Gå til innhold

Ulyd i motor


Fåsvang

Anbefalte innlegg

Kan være alt fra ventiltikking til dårlig kjedestrammer som gjør at registerkjedet er for slakt og lager lyd. 

Start med å sjekke at du har nok olje. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er to vanlige feil "borteliminert vekk". Regner med at strammer til kjede er byttet?

Jeg ville forespurt et par verksteder om dette kan ha noe med grunninnstilligen av ventilene? Når de hydrauliske vetilløfterne inkludert mekanisme har gått så langt som 230 000 km, kan det hende at hydraulikken ikke klarer å følge opp inni de små hydrauliske løfterne? 

Rergner med at problemet er størst når motoren er varm? Med den høye kjørelengden kan det også hende at motoren trenger tykkere morotolje, da alle lagerklaringer er blitt større? 

Jeg er ikke spesielist på Nissan, og jeg vet ikke om jeg tør å ta en sammenlikning med min bil, en Skoda Fabia 1,4 som hadde akkurat de samme sympomene? Men her tok jeg ny grunninnstilling av ventilene slik at de hydraulikse ventilløfterne fikk et mindre arbeidsområde og derved forsvant tikkingen og motoren gikk mykt igjen. Prinsippet her er de samme, selv om dette er en dieslemotor. 

 

Den enkleste testen er å bytte til en olje med viskositet opp til 50w, eks. 5W 50. 5w 40 elelr 0w 40 som ofte brukes er trolig for tynn?

 

Dette er som sagt ikke en ekspert-uttalelse, men noe som kan legges inn i tankerekken for feilsøking og det pleier å gå bra å svippe innom et par verksteder for at noen erfarne mekanikere kan lytte til motoren. Jeg vil anta at de tar dette på erfaringen?

 

Du skal helle ikke se bort fra at andre her på forumet har et klart svar? Det er flere her på forumet som vet masse....

Plutselig så skjer det, som man sa før i tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er to vanlige feil "borteliminert vekk". Regner med at strammer til kjede er byttet?

Jeg ville forespurt et par verksteder om dette kan ha noe med grunninnstilligen av ventilene? Når de hydrauliske vetilløfterne inkludert mekanisme har gått så langt som 230 000 km, kan det hende at hydraulikken ikke klarer å følge opp inni de små hydrauliske løfterne? 

Rergner med at problemet er størst når motoren er varm? Med den høye kjørelengden kan det også hende at motoren trenger tykkere morotolje, da alle lagerklaringer er blitt større? 

Jeg er ikke spesielist på Nissan, og jeg vet ikke om jeg tør å ta en sammenlikning med min bil, en Skoda Fabia 1,4 som hadde akkurat de samme sympomene? Men her tok jeg ny grunninnstilling av ventilene slik at de hydraulikse ventilløfterne fikk et mindre arbeidsområde og derved forsvant tikkingen og motoren gikk mykt igjen. Prinsippet her er de samme, selv om dette er en dieslemotor. 

 

Den enkleste testen er å bytte til en olje med viskositet opp til 50w, eks. 5W 50. 5w 40 elelr 0w 40 som ofte brukes er trolig for tynn?

 

Dette er som sagt ikke en ekspert-uttalelse, men noe som kan legges inn i tankerekken for feilsøking og det pleier å gå bra å svippe innom et par verksteder for at noen erfarne mekanikere kan lytte til motoren. Jeg vil anta at de tar dette på erfaringen?

 

Du skal helle ikke se bort fra at andre her på forumet har et klart svar? Det er flere her på forumet som vet masse....

Plutselig så skjer det, som man sa før i tiden....

I 2013 ble registerkjede,strammer samt vacuumpumpen skiftet for første gang,men knapt ett år senere i  2014 måtte de skifte registerkjeden igjen.Da var det visst feil med strammeren. Hadde faktisk denne tikkende lyden før de skiftet reg.kjeden første gang og den var så borte i en kort stund før den var tilbake i 2014 etter andre bytte. Er det en svakhet med strammeren som er årsaken mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å si noe om dette, men det virker som det er sammenheng med strammer. Jeg  ville snakket med et motorverksted. Jartek på Jaren  eller Turboteknikk  i Mjøndalen. 

De er kunnskapsrike. De er mye opptatt, så gå gjerne litt "stille i dørene"....

 

Om det ble skiftet olje samtidig med ny strammer og kjede, kan det ha løst problemet med slitte hydrauliske løftere midlertidig?

Vil bare ikke slippe taket på disse?

 Det var noen tanker - men vet ikke ... 

 

Det er nonen som vet ver om slikt her inne, så da kan du  håpe på at de har svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår