Gå til innhold

Bytte fjør

Ranger emnet


Corvinus

Anbefalte innlegg

Bruk griptang og en fastnøkkel.

Husker ikke helt størrelse men 22 24 en plass.

Som du fester på ene siden og skrur på andre siden av staget. Så du får litt press på bolten, da vil du få tak på den så bolten løsner.

Griptang var noe av det første jeg tenkte på, men er veldig smal eiendom å gripe på. Målet er å redde staget for gjenbruk hvis jeg kan. Gjør et nytt forsøk i morgen, får ikke gjort noe i dag.

 

Får jeg det av tenkte jeg å prøve å kun løsne nav bolten, og slå ned navet nok til å få ut demperen. Har lest at det muligens kan gå hvis jeg klemmer fjæra nok. Visstnok vanskeligere på førersiden enn passasjer på 4x4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lenkearmen er det enten m5 eller m6, husker ikke helt. Buk en liten skrutrekker og grav ut møkka først også bruk en hammer å slå bitsen/pipa så den kommer skikkelig inn. Bare man er litt forsiktig så pleier det å gå ganske greit å få skrudd av lenkearmene.

Takk. Må få kjøpt inn et par sett med små og store slike xzn 12kant bits. Ikke hatt bruk for det før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å kjøpe i 1/2" pipe så du får brukt stor skralle. Løsner først mutteren, 18mm. Så holder du igjen mutteren med fastnøkkel og skrur ut med m5/m6 pipe med skralle. Føler jeg er enklest hvertfall :)

 

Får jeg det av tenkte jeg å prøve å kun løsne nav bolten, og slå ned navet nok til å få ut demperen. Har lest at det muligens kan gå hvis jeg klemmer fjæra nok. Visstnok vanskeligere på førersiden enn passasjer på 4x4. 

 

 

Går fint å slå navet langt nok ned så du får ut demperen, men på de aller fleste modeller med det hjulopphenge som Opel Astra postet bilde av så må du skru ut drivakselen ute ved navet først, for ellers vil drivakselen butte i traversen før du får demperen ut av navet. Men dette gjelder for passasjerside. Har opplevd svært få ganger at jeg må det på førerside også, men pleier alltid å løsne bolten til drivaleddet ute ved navet så man ikke risikerer å dra fra hverandre noen ledd eller noe. Men husk moment når du skal stramme de boltene igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blir halvtoms. Fjandinn. Da må/bør jeg sikkert uansett bytte akselbolt samtidig, hvertfall følge manual hvor det står moment man skal bruke. Som betyr å vente til uka uansett og da kan jeg likegodt få ny staglenke også. Går det greit å bruke fingerfølelse på resten av bolter i området, eller følger dere slavisk workshop momenter og nye bolter ved hver demontering overalt? Forstår jo at det er optimalt, men nødvendig? Feks de 3 som fester nedre arm i navet. Har en stor halvtoms momentnøkkel jeg kun har brukt på hjulbolter egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår