Gå til innhold

EGR-problemer Skoda Octavia 2004 ATD-motor

Ranger emnet


tomeik

Anbefalte innlegg

Jeg har en Skoda Octavia 4x4 med 1.9 TDI 2004 modell. Motoren er ATD. Har kjørt 270000 km og tenkte å få den igjennom PKK(EU). Men har fått anmerkning på motorlampe som har lyst i en evighet. Har fått beskjed om at det er noe med EGR å gjøre.

 

Han på NAF tipset meg om at jeg kunne blende av egr-ventilen så slipper jeg å skifte. Kjøpte meg en blendeplate på ebay og en liten dings for å lese av feilkoder via mobilen. Plukket ut EGR-ventilen, syntes ikke den så spesielt møkkete ut. La i mellom blendeplate og monterte sammen igjen. Slettet feilkode P0401 på motorstyringa og motorlampa forsvant. Kjørte en god stund før lampa tente igjen. Fortsatt feilkode P0401..

 

Hva skal jeg finne på nå? Noen andre som har vært borti samme problem. Må jeg skifte EGR-ventilen, eller er det andre deler som må sjekkes?  Har hørt om andre med samme problem som har skiftet EGR-ventilen men motorlampa har kommet tilbake alikevel.

 

Tips og erfaringer ønskes. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grei måte å teste EGR på.

Uten å gjøre noe mer ut av det.

Gjøres med vag com.

 

Om du bare sletter lampen og ikke gjør noe med problemet så kommer lampen opp igjen.

Enten så tar du ut EGR rengjør alt. og setter på igjen og sletter feilmeldingen.

Eller så blender du EGR er jo noe som kan gjøres.

 

 

 

Nå kan du ha feil på lambdasonen som gir feil verdier.

Som er en mulig årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kjøpte blendekit på ebay og monterte. Funka dårlig, lyset kom tilbake etter kort tid allikevel. Kjøpte på ebay en liten dings for å sette i diagnose kontakten og kobles til mobilen via blåtann for å lese av feilkoder og slette feilkoder. Så jeg kjørte til NAF for etterkontroll, slettet feilkode via mobil og leverte bil. Fikk bil tilbake med godkjenning og før jeg hadde kommet hjem igjen begynte lampa og lyse... Den lyser fortsatt.. Men jeg har EU-godkjenninga i orden... Så tror det er det billigste. Tror den kostet ca 30 kr. Søk på mini ELM327 så finner du noen varianter. Jeg kjøpte en hvit versjon som ser ut til å fungere som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en scanner valgt ut når jeg har får råd, så sletting av kode er greit nok. Ser ut som utfordringen ligger i å få ECU til å enten ikke klare å se at den er blendet, eller å få den til å drite i det. Men liker at du fikk den godkjent av NAF, og blir nesten skeptisk av at de anbefalte det i første omgang... Trodde ikke de var keen på sånt.

 

Lurer litt forøvrig hvorfor Darkside Developments i UK skriver dette:

 

Please Note: The EGR Valve should NOT be removed on vehicles that still have the DPF Filter in place, doing so may block the DPF as the EGR Valve operation is a prerequisite for DPF Regeneration.

 

Er det bare salgsprat for å selge partikkelfilterfjerning også, eller ligger det noe i det? Når man drar på i starten på lavt turtall går jo dritten til inntaket når EGR er funksjonelt hvor det nå vil gå rett til filteret i stedet, så noe økt sot vil det jo bli.. men nok til økt partikkelproblematikk? Nå bruker jeg ikke octaviaen som en redneck heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne linken som ser lovende ut sånn kit messig.

http://www.allardaluminiumproducts.co.uk/air-systems/egr-delete-kits/egr-delete-kit-volkswagen-golf-tdi-90.html

 

Samt denne:

http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/darkside-1-6-2-0-common-rail-egr-blanking-kit-and-egr-cooler-delete.html

 

Allard skriver bl.a.: "Generally if you have a mechanical ( vacuum controlled ) egr valve an ecu dash warning light will not show. With regard to later 1.9 and all 2.0 models with electronic egr valves yes it will register an ecu dash light."

 

Lurer nesten da på om jeg er i frisonen med min 1.6. Må finne ut mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår