Gå til innhold

Utleie/låne nullstillingsverktøy for elektronisk parkeringsbrems (EPB) (LØST UTEN VERKTØY)

Ranger emnet


ingardh

Anbefalte innlegg

Er det noen vet om leiemuligheter av nullstillingsverktøy for elektronisk parkeringsbrems (EPB) for Passat 2006->? I området Drammen/Tønsberg hadde vært konge.

 

Har søkt, men finner ikke noe særlig. Skulle jo tro noen ville tjene inn utlegget for dette verktøyet 1-winking.gif jeg skal bruke det 1 gang pr 100000km eller noe, så det er kjipt å kjøpe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker jo VCDS (windowsbasert diagnosetester til VAG) så er litt dyrt utstyr å leie ut, pluss at vi trenger det daglig selv.

 

Om noen er snille å deaktiverer EPS før skift også komme tilbake for å aktivere igjen gratis eller for en billig penge kan godt hende, tar jo bare 2min. Men det må du høre med de lokale verkstedene rundt deg om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker jo VCDS (windowsbasert diagnosetester til VAG) så er litt dyrt utstyr å leie ut, pluss at vi trenger det daglig selv.

 

Om noen er snille å deaktiverer EPS før skift også komme tilbake for å aktivere igjen gratis eller for en billig penge kan godt hende, tar jo bare 2min. Men det må du høre med de lokale verkstedene rundt deg om smile.gif

Trenger bare et enkelt et sånn som dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Nullstillingsverktoy-for-elektronisk-parkeringsbrems-EPB-2000032741/

 

Du kan jo kjøpe verktøy selv nå som du har bruk for det, så kan du leie det ut til andre og tjene inn kjøpsprisen...

Ja, jeg må kanskje det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å bare ta 12v på polene til EPB-motoren og på den måten kjøre den tilbake? I mitt hode blir det jo akkurat det samme, bare mye enklere og billigere. Det er jo ingen andre instillinger man kan gjøre under skifting av klosser så vidt jeg er kjent med.

 

Ser det er noen på andre forumer som har prøvd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting går galt - om du vet hva du holder på med.

Ja, det er jo bare to instillinger man kan foreta uansett, så vidt jeg vet; 1: motoren kjører helt inn, 2: motoren kjører ut til den møter så mye motstand at den stopper. Sistnevnte gjør den vel når man slår på "brekket" med knappen på dashbordet.

Takk for hjelpen folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdatering!

Da kan jeg melde at det går helt fint å gjøre denne jobben uten et eneste spesialverktøy. Jeg tør til og med å påstå at dette er den tryggeste og enkleste måten å gjøre det på. Man slipper å tukle med VAGCOM og lignende (eller noen av bilens systemer i det hele tatt).

 

Det du trenger er to flatstifthylser, litt ledning og et 12v batteri (se bilder) smile.gif Så er det bare å koble fra kontakt til EPB-motor og sett strøm på motoren. Hvis man på forhånd strammer til med stempelverktøy på stempelet vil man høre når motoren går tyngre og dermed feil vei. Da snur man bare på strømmen og man vil kunne presse stempelet sammen etter at motoren har kjørt inn.

 

"Håndbrekket" aktiveres når alt er ferdig og skrudd sammen. Motoren vil da stoppe når det er riktig motstand som vanlig.

 

Selvfølgelig, dette gjør du på eget ansvar ;)

post-90036-0-78792400-1456678218_thumb.jpgpost-90036-0-78161000-1456678217_thumb.jpgpost-90036-0-03488000-1456678221_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis noen lurer på hvorfor det ser ut til at motoren til håndbrekket er limt, så er det fordi den er limt ;) Før eller siden sprekker plasten på disse motorene (sprukket på andre siden også) og vann trenger inn. Da låser til slutt motoren seg pga. rust. Men denne motoren kan med litt arbeid taes fra hverandre (platen med kontakten er limt fast til resten av huset og må skjæres løs), smøres og limes tilbake igjen. Dette fungerte på denne motoren og har vært sånn i 60000 km. Venter på at den andre motoren skal stoppe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår