Gå til innhold

Skifte olje - drenering eller pumping?

Ranger emnet


mnj09

Anbefalte innlegg

Etter gode anbefalinger her på siden har jeg akkurat bestemt meg for selv å begynne å skifte olje på min Octavia 1.9 TDI. På tidligere biler har det gått veldig bra - så jeg er ganske optimistisk...

 

Imidlertid et grunnleggende spørsmål: Hva er enklest/best mht å få ut den gamle oljen? Å drenere fra undersiden eller pumpe på oversiden? Tenker meg at det er enklest å pumpe fra oversiden - men fungerer dette etter hensikten - og kan det være fare for gradvis oppsamling av "gugge" i bunnen når man ikke lar alt renne ut?

 

Tenker at man trenger en ordentlig pumpe for å få dette til å fungere. Er det noen anbefalinger til pumpe med god kvalitet og til rimelig kostnad?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik har jeg gjort det tidligere. Googlesøk viste imidlertid flere youtube-klipp av folk som sto behagelig og pumpet opp oljen i stedet. Så veldig behagelig ut - og jeg ble fristet/inspirert til å forfølge saken litt videre... om dette i det hele tatt er mulig å gjøre - altså pumpe opp oljen i stedet. Ingen som gjør det her inne - eller har god/dårlig erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På TDI motoren så har du muligens oljefilter med løs innsats.

Der kan det uansett være greit å ha en oljesuger for å få opp oljen i filterhuset / oljekjøler.

 

Ellers så beskriver servicemanualen til VW / Audi oljeskift med sugepumpe.

Med sugeslangen godt ned i bunnen får du muligens opp like mye slam som det renner ut i bunnplugg.

 

Jeg bruker den ene og andre metoden ca. annenhver gang.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Jeg tenkte uansett å la et verksted ta annenhver oljeskift (LL-service) og de åpner vel i bunnen - og dermed løser problemet seg med slam i bunnen, uansett?

Hvilken type sugeslange/pumpe bruker du og kan den anbefales?

Jeg fikk engang et gressklipperoljeskiftesett i gave - og pumpen som var med i dette var så utett at det aldri ble noe vakuum for å få opp oljen. Satser på litt bedre kvalitet.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår