Gå til innhold

2002 cdi lade/start-problem


Grub3r

Anbefalte innlegg

Hei,

 

når bilen har stått i mer enn 1 dag får jeg problemer med å starte den.

det føles som om den ikke klarer å gi nok strøm til å vri starteren.

 

bilen var på verkstedet for 3 uker siden pga en skade og da sa de at de etterfylte vann på batteriet.

 

brukte bilen kun 4 ganger siden og av de 2 siste gangene, fikk ikke start første gang, måtte skubbe i gang, 3 dager etter startet den såvidt men bare på 3 forsøk.

 

jeg lurer på hvor jeg skal begynne å feilsøke noe slikt

måle batteriet med multimeter før kjøring og etter kjøring og når bilen har stått litt?

 

 

noe å merke også:

sentrallåsen fungerte delvis(kunne låse bilen med nøkkel i døren, alle dørene låste seg)

ved opplåsing i døren låste kun sjåfør døren seg opp(måtte inn med knappen i døren for å låse opp andre)

 

nå, etter verkstedet funker det kun å låse/låse opp sjåførdøren(må inn med knappen i døren for å låse/låse opp andre dørene)

 

dette er noe som har utviklet seg over tid, for en sommer siden fungerte sentrallåsen helt fint.

 

tror ikke dette har med start-problemet å gjøre men nevner for ordenskyld.

 

takk for alle svar

dan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevnte å måle batteriet... Mål spenning en god stund etter at bilen har vært kjørt eller batterilader vært tilkoplet, eller om morgenen før du prøver å starte. Er batterispenningen 12,0 V så er batteriet utladet. Et fulladet batteri har en spenning på 12,8V, 12,4V er halvtomt.

 

Og som Vilitte sier, et utladet batteri må lades med lader, blir ikke bra ved hyppig kjøring. Bruk lader som ikke gir mer enn 14,5V om du har vedlikeholdsfritt batteri, men om du har batteri med lokk over hver celle så tåler det noe høyrere ladespenning.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar.

 

Jeg får tak i lader i morgen så får vi se.

 

Verkstedet sa de fylte på vann og jeg kan se lokk over hullene ja.

 

Trodde ladere tilpasset spenningen automatisk. Skal passe på og sette på rett spenning ))

 

Jeg antar at jeg må fjerne batteripolene fra baatteriet under lading!?

 

-Dan.

 

Siden du nevnte å måle batteriet... Mål spenning en god stund etter at bilen har vært kjørt eller batterilader vært tilkoplet, eller om morgenen før du prøver å starte. Er batterispenningen 12,0 V så er batteriet utladet. Et fulladet batteri har en spenning på 12,8V, 12,4V er halvtomt.

 

Og som Vilitte sier, et utladet batteri må lades med lader, blir ikke bra ved hyppig kjøring. Bruk lader som ikke gir mer enn 14,5V om du har vedlikeholdsfritt batteri, men om du har batteri med lokk over hver celle så tåler det noe høyrere ladespenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt trenger man ikke ta av batteripolene ved lading. Billige og dårlige ladere gir gjerne over 15V, noe som ikke er sunt for batteriet, samt dreper ventilregilerte batterier (tette batterier).

 

Nyere ladere har ofte flere ladespenninger, som C-TEK.

 

Man skal aldri etterfylle batterivann på et batteri som ikke er fulladet, dette fordi nivået i cellene synker når det lades ut ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår