Gå til innhold

Oljeforbruk på Fabia 1,2 2003 mod

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

Oljeforbruket på denne Fabianen er oppimot 1 liter per 100 mil. Jeg er ikke fornøyd om jeg ikke får halvert forbruket.

Tok ut tennpluggene og stempler for å sjekke nærmere. 

Topplokket er 100.

 

Sjekket sylinderlekkasje og det var litt mer sus på syl 1 og 2 kontra 3.

 

Demonterte masse greier og fikk ut to stempler for sjekk, selv om det ikke verken anbefales eller at det fins manual for det.

Stemlpene var litt romlslige, men fjærene var hele. Siden tennpluggen på sylinder tre var ok, tok jeg ikke ut det stempelet. 

Da måtte jeg delt blokka - en merkelig konstruksjon for å si det pent.

Tenker det holder med nye stemplefjærer med mer spenn. En liten rubbing i sylindrene kan vel også være greit for raskere tilpasning.
 3346p6u.jpg
Så får vi se. Skal også modfisere veihusventilasjonen om nødvendig, da det er litt større overtrykk enn ønskelig i drift. PCV-ventilen som styrer dette er litt enten eller, men konstruert slik. Tror den stenger for tidlig?
 
Kommer sikkert tilbake til saken om det har interesse? 
Hører jeg ikke en lyd, så skal jeg ike plage andre med noe som ikke er offisielt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg nå er at jeg må sjekke videre ang PCV-systemet (veivhusventilasjonen). Ettersom stemplene var bedre enn forventet, kan det ligge et problem i endedekslet hvor PCV-ventilen er tilkoblet?

 

Ser om det lar seg gjøre å få demonteret plastdelen på innisden av endelokket på motoren. Er det "beka til" der så kan kanskje "mysteriet" være løst?

Skal samtidig sjekke den andre slangen fra toppdekslet, at det ikek er noe muffens inni den.

Når jeg tenker tilbake på når jeg kjøpte bilen, så var olja på grensen til sirup, så det er muligheter for tilstoppning et sted. Men det rare er at PCV-ventilen var ganske ren?

Kan det tyde på at det rett og slett er tett eller nærmest tett i den ene enden - filterbiten i endedekslet?

Dette finner jeg ikke noen serviceprogram eller reparasjonsveiledning på. Vet ikke om det er beregnet til å ta av heller?

Men siden noen har klart å sette de inn må det går ann å få det ut for å sjekke?

 

Alternativt rense med whitespirit og trykkluft? - Det må jeg uansett...

 

Finner jeg ikke mer enn hva jeg har funnet og setter inn nye stempelfjærer med litt honing, ser jeg kun en begrenset effekt i redusert oljeforbruk.

 

"Men den som leter finner", står det i en tykk svart bok.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest for spenninges skyld jeg "forsker" på dette. Noe amatørmessig, vil sikkert noen si, men jeg pleier ikke gi meg i første omgang. 

Så får jeg litt voksenopplæring her og der, og så pleier det å ordne seg.

Det fins ingen økonomi i det jeg driver med, menjeg har ikke lyst til å selge en bil som jeg selv ikke er fornøyd med.

Jeg var jo ganske skråsikker på at det var innvendig oljeforbruk når jeg så på tennpluggene. Det var det også, men det er årsaken jeg må finne ut av?

2qd09xj.jpg

Syl 3 til vanstre osv... 

Så sylinder en og to så ikke tu til å ha det godt. Jeg ville tro at et moderne PCV-system skulle fungere bra med god olje, men nå er jeg usikker. 

Siden stemplene så ganske bra ut, så tror jeg at problemet kan ligge her, selv om selve reguleringsventilen ventilen er bra.

Jeg skifter fjærene for sikkerhets skyld, siden jeg har demontert.

Det var nesten ikke slitasje i stempelringsporene! Spennet i fjærene var ikke helt som nye, men stemplene var litt mer romslige enn jeg liker. Men dette alene skulle vel ikke tilsi stort oljeforbruk?

 

Nå er jeg ikke alene om å ha stort oljeforbruk, virker det som. 

Ser på diverse forum, og hører fra bileiere  at mange sliter med dette, og tillatte grenser fra diverse bilfabrikanter har lagt seg på nettopp 1 liter per 100 km. 

Det er forbruk som jeg syns er uakseptabelt! 

Det er mer enn på en gammel Volvo mer flere hundre tusen km på nakken.

Se jo at den ryker litt grå røyk, men ikke blå, som før i tiden?

Lurer på om katalylsatoren endre litt på fargen og prøver å rense noe den ikke er begergnet for?

Noen snakker om slitte innsprøytningsdyser, men jeg tror dette er litt på sidelinjen?

 

Spennende å demontere endedekslet på motoren for å se om problemet ligger der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er grå røyk så kan det jo væra eksosventilen som er slitt, har du sjekket den?

Eller så er det mye sot dritt i katalysatoren og det hjelper vel på med litt rens..

 

Ellers så lager du en god tråd,1-winking.gif

Takk for det! Tenkte det samme som deg og fant feil med toppen. Jeg har slipt ventler og byttet en som ikke var like pen som de andre, samt satt inn nye ventilstyringer og ventildeflektorer. Den er tett som en potte på toppen. Det eneste jeg vet om katalysatoren er at den ser gullende ren ut, om det ha betydning? Ventilene ble kontrollmålt med tusj og ikke blåfarge, bare for å være på den sikre siden. Ventillengden ble justert etter boka, slik at ventilløfterne skulle få likt arbeidsområde. Og når så mange har sagt at det er topplokket og ikke den nedre delen som er problemet med disse motoren ble det slik i første omgang.

mootren går pent og er sprek som fy, men det er litt røyk fra eksosen. Sikkert ikke mange som ville brydd seg om det, men... Nå har jeg kjørt ca 150 mil med bilen, og på de siste hundre milene brukte den et strekmerke som jeg tror er ca. en liter.

Det er langt unna forbruket på mine andre biler, også veteranbilene mine, så jeg er ikke fornøyd! 

Da måtte jeg bare lete videre..... Funnene hittil gir meg ikke de rette svarene, men jeg byter nå stempelfjærer likevel selv om det er knot på disse motorene som det omtrent er forbudt å skru på..

Skal besøke bilen til helgen og da blir det mer dybleanalyse. 

Har et håp om å finne "mysteriet"? 

Er jeg riktig heldig ligger problemet i veivhusventilasjonen, i den ene enden. Uansett er ikke demonteringen bortkastet, da det endedekslet må av uansett for slik sjekk, tror jeg. Finner jeg ikke feil der, skal jeg forsøke å bygge om....?

Som å grave etter "skatten" i motsatt forstand... 

Jeg vurderte også en annen løsning om sporene i stemplene var slitt, men her var jo ikke det noe problem. I alle fall ikke som jeg kunne se? Og jeg så etter det meste med sterke briller...

Så jeg får pent lirke ting på plass igjen etter full sjekk av PCV-systemet. 

Et rått forsøk kan også være å borre et 2 mm hull i PVC-ventilen slik at luftstrømmen blir mykere, men siden dette har virket fra bilen var ny og det fungerer på andre biler, må jeg nok hoppe over dette? Dessuten kan jeg ikke mene at jeg har bedre løsninger enn VAG/Skoda har originalt?

- Leter videre til helgen.. Har håp om å finne løsningen.

Flere forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nevnt eksosventiler? Hmm.... Blir jo litt usikker, selv om jeg fulgte oppskriften? Jeg målte i det vide å brede osv. Men når det viser seg olje på stempeltoppen og tennpluggene, må den jo komme fra et sted. 

Litt interessant med 1,2 lites motoren. Her stiller man ventilklaringen en gang for alle (engangsmotoren). :shock: jtaywk.png

 
Her kan man verken endre på shims, stille med skrue som på 1,4 utgaven eller annet. 
Her skal man måle ut en grunnstilling og så skal de hydrauliske ventilløfterne ta seg av resten.
Her var jeg nøye.... 
Men usikkerheten gir seg nok ikke før jeg finner årsaken konkret. Ser til helgen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene eksosventilen var noe brent, men kunne til nøds blitt slipt til. Jeg hadde kjøpt en ny så jeg byttet. Så det ble bra. Litt sot på de andre, men ikke unormalt mye.

 

Ang. riper mener du vel sylindrene? Og de var bra, kun synlige originalstriper fra honing, som er et godt tegn.

Stemplene med fjærer var normalt slitt, og uten hakk etter stempelfjærer. Det eneste jeg registrerte var at åpningen på oljefjærringene sto overfor hverandre, som ikke er helt bra.

 

Så jeg står igjen med PCV-systemet. Og det er ikke utenkelig at det er grodd igjen i en forsnevring/filter i en av endene. PCV-ventilen ble demontert og var nesten som ny, bare litt ubetydelg smågrums.

 

Ser at motorene med to overliggende kammer har en ekstra enveis ventil i veivhusventilasjonen mot spjeldhuset, så kanskje det er en forbedring om man tar ut mer HK fra den lille kompakte motoren på bare 1,2 liter?

Om det ikke lykkes med det andre jeg skal gjøre, så kan jeg prøve med en slik?

 

Alternativt lage et mer gammeldags system med bypass til friluft for å avlaste det originale, eller for å unngå pulser? - og innvendig oljesprut under stemplene...

Skal ikke utgi meg som problemløser, i alle fall ikke før dette problemet er løst, men nå tenker jeg bare litt høyt.

Og forslag mottas med takk!

For å være litt optimist, så tror jeg problemet ligger i endelokket, godt gjemt i noe som ikke er beskrevet i noen manualer jeg har lest. Rett og slett en filterboks som knapt nok er reparerbar?

Den skal uansett ut og renses, selv om den må brekkes ut! 

Lar meg ikke lure av noen luringer fra fabrikken.....

Konstruksojnsfeil?

I alle fall så pass at motoren ikke har tålt et manglende oljeskift og oljebek ?

Nå kal jeg slutte å fantasere, men heller avvente,...

 

- Egentlig litt rart det hele, da slike problemer helst oppstår på turbomotorer med mer vekslende over- og undertrykk. ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket motoren litt mer i dag. Fant litt ovalitet i sylindrene og litt stor åpning i ringsporene. 

Tok en liten finhoning slik at de nye stempelfjærene får god tilpasning. 

Sjekket ut andre muligheter for oljeforbruk. Oljeutskilleren i endedekslet var åpen, men det var noe svartslam som ble fjernet.  

Råden for stemplene har smørekanal opp til stempelbolten. Der er det et 2 mm hull i det øvre veivlageret. Det skal reduseres til 1 mm.

Snur bare lagrene opp ned og borrer nye hull. Lagerskålene var i mykt stål og lagermetall, så det  bør gå bra å borre.

Fant bare ikke bor i kveld, så jeg må vel lete mer eller kjøpe?

Nye lagerskåler bør jeg vel også ha?

Det skal ikke være behov for stor oljeskylling oppi stemplet, det bare fyller opp mot oljefjærene. Volvo B16 og -18/-20 har ikke slik luksus og der holder kryssboltene svært lenge, mer enn de 100 000 - 150 000 km denne bilen har igjen.

Litt gevinst i oljetrykk-reservoar blir det også.

 

Tror fortsatt at det er et svark overtrykk i veivhuset og her skal jeg redusere til noe undertrykk ved å sette inn en ekstra fjær i PCV-ventilen. Så slipper jeg å lage hull i ventilen eller lage annen form for bypass.

 

 

Sylinderslitasjen var i snitt ca. 3-4 hundredeler, og en liten ovalitet. Ringsporet ble målt med en brukt stempelfjær, var 0,9 mm. med nye fjærer vil nok dette krympe til ca 0,3- 0,4 mm - helt ok.

15g5cy.jpg

Oljeseparatoren så proff ut og var lett å ta ut for å rense. Men det tar et par timer for å ta av og sette på endedekslet som den sitter i.

 8zqi5s.jpg 

Med disse tiltakene bør det bli en god givinst i redusert oljeforbruk.

Gjetter på at jeg får den ned til 2 - 3  dl/100 mil. Det burde holde - jeg er i alle fall fornøyd med det.

Rådene er knekt for å få inn rådelgrene. Det gir vel god tilpasning?

kylva.jpg

Prøver først med samme olje som sist, semisyntetisk, for sammenlikningens skyld. Blir det kun en mindre effekt, må jeg ty til annen olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nye stempelfjærer får jeg også ned ring-gapet til ca 0,3 - 0,4 mm. Nå er det 0,9 og der kan det gå litt trykk nedover og gi litt overtrykk i veivhuset, som igjen kan drive olje oppover.  Spesielt om det er for liten kapasitet på PCV-ventilen, tror jeg.

 Tror grensen er 0,4 - 0,5 mm? Skal sjekke boka, ellers får jeg forholde meg til Vovos grenser.

Innmaten og mål og data  er vel en VAG-hemmelighet?

Skal prøve finne ut av det likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også borre åtte 1,5 mm hull bak oljefjærene, slik at olje ikke bygger seg opp der. 

 

Så har jeg satt på en ekstra myk fjær på PCV-ventilen for at den ikke skal stenge for tidlig. Prøver alt mulig. Litt større undertrykk i veivhuset vil nok ikke skade.

 

Sylindrene er honet og venter på stempelfjærer pluss div.

 

Fabrikken er hemmelighetsfull ang. ting i blokka, og har ikke oppgitt tiltrekningsmoment. 

På VW dieselmotoren med like bolted et det oppgitt 3 Nm + 1/4 omdr. 

Det rimer bra med en maskinistbok jeg har hvor det er 3,3 på tilsvarende bolter.

Sikrer med Locktite, så blir det vel bra..... 

 

Andre forslag mottas med takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjøpte jeg denne for å tilpasse trykket/undertrykket i veivhuset. Så kan jeg tilpasse det under kontrollerte forhold. Det er sikkert i groveste laget, men som eksperiment kan jeg i det minste se om det bygger seg opp trykk i veivhuset, tror jeg.....

Ser jeg antydning til overtrykk, skal jeg balansere det med evt. bypass og/eller snike inn litt atmosfærestrykk.

 o0b5nm.png
 
Er ikke ekspert på slikt som dette, bare for å ha sagt det, men klarer jeg å finne ut noe her, så kan jeg bli fornøyd. Bra om også andre kan dra nytte av det jeg holder på med? 
Noen vil vel si at dette er "galemattias", men jeg føler ikke at jeg er helt på "bærtur"? 
 
Jeg vurderte som nevnt tidligere å snu veivlagerskålene opp ned og borre mindre hull i dem for mindre oljetilførsel opp i staken mot kryssbolten. Etter å har undersøkt litt viser det seg at det er et hardere materiale i de øverste lagerskålene. Det hadde sikkert gått bra til vanlig kjøring, men jeg skal ikke overprøve fabrikkens tanker bak dette, selv om fabrikken langt fra har laget en fullkommen motor her. Tror vel det med mindre hull, har minimal betydning, da olje oppover ikke kommer helt ut til oljefjærene i særlig grad.
 
Så langt blir lösningen min for å få ned oljeforbruket i hovesak:
Dreneringshull bak oljefjærene
Nye stemperfjærer
Honet sylindrene
Satt inn en ekstra fjær med ca 50% mindre spenn i PVC-ventilen slik at den ikke stenger for tidlig. Med begge fjærene sklle det bli ca. 50% høyere vakuum. 50 % mindre spenn i ekstra-fjæra). Men jeg håper det grove manometeret kan si meg mer om saken?
Topplokk er allerede oppgradert.....
Oljeutskilleren på endelokket må jeg se nærmere på? Det kan tenkes at den er for tett slik at olje ikke renner lett nedover? Kanskje jeg må borre litt der også i nedre kant, slik at ikke vakumet "slurper" olje med seg til PCV-ventilen?
 
Jeg har en løsning til på lur, men jeg vil ikke gjøre for mye slik at jeg mister oversikten over prosjektet... Dessuten er den kun for spesielt interesserte, nærmest patentert. Fungerer 150 på en gammel Volvomotor jeg overhalte for noen måneder siden. men der ble det gjort hovedsakelig fordi stemplene var så dyre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem dette om du syns dett er er langt utenfor allfarvei...

Men her er trikset fra gamle dager.:

Man kan dreie nye spor i stemplene og sette inn spacere på de øverste ringene så bli motoren så tett som en potte. Som spacere kan man bruke de gamle oljeringene som er som regel gode nok, de bader jo i olje og blir jo ikke slitt. Ikke si dette til noen da dette er mitt hemmelige triks for å bedre kompresjonen og tettheten i sylindre! Det var også litt økonomi inni bildet her, da nye stempler koster ca. 1650 kroner per stk. Nytt fjærsett ca. 560 kroner. Ca. 6000 kroner spart.

Det har fungert 100+ på en gammel Volvomotor jeg overhalte i fjor, bl.a.

Jeg var nøye og ga en samlet klaring på 0,056 mm i sporene mot fjærene. Brukte måleklokka intensivt og låste stemplet i chuksen med en lang gjengestang i en tverrbolt i et mykere materiale enn en vanlig kryssbolt som ikke er så lett å borre i...14t4gfb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i noen stempelfjærer i dag fra Fritzerland, og nå er de kommet på stemplene. Så litt tettere må vel "supermotoren" bli? 
På det ene stempelet la jeg inn en spacer, bare for moro skyld, vell, vell, det er jo for å sjekke hvor mye tettere dette kan bli? Eller om det har effekt her hvor de andre er uten...?? Alle fikk mange hull bak oljefjærene, som kan skimtes. Jeg har med hensikt borret litt nedi nedre spor for å slippe oljebad der.
Når jeg ser nærmere på bildet ser jeg at det kan komme mye olje opp fra stempelbolten i den store spalten. Kanskje jeg burde snudd veivlagrene opp ned likevel, selv om det er mykere materiale i de nedre? Så også at kryssbolten var slitt like mye som en bil som var gått dobblet så langt? Derved kommer det ekstra mye olje den veien. Skulle vel strengt tatt byttet stempler? men det gjør man da ikke på en bruksbil sim var har gått 130 000 km? Nå får vi nå se. ?magic.gif
 2yum6f9.jpg
Jeg har et stort håp om at oljeforbruket går ned og blir som på den gamle gode 1,4 liters Skodamotoren, som nå har brukt mellom 0,1 og 0,2 liter på 2500 km.
Jeg må fortsatt flire av en "verdensmester" i et bilblad, en synsejournalist, som rett og slett ikke anbefalte den gamle motoren, da den hadde støtstenger! Sikkert flink han, bare han holder seg langt unna motorer.  biggrin.gif

 

Men den har jeg og den selger jeg ikke!

 

Så dreide jeg en flens til endedekselet hvor jag kan måle vakum med det nye instrumentet. 

5,5 mm inntak til/fra slangen som går til instrumentet og 8 mm gjenget bolt i endedekslet. Låste med Locktite og en mutter.
 5evpts.jpg
Så får jeg håpe at instrumentet er nøyektig nok? 
Skal sammenlikne med 1,4 utgaven, da den har ideelt vakum. 
Blir det for lite, må jeg lage bypass og/eller stramme fjæra eller sette inn en sterkere fjær på PCV/styreventilen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår