Gå til innhold

Oljeforbruk på Fabia 1,2 2003 mod

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

Fantastsik. Akkurat slike jeg var på jakt etter. 1,2 finner jeg ikke, men 1,4 er der, så det er da noe.

 

1,2 motoren er blitt mer bunnsterk nå, (kjedelig som man sa før i tiden), men nå drar den fint fra 2500 o/min og har jevnt ("kjedelig") drag oppover. Men det er det jeg vil ha. Syns ikke det er greit å måtte opp i høye turtall for å hente krefter.

Før overhaling, med slakt registerkjede, ble det trolig minst 2 grader kamforskyving (forsinkelse på kammen) og da kom effekten senere, nærmere 3000 o/min, og mer som en trimma motor med hvass kam. Spissere moment og effektkurve.

Nå ligger kammen litt i forkant med nytt kjede, samt at jeg forskjøv den 1 grad fram ved montering. Turte ikke gjøre mer ut av det, da jeg var redd for at  komputeren skulle få noya eller hikke.... Ville kviet meg for å skru den fra hverandre igjen.

Jeg har altså en gevinst på 3 grader forsyvning (+- 1 grad) i forhold til tidligere, og en motor som drar like bra på 5. som på 4. i 90 - 100 km/t.

Ulempen er at jeg minster et par hester over 5000 - 6000 o/min, men det er ikke der jeg ligger og maser. 

Ser at 1,4 motoren har en fin topp på dreiemomentskurven ved 2500 o/min, men 1,2 originalt har toppen (originalt) på 3000 o/min.

 

Jeg er i alle fall veldig fonøyd nå. Så får vi se etter en lengre kjøretut i dag, med medbragt dynamoreim, vann og oljereservoar.

En annen rar ting er at det var en dyp lyd rett etter oppstart, de første minuttene, som er helt borte. Når går den supermykt.

Tror det kommer av at stempelboltene, som er trykksmurte, fikk opp litt olje? De var nemlig ikke som nye, mer lik som på en bil som var gått over 200 000 km. 

Hadde dette vært en bil jeg skulle hatt i ti år til, hadde jeg byttet stempler og foringer i rådene. Så litt glede har jeg fra den tvilsomme smøringen oppover i stakene. Stemplet får vel også litt litt kjøling på den måten? Og så slipper jeg oljesprutere nedenfra.

 

Sjekket tennpluggene i kveld. De indikatorene vil si meg mye, forhåpenligvis god forbedring?

Aldrig sikker før jeg er helt sikker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en tur til Uddevalla så tennpluggene slik ut:

21ovd4l.jpg
Overraskende bra - snakk om flaks....
 
 
Før:  
2qd09xj.jpg
En soleklar forbedring, og nå er den helt ren i eksosen, så langt jeg kan se. Den må nok kjøres litt til for å bli helt frisk. 
Ikke synling oljeforbruk, men jeg må kjøre 100 mil før jeg noterer... Og så må den stå like lenge som den stod sist da jeg målte.
 
Så bare noen kilometer til så tenker jeg den er helt fin.... 
Den har nå godt bunndrag og brukte 0,51 liter på turen. Bedre bunndrag enn før jeg åpnet motoren, noe som skyldes både innstillig av kamakslingen og at ventilene er slipt. 
Etter kun topplokksreparasjon var den lik i draget, men nå uten røyk. Litt mer kjøring så tenker jeg at dette skal gå bra.
Avventer litt angående tilpasning av vakum, da jeg allerede har øka maks-suget med ca. 50 %. Skal jeg få noe mer fornuftig ut av det , må jeg strupe inn-lufta til toppen. På Amasonen hadde jeg strupa slangenippelen til 3 mm, ot originalt 2 mmm. Ingen problem med det...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker bra nå, og den bør vel også bli bedre når tingene har slitt seg til?

Skulle den bli som den er bør jeg være fornøyd. Det er jo ikke en ny bil, men den brummer og trekker bra nå.

Nå har i alle fall bilen sluttet å ryke/røyke...

Så er det bare en ryggesensr som må byttes. Den venste bak er defekt sa kodeleseren.

Ny ligger klar, men jeg må jo også prøve å være litt sosial i påsken? 

Kanskje jeg ser på det i forbindelse med en bilvask. Det er noe som lettere blir akseptert. Ingen like en skitten bil.

 

Prøvde også ut et par radiosendere i dag, slike små som kan kobles til mobiltelefonen eller en minnepinne/SD kort.

 

Det fungerte, men med en akseptabel sus - nesten ikke hørbar, så ok kontra utskifting av Symphony-anlegget, og Pioneren i den andre bilen. 

Så kan jeg også spille MP3-filer i Duetten. 

Litt knot, men det går, men lite brukervennlig i fart... 

Den ene går rett på mobiltelefonen, men den er litt lite trafikksikker, mulig den andre også. men man kan jo bare la musikken surra å gå. Så kan man jo redigere rekkefølgen på musikken før man drar avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer om Fabia-motoren:

Jeg satte inn en drossel i tilførselslangen fra luftfilteret i en ledig stund i dag. 
11 mm utvendig og 2,5 mm innvendig.
 2v7t3dk.jpg
Det økte vakumet til 0,17 bar ved motorbremsing, 0,15 bar på tomgang og 0,13 bar ved vanlig kjøring. ca.
(Før: 0,04 bar ved tomgang, ca.0,06 bar ved pen kjøring og ca. 0,02-0.03 ved ca 100 + km/t.
Perfekt.... -- tror jeg...
Enda mindre sig oppover i sylindrene, håper jeg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de motorene som det er tatt ut mer hestekrefter, muligens min også? har oljesprutere som spruter ekstra olje opp under stemplene for å kjøle og smøre. Her har det vist seg at disse pøser for mye olje oppover, ifølge engesk og australske forum. Det finst erstatningssprutere "squirters" som begrenser oljespruten og det har VW/VAG erstattet på garanti i andre land. I Norge vet jeg ikke, men importøren sier vel ikke noe om dette (taushet er gull/penger), men det vet jeg ikke.  

De er vel ikke kjent for å være gavmilde og fortelle alt de vet selv? 

Det gjelder jo da nyere Fabiamodeller naturlig nok. men obs obs...

 

Jeg fikk ikke sjekket om det er slikt på min, da det er så trangt i veighuset at jeg ikke fikk mer enn to fingre inn der hvor jeg løsnet veivlagerskålene. 

Noen som vet?

 

Oljesprut brukes på motorer med stor effektuttak på lite volum, som VRS og TSFi og den slags. 

Men med tanke på oljeforbruk, kan det se ut som mange kan få seg noen overraskelser.

 

Andre vet sikker mye om dette. Det er mange kyndige her inne. 

Jeg vet mest om de gamle gode og bare noe om nyere motorvarianter. 

 

Kan vel fastslå at jeg ikke er imponert av utviklingen.

Får vel snart satt på håndjern og munnbind om jeg sier mer... 

Men obs obs - kan jeg vel si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nesten 70 mil har oljenivået blitt redusert til nærmere midten av peilepinnen. 

Før diverse operasjoner gikk nivået ned fra topp til bunn av det skraverte feltet etter ca 50 mil.

 

Vet ikke hvor mye olje som må fylles fra min til maks?

Noen som vet?

Men jeg finner det vel ut når nivået er på min, og når jeg skal fylle opp til maks på det skraverte feltet.

Må vel være litt nøye her?

Det ser ut som det skjer en gradvis forbedring ettersom stempelfjærene tilpasser seg?

 

Vakumet i veivhuset vil jeg kanskje få ytterligere ned, om jeg ikke er fornøyd med alt det andre?

- men først må ting gå seg til.

 

Som en siste backup skal jeg går over til en stabil olje.

Nå bruker jeg biltemas semisyntetiske 10W-40.

- Muligens Classic 20W-50?

Den fungerer bra på veteranbiler, men det er sikkert noen som er skeptiske til denne på en "moderne" motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig delte meninger om Bt oljen. Nå har jeg brukt den olje en gang på en bil da begynte den å bruke mere olje en før.

Nå er jo det en grunn til at den er billig, den er ikke like holdbar som litt dyre olje dette vil du nok se på oljeskift.

På mine biler bruker jeg bare Castrol. men så lenge du bruker olje som holder krava og hyppige oljeskift så går det greit. hadde ikke kjørt alt får lenge på billig olje, før jeg hadde byttet igjen.

Nå bytter jeg olje ofte på mine biler, og har dermed lite oljeforbruk.

 

Så har det litt med hvilken motor du har noen trenger mer olje en andre også. Det du kan prøve er å bytte til original oljefilter og bytte til litt dyrere olje.

Og sammenligne olje nivået på motoren din.

Etter en del kjøring. 

Så ser du oljeforbruket ditt hvordan det er etter det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Mine tanker samsvarer helt. Foreløpig bruker jeg BT-oljen for å se på utviklingen av mine amatørmessige forskningsprosjekt. Ellers vil jeg ikke får føling med oppgraderingene.

 

Når ting har stabilisert seg, og jeg ha avsluttet div. målinger og kalibreringer, vil jeg nok gå over til en god olje.

 

Castrol som du sier et godt alternativ. Den har jeg meget god erfaringer med fra tidligere - i GTX-tiden på 70- og 80-tallet, da den var overlegen på mange måter.

Den er vel minst like bra i dag. Vet bare ikke hvilke viskositet jeg bør gå for?

På en litt slitt motor som min, tror jeg jeg kan gå opp til W50? 

 

Sterke synspunkter i mot?

Fuchs olje har jeg også hørt mye bra om, også her på forumet. Så jeg får se når motoren er innkjørt?

 

Skal jo ha et oljeskift etter 100 eller 200 mil? - etter innkjøring...

Da skal den få nytt filter og ikke longlife-olje, som er utelukket.....

 

Kom gjerne med flere synspunkter? 

Skjønner at flere her inne har gjort seg opp tanker ut fra erfaringer som bør deles....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det ser ut til å ta litt tid med å få innkjørt motoren, da oljeforbruket har stabilisert seg på ca 0,3 l per 100 mil.

Trolig fordi stemlene inni motoren bader i olje. Så jeg må bare være tålmodig.

 

Jeg målte også en ovalitet i sylindrene, 0,03 mm, som begrenser tilpasning og tetthet. Og med den overdrevne smøringen kan det , øke innkjøringstiden.

 

Skeptisk som jeg er tror jeg dette kan ta mange uker og kanskje opp mot 300 mil for god tilpasning.

 

Ovaliteten kan skyldes varmkjøring med for lite kjølevæske av tidligere eier?, slik at blokka har "slått seg"..?

De fleste kyndige her inne vet at topplokket kan "slå seg" ved overoppheting. Men det er vel tenkelig også at blokka av aluminium også kan slå seg?  

 

Er også usikker på om dette har stor betydning her og om det er håp om å få tett og god motor?

Men jeg få satse på litt tålmodighet....

Blir det ikke store forbedringene må jeg ty til plan C - bruke tykkere olje?

 - 20w50?

Jeg skal/vil ha forbruket ned på 0,2 til 0,25 l per 100 mil.

 

Må jeg innføre plan D? Bytte blokka til en som i det minste ikke er oval?

Vet ikke nok om ovalitet, om så lite som 0,03 mm kan ha betydning?

Vurderer å snakke med Jartek på Jaren om dette? Han kan det utroligste...

 

Foreløpig er jeg ikke blitt helt klok på helheten av denne motoren. Tenker også på at konstruktørene har bomma litt på oljesprut oppover sylindrene? Plassering av oljekanaler, symmetrisk plassert. Smart tenkt på en måte, men de glemte at oljetrykket kan presses tilbake når forbrenningstrykket kommer fra rådene. Dette visste Renault eksempelvis på 60-tallet. 

På flere måter kan det se ut som de har prøvd å "finne opp kruttet på ny"- uten hell?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det ble er ekstra god ogs stor overraskelse i helgen, da jeg forsket mer på vakum i veivhuset.

Veihusventlasjonen har stor betydning for oljeforbruk, har jeg funnet ut.
På Fabianen med 1,2 liters motor (optimalisert), fikk jeg i førrste omgang ned oljeforbruket fra ca 1 liter per 100 mil til 0,3 liter per mil. Her gjorde jeg flere inngrep, som å bytte stempelfjærer og ventilstyringer med tetninger. Samt at jeg økte vakumet i veivhuset til 0,15 bar. Men var jeg fornøyd me det? Nei, ikke helt. 
Så i helgen økte jeg vakumet til det dobbelte, ca. 0,25  bar (avhengig av belastning på motoren) ved å sette inn en ekstra sterkere fjær i PCV-ventilen. I tillegg til å strupe lufta fra luftfilter til toppdekselet til 2,5 mm, samt en liten mengdestruping på sugelufra til manifolden på 8 mm. Den siste er kun en sikkerhet for å unngå forbruk ved lekksje i påfyllingslokket.
Etter 35 mils kjøring i helgen var det ikke antydning til forbruk på peilepinnen! icon_biggrin.gif 
- Ytterligere en halvering, så nå kan jeg selge bilen trygt!
Teoriene bak disse eksperimentene skal jeg ta en gang senere om noen orker å høre mer om dette?
- Kort fortalt vil noe av forbrenningstrykket komme i veivhuset og skape pulserende overtrykk i utakt med innsugningstaktene for hver sylinder. Derved vil olje trykkes opp i sylindrene fra veihuset samtidig med at det er undertrykk i sylindrene i innsugningstakten. Og olja havner der og blir forbrent i stedet for å smøre i motoren som tilsiktet.
Jeg tror at dette problemet er større på en 3-sylindre motor, men kan ikke dokumentere det, da jeg ikke har målt pulsene. 
Men jeg har konstatert at firesylindrede motorer ikke er like utsatt for oljeforbruk. 
Men moderne motorer med oljesprut mot stemplene i underkant - oljekanaler i råder og stempler med åpninger mot oljefjærene og manglende drenering inn bak oljefjærene osv. vil kunne ha problemer uansett, tror jeg. 
Har hørt snart 100 eksempler på det.... 
Bilverdenen er ikke kommet så langt videre for å si det mildt...
La meg slippe å fortelle hvor mange timer jeg har brukt for å finne ut av dette!

 

Kjørte 15 mil i dag også, og nivået er ganske stabilt. Så da er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår