Jump to content
Bilforumet.no

Rate this topic

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg trenger litt hjelp.. Har en Vectra B som ikke vil starte. Brukte Opcom til å feilsøke bilen og fikk beskjed om at relè var gåent, dette er byttet og feilkoden er borte. Etter dette var gjort vil bilen fremdeles ikke starte, så jeg sjekket med det vesentlige først - strøm! I kontakten til bensinpumpen var det ikke noe spenning. Prøvde å måle uten tenning, med tenning og når jeg prøvde å starte - med samme resultat. Fuel rail har ikke trykk i det hele tatt, og bensinpumpen er også byttet! Batteriet er også prøvd å lade fullt opp før start, funker heller ikke.

 

Sikringene i boksen under rattet er sjekket og ingen er ødelagte, hva kan det være da? er det noen sikringer under panseret som jeg ikke vet om eller liknende? 

 

Og forresten.....

... har en camshaft sensor som jeg ikke får til å funke, prøvd å bytte den også, de på opel sa det ikke var farge på farge som skulle loddes, men han husket ikke hvilken farge som skulle på hva, har dere noen idè om hvilken farge som skal på hva?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bensinpumpa skal da starte med tenning. Det er signalet til dysene som ikke kommer før ECU har signal fra veiv- eller kamsensor.

 

Du sier du har skiftet et rele, var det til bensinpumpa? Hvis det er det ville jeg kjent på relet om det klikker når du setter på tenning.

- Ingen klikking i relet --> må du sjekke styrestøm til relet, klemme 85 og 86. Skal være Gods og spenning.

- Klikking i relet --> sjekk om det er spenning på kl 30, hvis ikke sjekk (alle) sikringer på bilen. Hvis det er det, lag en jumpeledning og koble sammen kl 30 og kl 87 og sjekk om bensinpumpa da starter. Starter det fortsatt ikke har du brudd fra relet til pumpa et eller annet sted, kan nesten være like greit å legge opp ny ledning, hvis godsen til pumpa også er bra.

 

Kan også prøve å sette strøm rett på pumpa med sikring samtidig som en annen vrir på nøkkelen og se om bilen starter da.

 

Ang. kamsensor: Hvorfor skal du lodde, var det ikke kontakt? Er vel hallgiver, så da må du nesten vite hva som er signal, gods og 5V på den nye føleren. På Opel/GM så er vel alle signal gule ledninger hvis jeg ikke tar helt feil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bensinpumpa skal da starte med tenning. Det er signalet til dysene som ikke kommer før ECU har signal fra veiv- eller kamsensor.

 

Du sier du har skiftet et rele, var det til bensinpumpa? Hvis det er det ville jeg kjent på relet om det klikker når du setter på tenning.

- Ingen klikking i relet --> må du sjekke styrestøm til relet, klemme 85 og 86. Skal være Gods og spenning.

- Klikking i relet --> sjekk om det er spenning på kl 30, hvis ikke sjekk (alle) sikringer på bilen. Hvis det er det, lag en jumpeledning og koble sammen kl 30 og kl 87 og sjekk om bensinpumpa da starter. Starter det fortsatt ikke har du brudd fra relet til pumpa et eller annet sted, kan nesten være like greit å legge opp ny ledning, hvis godsen til pumpa også er bra.

 

Kan også prøve å sette strøm rett på pumpa med sikring samtidig som en annen vrir på nøkkelen og se om bilen starter da.

 

Ang. kamsensor: Hvorfor skal du lodde, var det ikke kontakt? Er vel hallgiver, så da må du nesten vite hva som er signal, gods og 5V på den nye føleren. På Opel/GM så er vel alle signal gule ledninger hvis jeg ikke tar helt feil.

 

 

Tusen takk for godt svar! Jeg har testet alle sikringene og dem skal funke. Nå er jeg der hvor jeg skal koble kl 30 og kl 87, men lurer på hvor kl 87 ligger? og er det kl 30 med sikringene i boksen under rattet? Er 2 kl 30 der. Hvis bilen starter etter jumpstarten, hva da?

 

Ang kamsensor, har byttet den og fikk ny kabel så må lodde den nye kabelen på den gamle kabelen. Skal teste litt så får vi se hva som skjer :)

 

God påske!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bensinpumpa skal da starte med tenning. Det er signalet til dysene som ikke kommer før ECU har signal fra veiv- eller kamsensor.

 

Du sier du har skiftet et rele, var det til bensinpumpa? Hvis det er det ville jeg kjent på relet om det klikker når du setter på tenning.

- Ingen klikking i relet --> må du sjekke styrestøm til relet, klemme 85 og 86. Skal være Gods og spenning.

- Klikking i relet --> sjekk om det er spenning på kl 30, hvis ikke sjekk (alle) sikringer på bilen. Hvis det er det, lag en jumpeledning og koble sammen kl 30 og kl 87 og sjekk om bensinpumpa da starter. Starter det fortsatt ikke har du brudd fra relet til pumpa et eller annet sted, kan nesten være like greit å legge opp ny ledning, hvis godsen til pumpa også er bra.

 

Kan også prøve å sette strøm rett på pumpa med sikring samtidig som en annen vrir på nøkkelen og se om bilen starter da.

 

Ang. kamsensor: Hvorfor skal du lodde, var det ikke kontakt? Er vel hallgiver, så da må du nesten vite hva som er signal, gods og 5V på den nye føleren. På Opel/GM så er vel alle signal gule ledninger hvis jeg ikke tar helt feil.

 

 

Da har jeg prøvd alt det over, bilen starter fortsatt ikke. Har prøvd å starte med jumpeleding samtidig som reléet står i. Hva er neste steg?..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.