Gå til innhold

Reparasjon av feil EU-kontroll. Hvordan bytte fjærer bak?


kongle89

Anbefalte innlegg

Da var mangel lappen klar og verkstedet skulle ha 16k for å fikse feilene (SE VEDLEGG). Tenker jeg må ta noe selv her. Prøve å pusse ned UV-filteret på lykta, muligens ta bremsene selv og i hvertfall prøve meg på fjæringene.

 

Har skrudd bitte litt før og får det som regel til så lenge jeg får det forklart. Det jeg lurer på er altså:

 Hvordan bytter jeg fjærer bak på en Ford Focus 1998 modell? Noen som har noen gode linker eller enkelt kan forklare?

 

 Har hatt god erfaring tidligere med å legge inn spørsmål her så prøver:) Setter stor pris på alle tilbakemeldinger.

 

Mvh

post-133925-0-63330100-1456325474_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedre armen som fjæra ligger oppi er festet mot senter av bilen. Løsner du denne vil armen "falle ned" og fjæra vil nok sprette ut. Ha gjerne en ekstra jekk under armen ved fjæra. Så slipper du å få så mye press imot. Ta ut fjæra, bytt. Jekk opp armen så bolten treffer og skru fast 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Takk for svar.

 

Tror jeg skjønner. Løsne den bolten jeg har ringet rundt med rødt på bildet. Men for at denne armen skal dette ned tror jeg at jeg må ha opp begge boltene på midten slik att begge detter ned, de henger på en måte sammen i en arm på baksiden igjen. Ei utfordring er at da treffer den vell det som jeg har merket med gul firkant. Disse boltene er også ekstremt rustne og virker temmelg vonde å få ut.

 

Prøvde først å løsne bolten nedenfor demperen (merket grønn ring) da det virket logisk at med en jekk under fjær kunne jeg da bare slippe den sakte ned, men her ble bolten ganske raskt rund og var umulig å få løs:P

Har fjærspenner, men disse var for store (lange) til at jeg klarte å få de inn på fjæra. Finnes det noen mindre fjærspenner som passer inn på ford focus så jeg slipper alt det andre. Eller er det letteste rett og slett å løsne de to på midten om jeg så må frem med vinkelkutteren til slutt?

 

Skal sies at fjærene ser overhodet ikke knekt ut etter min mening, sprekt lakk og kanskje litt rust på den ene siden

 

Mvh

Eier av rusten focus

post-133925-0-83490600-1458245804_thumb.jpg

post-133925-0-31222600-1458245812_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bakstillinga der er det bare å glemme å prøve å løsne noe... Er du heldig å får løsnet mutteren uten at skruen knekker så banne på at skruen sitter dønn fast i foringen. Vi bruker et sett fra biltema trur jeg som vi bruker til akkurat de der:

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Fjarspenner-stotdemper-2000035732/

 

Løsne støtdemper (husker ikke helt om man trenger det) også tre verktøyet opp inni fjæra og skru den sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår