VAG verksted gjør ved en service.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår