Gå til innhold

Lease vs.kjøpe bil til rundt 60 000,-

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Vurderer å lease f.eks. Volvo S40 istedetfor å kjøpe bruktbil til ca.60 000,-. Tenker å ha en bil til og fra jobb i et par år som er driftssikker. Men er redd leasing kan ende opp med å bli veldig kostbart om det skulle skje noe med bilen ila.de tre årene jeg har den, vet generelt ikke så mye om leasing. 

Den største forskjellen er vel at jeg må vente noen mnd.for å ha spart opp nok penger til å kjøpe bil, mens jeg har nok til innskudd på leasing nå. Og om jeg kjøper er jeg redd den bilen vil tape seg veldig i verdi og være vanskelig å selge om to-tre år. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du tar vare på leasing bilen som om det er din egen vil du neppe få store overraskelser ved levering. Fler og fler går også bort ifra denne overfaktureringa ved lakk slitasje, da det er nettopp det, slitasje. 

En ny leasingbil har garanti, så skulle det skje noe som dekkes av garanti i leasingperioden så blir det ingen utgift for deg.

 

Fordeler med å eie bil selv:

Du kan behandle den som du vil, uten noen andre konsekvenser enn verditap ved salg.

Du trenger ikke utføre service på verksted, du kan fint fikse det selv.

Bilen er din, du trenger ikke levere den om 3 år og du kan kjøre så mye du vil.

 

Bakdeler ved å eie selv:

Bilen er ikke ny og du vil garantert måtte koste på betydelig mer i vedlikehold og reparasjoner.

Bilen taper seg i verdi og det er ikke sikkert den blir lettsolgt når du en gang skal bytte.

----------

Fordeler med å lease:

Det er en ny bil som mest sannsynlig vil gå feilfritt i de tre årene du har den, uten rep. kostnader.

Forutsigbart bilhold med fast sum hver mnd og alt er inkl. (hvis du velger det)

Etter tre år kan du lease en ny bil igjen, uten å måtte selge den gamle (dette kan også være negativt..)

 

Bakdeler ved å lease:

Engangssummen får du aldri tilbake, så det er "tapte" penger.

Du må ha service på verksted (men stort sett følger serviceavtale med i prisen)

Du må behandle bilen pent, ellers vil det dukke opp ekstra regning etter endt avtaleperiode

Du kan ikke kjøre mer pr. år enn hva som står i avtalen, overskrider du må du betale for det.

Når avtalen er over, står du uten bil hvis du ikke har kjøpt ny bil/kjøper ut leasingbilen/leaser ny bil.

 

Mange vil sikkert mene at det er flere pros and cons :-) 

 

Min anbefaling, er du ute etter en forutsigbar og sikker bil, lease istedenfor å kjøpe gammal bil.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår