Gå til innhold

Service på eldre Octavia - fortsatt "longlife"?

Ranger emnet


mnj09

Anbefalte innlegg

Jeg er den ellers lykkelige eieren av en 2008-modell Skoda Octavia med 1.9 Tdi-motor som har gått ca. 150000km.

Rett før den siste "longlife"-servicen begynte varselslampen for oljestand å lyse. Jeg fylte på med olje tilsvarende min/max- på målestaven og lyset forsvant.

 

Dette fikk meg imidlertid til å spekulere på følgende, som jeg håper noen kan gi meg et godt svar på:

- På en slik eldre motor er det da fortsatt lurt og anbefalelsesverdig å fortsette med "longlife"-service (iht Skoda/VW/Audi-standarden, dvs intervall 2 år/30000km) eller bør man skifte olje oftere enn dette?

 

- Det er vel ikke helt uvanlig at en litt eldre motor bruker litt mer olje enn en ny? Og dermed kan et alternativ også være å fortsette med longlife-service-intervallene men ha en liten reserveforsyning av olje med i bilen som kan brukes til etterfylling ved behov. Er dette en grei fremgangsmåte - og hvilken olje bør jeg da bruke?

 

Hva anbefaler dere meg å gjøre?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som utgangspunkt tenker jeg helt likt med deg, TKarlsen - i forhold til erfaring med mine tidligere biler. "Utfordringen" her er jo bare den at Skoda/VW har det lange intervallet som det offisielle - og serviceindikatoren følger dermed stort sett også dette intervallet. Jeg har blitt fortalt at serviceindikatoren aktiveres på grunnlag av ulike sensorer - og har derfor frem til nå slått meg til ro med at bilen "selv ivaretar sine behov". Og derfor forholdt meg til longlife-indikatoren. Men nå, da jeg registrerte lav motoroljestand begynt å tenke nærmere på dette.....! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service intervaller går på telleverket på bilen. x antall km/tid. Du har ingen sensor som kjenner på smøringa på olja, som igjen sier ifra når den smører for dårlig. Du har en oljetrykk føler ja, men du bør ikke bruke den som indikator på når du skal bytte olje. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm jeg tviler litt på at intervallet kun går på antall km...I hvert fall på vår Octavia har km-intervallet variert noe imellom hver gang (og da er det ikke de 2 årene som slår inn, da vi vanligvis kjører ca. 25000km pr år). Som oftest har serviceindikatoren blitt aktivert mellom 25000 og 27000km, men som sagt med litt ulike intervaller. Derfor har jeg hele tiden regnet med at det var "noe mer" enn ren km intervall som trigget indikatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grev1: Ja, spørsmålet er om dette er helt "bortkastet"  - og man altså "bare" skal følge Skoda-retningslinjene - eller om når man skal begynne med kortere serviceintervall. Jeg mener: Det MÅ jo være en grunn til at VW/Skoda/Audi opererer med longlife-intervallene..... I min verden blir det litt rart å helt se bort fra anbefalingene fra produsenten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det MÅ jo være en grunn til at VW/Skoda/Audi opererer med longlife-intervallene..... I min verden blir det litt rart å helt se bort fra anbefalingene fra produsenten....

 

Produsenten anbefaler ikke å kjøre med oljen 30000 km, de sier at garantien gjelder selv om man kjører så hinsides langt som 30000 km mellom hvert oljeskift. Grunnen til LL er at kundemassen helst aldri vil ha bilen inn på service, av den grunn at de vil spare penger på vedlikehold.

Mange opplever problemer som følge av LL, tette oljekanaler i topp og fra turbo, tett oljepickup osv er årsaken til mang et havari. Hvorvidt du velger å skifte oftere er opp til deg, jeg personlig hadde aldri kjørt oljen mer enn 10000 km på en bensinmotor, maks 7500 på en dieselmotor. Og nei, man trenger heller ikke kjøpe dyr LL-olje når man skifter ofte.

 

Hvordan serviceindikatoren skal fungere kan man programmere selv. Man kan velge faste eller dynamiske intervaler, samt hvor mange km mellom hver intervall. Fixed betyr f.eks. hver 10000 km, mens dynamisk tar hensyn til ditt kjøremønster (småkjøring, kaldkjøring osv).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - OK. Kan ikke si annet enn at den absolutte anbefalingen her er å skifte olje oftere enn Longlife-serviceintervallet indikerer - så da begynner jeg med det fra nå av smile.gif . Tenker å legge meg på ca. 10000 km intervall.

 

Kikket derfor i brukermanualen etter de offisielle kravene til oljekvalitet (se vedlagte utklipp). Av manualen fremgår det at det skal brukes samme olje etter normen VW 507 00 (bilen har partikkelfilter) uansett om motoren kjører med faste intervaller eller "dynamisk" serviceintervall.

 

Denne normen er vel "bare" en VW-firmanorm - og jeg klarer ikke å finne noen kopling mellom denne og angivelse av viskositet.

 

Ligger det i VW 507 00 også implisitt krav til viskositet, eller er det flere utgaver av denne? Etter søk på nettet klarer jeg kun å finne oljer med viskositet 0W30 og 5W30 når man søker etter oljer som oppfyllet VW507 00. Hvorfor er f.eks. oljer med viskositet 0W40 ikke også "godkjent" iht VW 507 00? Jeg trodde alltid det var slik at oljer med f.eks. 0W40 var å foretrekke fremfor f.eks. 5W30 (men også dyrere) - da den er mer tyntflytende kald og mer tyktflytende varm. Er dette feil, eller?

 

Er det lurt å bruke denne "høykvalitetsoljen" som beskrevet av Skoda - eller er det like greit å bruke en billigere olje. Det er vel uansett ikke "garanti" på en motor som er 8 år gammel / gått 150000km?

 

Hva vil dere anbefale meg å bruke?

Olje_Octavia.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg Castrol Edge FST 5-30W. Dette er jo en LL olje (ifølge bilxtra), men jeg bytter etter egne intervaller :) 

Olja alene koster vel 6-700kr med mine rabatter på bilxtra. (4+1 liter). Så prisen er ikke så ille.

Denne er jeg veldig fornøyd med. Brukt den på tidligere biler. Meget god olje

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Jeg er ofte i Danmark og ser der (www.daek-outlet.dk) at man f.eks. kan kjøpe Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W30, 5 l for 258 Dkr. De selger også den nevnte oljen fra Castrol, til 313 DKR for 5l. Begge er omfattet av VW 507 00 - normen. Er det da slik at jeg får en bedre "vinterolje" ved å velge Shell-oljen og med samme "varme" egenskaper som Castrol-oljen (begge har verdien 30).

Da vi opprinnelig kjøpte bilen leverte Skoda med 0.5l olje for etterfylling - dette var også Shel Helix Ultra Pro olje - så heeelt dårlig kan den vel ikke være..., eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har du trolig partikkelfilter på din bil.

Da skal man ha olje som tilfredsstiller VW 507.00 spec.

 

Tror det er vanskelig eller umulig å finne w40 viskositet med denne spec.

 

Castrol har meget bra olje.Fines og flere andre  merker som er bra.

Mange har hatt dårlig erfaring med Shell olje.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har som nevnt partikkelfilter (og dermed er det VW507.00 - og ikke VW 505 som gjelder). Og da er det slik at 40-viskositeten på en måte gir oljen egenskaper som ikke "samarbeider" med partikelfilteret i bilen og derfor vil en 40-olje ikke kunne få VW507.00 - godkjennelse?)

 

Men er det da slik at jeg heller bør gå for Castrol 5W30 enn Shell 0W30? Eller er det uansett såpass liten forskjell mellom "0W" og "5W" at det ikke betyr noe....

 

Synes i øvrig det er litt tankevekkende at Shell som et stort og veldig kjent firma leverer så mye dårligere kvalitet enn sine "konkurrenter" som f.eks Mobil, Castrol eller lignende. Er det "allment kjent " at Shell har dårlig kvalitet på sine oljer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår