Gå til innhold

Servotannstang audi a4 b5 -96, 1.8t, FWD

Ranger emnet


Karln

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte å skrive en liten opplysningstråd angående bytte av servotannstang, da jeg grublet mye på hva jeg skulle gjøre da jeg tannstangen på min A4 begynte å lekke i begge ender, og passerte dermed ikke EU-kontrollen.

 

Hvis en vurderer å gjøre jobben selv, kan jeg si at det er egentlig en overraskende grei jobb. Det er meget lite som må demonteres for å få den ut/inn. Litt trangt for store hender noen steder, men overkommelig. Vil tro den jevne hobbymekaniker bruker fra 4-10 timer på jobben, alt ettersom hvor hardt hydraulikkslanger og endeledd sitter.

 

Dette er som overskriften antyder på en Audi A4 B5 -96, 1.8t, FWD (gjelder vel fra 1995-2001), samt A6 i samme modeller vil jeg tro.

 

Jeg hadde allerede funnet at servotannstang var ansett nesten som "spesialvare", iom at det er langt fra alle dele-forhandlere som fører dette. Jeg fikk pris på bytte, inkl del hos et mekonomenverksted. De skulle ha hele 18 500,-. Dette var inkl. del, bytte og 4-hjulskontroll. ca. 11 000,- for delen, 6000,- for jobben, og 1500,- for 4-hjulskontrollen. De anslo jobben til 6 timer. Tror møller bil tar rundt 11 000,- for servotannstangen.

Da dette begynner å ligne selve verdien på min 20år gamle bil, tenkte jeg at det blir helt uaktuelt.

 

Så da begynte jeg å se på andre alternativer. Snakket med en bilmekaniker som mente at hvis det ikke lakk så alt for mye, kunne biltema sin styreservotetnig (http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetning/Styreservotetning-2000018162/) fungere. Kjøpte et par sånne flasker, og helte på servooljetanken etterhvert som den tømte seg. Dessverre ingen merkbar effekt. Mulig det hadde fungert hvis lekkasjen hadde vært betraktelig mindre. Tannstangen min lakk såpass at jeg den gikk fra øvre nivå-merke til nedre nivåmerke i løpet av 6-8mils kjøring.

 

Så da var det å få tak i ny tannstang, og få byttet det. Jeg søkte på mange nettsider, og fant noen forhandlere, alt i prissjiktet fra 4000,- til 9000,- med innbytte/pant. Den mest innbydende var kanskje bildeler.no (tildeligere nbs.no) sin, men iom at jeg har hatt flere dårligere erfaringer fra den butikken tidligere, var det uaktuelt å handle her igjen. De skulle ha ca. 5000,- for tannstangen.

 

Det endte med at jeg prøvde meg på en tysk nettside. Sendte noen mailer med de, prøvde å tolke tysk, og endte opp med denne tannstangen:

http://www.gts-shop.de/index.php?cl=details&tdaid=2234655&carid=4615&agid=100199&anid=48d02ef587e163.88759176

 

Måten jeg fant denne tannstangen på, var at jeg skreiv inn skiltnummeret mitt på en nettside hos en norsk dele-forhandler, og så på infoen for min bil, for der kommer chassisnummer (understellsnummer) osv opp. Sendte så dette på mail til gtz-shop.de og fikk en anbefaling tilbake.

 

Pris med frakt og pant, kom på 362 Euro (ca.3400 NOK). + 25% moms som sikkert detter i postkassen fra UPS snart, samt 200kr i fortollingsgebyr vil jeg anta. Totalpris blir da 4458,- Ikke så ille egentlig.

 

Fra jeg bestilte/betalte, til UPS sto (uanmeldt?!) på døra, tok det 6 dager. 

 

Så var det til jobben. Fant ikke så mye om dette på denne bilen annet enn en liten forklaring på VACN forumet. søk på "How-to: Bytte tannstang passat 3B/A4/A6" i google, så finner du den.

En grei forklaring, men kanskje litt tynn.Så tenkte jeg skulle prøve å utdype litt her.

Han sier han brukte 3 timer på jobben, noe jeg syns (etter å ha gjort det selv) er dypt imponerende smile.gif Mulig han hadde gjort det før, og hadde tilgang på verksted osv, men jeg brukte hvertfall en hel dag på jobben.

 

Jobben:

Det første man gjør er å løsne dekselet under rattet/over pedalene. Det sitter festet med 4stk 8mm skruer. 2 av de er synlig, og finnes på hver side under rattet i to "innsekninger" i dekselet. De to siste sitter bak dekselet som finnes ut mot førerdøra (ved siden av sikringene). Vipp av dekselet med et flattjern, i underkant. Da får en tilgang til de to siste, som sitter til høyre for, og under sikringsholderen.

 

Napp av dekselet, og da får man tilgang til rattstammen. Rattstammen er tredd innpå tannstangen, og festet med en 50 torx bolt, med en 16mm låsemutter i andre enden. Vri rattet slik at låsemutteren peker mot passasjersiden, og skru den av. (du trenger ikke holde igjen bolten, da den ikke vil snurre helt rundt, pga at den er urund og vil stoppe mot tannstangen etterhvert. Når mutteren er av, er det bare å dra av rattstammen.

 

Så vil jeg anbefale å tømme oljereservoaret for å hindre at det blir så mye søl når en skrur av hydraulikkslangene. Jeg gjorde det ved å bruke en pumpe fra en jif-sprayflaske. Stakk den nedi og pumpet det tomt.

 

Så må du ta ut batteriet, for å få tilgang til den ene av tre skruer som fester tannstangen. Du trenger ikke ta ut selve batteri-plata som batteriet står på, kun batteriet. Da vil du se den ene skruen - en 10mm pipe (ikke sekskant). 

 

Så jekker du opp bilen høyt nok til at du enkelt kommer til under ifra. Ta av begge fremhjulene, og begynn å demonter endeleddene. Det første du må gjøre er å løsne låsemutteren som er skrudd mot tannstangen. Hold igjen tannstangen med en 18mm fastnøkkel, og løsne bolten med en 22mm fastnøkkel. Bare løsne den såvidt, slik at du vet hvor langt du skal skru endeleddet inn i den nye tannstangen.

 

Deretter løsner du 13mm skruen på toppen av endeleddet, men la den stå i. Så løsner du 16mm mutteren i fremkant på endeleddet. Skru mutter så langt ut at den flukter med enden på bolten, slik at du kan slå ut bolten uten å skade gjengene.

Slå så på mutteren for å få ut bolten. denne bolten må ut for at du skal kunne få banket endeleddet ned og ut. Slå så på toppen av 13mm mutteren (pass på at den har nok gjenger å bite i) for å banke endeleddet ned. Hvis det går tregt kan det hjelpe å bruke en spiss dor og banke inn i "sprekken" der den bolten du banket ut satt, for å åpne "klypa". I verste fall må du varme det opp litt.

 

Når endeleddene har løsnet, begynner du å skru de ut av tannstanga ved å vri på det. Dette skal du enkelt kunne gjøre med hånda. MEN! husk å tell antall rotasjoner som skal til for å skru den ut. For da vet du antall rotasjoner som skal til for å få hjulstillingen nesten rett igjen ved montering av det nye. Evt. mål avstanden. Låsemutteren gir også en god indikasjon hvis du skrur den helt inntil tannstangen før du skrur av endeleddet.

 

Når dette er gjort på begge sider begynner du å løsne de 3 boltene tannstaget er festet i karosseriet med. Den ene sitter som nevnt under batteriet. den andre sitter ned og til venstre (sett fra kjøreretningen) for bremsevæskebeholderen (mellom bremserørene). Den siste må du under bilen for å løsne. den er lik de to andre (10mm pipe, ikke sekskantet, men omvendt torx). Den sitter rett ved hydraulikkkoblingene.

 

Da skal tannstangen være mer eller mindre løs. Så demonterer du plastikkdekselet som er montert rundt tannstangen i hjulbuen på førersiden. Den er festet med 1 plastikkmutter mot torpedoveggen og 2 plastikk-klips bak fjæra. Dytt så tannstanga litt mot grillen og lirk den litt mot deg, for å få lettere tilgang til banjokoblingene (hydraulikkkoblingene). Tror det er snakk om 22mm på den største, og 19mm på den minste. 22mm'eren demonterte jeg undernifra med skralle og 2 forlengere, mens 19mm'eren tok fra den venstre hjulbuen.

Resten av jobben er grei skuring, men akkurat det å montere disse igjen var det jeg brukte absolutt mest tid på, samt endeleddene. Det å skru inn disse hydraulikkkoblingene igjen er nesten umenneskelig vanskelig. Det er et skoleeksempel på hvor trangt og jævlig ting kan lages. Men ikke mist motet, det er faktisk mulig. Har dessverre ingen tips på hva som er lettest måte, men vil tro det er lettest montere koblingene igjen før du fester tannstangen i karosseriet.

 

Da skal tannstangen være løs. Dytt den ut av gjennomføringen i torpedoveggen, også er det bare å lirke hele stangen ut gjennom venstre hjulbue.

 

Da er det bare å montere den nye i motsatt rekkefølge.

På tannstangen sitter det en 6mm umbracobolt på motsatt side av der rattstammen skal inn. Dette er et inspeksjonshjull. Åpne den og vri på tannstaget til du ser et hull i selve tannstangen. Den indikerer at tannstangen er i senter, og skal monteres slik. Hvis du vil kan du dytte noe inn der for å forsikre deg om at stillingen ikke endrer seg under montering. Når du har fått montert det, må du ta den ut, og skru på plass på umbracobolten igjen. Mitt tannstag var så stivt, at jeg tok sjansen på å montere det uten å holde det fast i hullet, og det gikk greit. Det hadde nok ikke gått på det gamle, da det var lettere å flytte stilling på.

 

Før du starter opp må du fylle på servoolje igjen. Fyll reservoaret helt fullt, da du ikke vil at det skal gå tomt. Slangene er jo nå tomme og må fylles igjen av reservoaret. Kan være en fordel å ta noen hele rattutslag etter montering for å være sikkert på at alt er oljefylt. Pass på at reservoaret ikke går tomt! 

 

En 4 hjulskontoll bør absolutt uføres etter bytte.

 

Og vipps, så er du ferdig! ingen komplisert jobb, men tok som sagt litt tid å få på de banjokoblingene, samt få ut endeleddene.

 

Jeg må innrømme at jeg langt ifra ekspert på området, så mulig det er noe som burde vært gjort annerledes her. Men jeg har i hvertfall fått byttet det, og det fungerer helt fint smile.gif

Hvis noen har noen konstruktive innvendinger, så er det bare å poste.

post-123370-0-07087100-1458042637_thumb.jpg

post-123370-0-93007000-1458042675_thumb.jpg

post-123370-0-81537000-1458042730_thumb.jpg

post-123370-0-01449600-1458042786_thumb.jpg

post-123370-0-38412300-1458043865_thumb.jpg

post-123370-0-53384500-1458043870_thumb.jpg

post-123370-0-07597700-1458043892_thumb.jpg

post-123370-0-11643700-1458043907_thumb.jpg

post-123370-0-33968600-1458043936_thumb.jpg

post-123370-0-31958500-1458043954_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår