Gå til innhold

Motorproblemer, TPS?


kansel

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har en Ford Mondeo 2.0 TDDI som jeg plages noe med. så blir en liten avhandling her, så man får med alt.

 

den startet å fjuske litt helt plutselig, den hoppet litt, samt at motor døde helt ut, dette kom og gikk med særdeles gjevne mellomrom. så jeg ringte ford her, som kunne fortelle at man burde bytte drivstoffilter i slike tilfeller. jeg bestilte, fikk nytt, fylte det opp med diesel og monterte dette. da jeg fikk luft i dette, endte jeg opp med å sende bilen til Verkstedet. de fikk start på bilen, men ringte og fortalte at motorkraft var redusert. så vi ble enig om at de skulle feilsøke på dette. dagen etter hentet jeg bilen. de kunne ikke fortelle feilen og det hele kostet meg 8000kr..

 

så da tenker jeg heller jeg kanskje kunne fått hjelp her. da dette ha fungert mye bedre enn autoriserte verksted så langt ;)

det de kan skrive i verkstedrapport er. at bilen ikke har motorkraft (den oppnår faktisk ikke stort mer enn ca 1.3 på turteller) så d aahr de fått opp at EGR melder om ventil som ikke åpner til turbo. så de har tatt av og sjekket alt med turbo. og den ser ut til å fungere (noe jeg ser på som logisk, siden turbo ikke skal gjøre noe som helst på så lavt turtall. men, da har man konstatert at ingenting er galt der. så i neste steg har de tatt av kattalysator og konstaterer at den ser "ok ut" da det ikke er noen måte å se dette på. men ingenting virker unormalt her. de har så gått gjennom div småting og da konstatert at det kan være dieselpumpa. og forteller så at denne kostnaden med programmering og alt blir dyrt. så de fraråder dette. de kunne også legge til at dette var noe uklart, siden dieselpumpe ikke gir noen feilkoder heller

 

men, jeg har for min del funnet ut at det ikke er noe galt med dieselpumpa. et eksempel er følgende feilsøk fra min egen siden. jeg lot bilen stå i lang tid, så tenkte jeg å teste ut litt småting her om dagen. logisk nok var bilen fri for strøm, da sprengkulda har stått på. så jeg kjører til en bil, kobler på startkabler. jeg gløder bilen som normalt, og holder god gass for å starte den. i det bilen starter, så går turtallet rett opp på rødt, så jeg slipper gassen. og med en gang jeg rører gassen igjen, så er det ikke kraft å hente. 

 

så langt da er teorien følgende. bilen går i nødmodus. og siden den har vært helt fri for strøm, så har jo såklart feilkoden blitt borte, så det tok bare det sekundet før den slo inn igjen. men, den ville vel ikke gått opp til full pinne på motor, om dieselpumpa var ødelagt?? nå kan den stå lenge og gå fint på tomgang. men jeg oppnår aldri mer enn ca 2 på turteller. så litt variert hvor mye jeg får. men i alle fall lite og ingen motorkraft. kan dette være TPS? da jeg har kommet fram til at diesel ikke har gasspjeld. om dette kan stemme? 

 

lurer på om noen har vært borti noe som dette. evnt har tips,triks eller fornuftig svar rundt akkurat dette. og om det er så enkelt som å bestille ny TPS med rett delenr. og bare bytte ut denne? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet for å lese av feilkoder selv ville jeg startet det.

Start motor, la feilen komme og les ut feilminnet - uten å stoppe motor i mellomtiden.

 

Hvis det ikke kommer opp noe så sjekk de forskjellige verdiene som sensorer gir og se at de er nogenlunde fornuftige.

Jeg vil tippe at det er en sensor el. som ikke er helt god.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igen. satte i stand min andre bil i mellomtiden. så forden ble stående under snøen. men tenkte jeg skulle starte opp med å fikse den nå. så jeg har kodeleser på vei i posten, da den andre streika. men, jeg sjekka ut litt rundt dette problemet. for det første er det en bryter på selve gasspedal, men jeg tenker den har lite å si, siden den reagerer når man trør på den. så jeg kjøpte like gjerne en TPS fra Ebay samtidig. tenkte det ikke skada å bytte denne, siden den kosta lite. men, hvor finner man denne? noen som vet? skal som nevnt over her lese av feilkoder og verdier, så snart leser kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

åok. tenker å starte opp denne tråden igjen. da jeg endelig har tatt hjjem bilen og starta på den.. jeg har som sagt hatt den inne på verksted tidligere, der de har sjekket en hel del ting. skal se om jeg får lagt ved det de har skrevet 1-winking.gif

 

i alle fall konkulderte de med at drivstoffpumpe nok var problemet. men jeg startet i går med å kjøre trykkluft gjennom alt av slanger og rør, samt at jeg kjørte trykk gjennom dysene. så monterte jeg alt sammen igjen og skulle starte bilen. da alt var tomt for drivstoff, tenkte jeg at det nok ville ta litt tid før den startetn. men holdt tenninga ca 30 sec, så startet den. og jeg tenker den kanskje ikke ville gjort dette, om pumpa var gåen? jeg har bestilt avleser for å kunne lese trøkket på pumpa. men den ble bestilt i går, så tenkte å gjøre det jeg kunne i mellomtiden. så neste trinn var å skru av innsuget. her ser jeg at den er nesten helt tett, av noe som kan minne om tjærre.. så jeg har begynt å rense opp i alt dette. skal få av alt av slanger osv å lagt i rens. men, hvordan ser evnt turbo ut da? og annet? noen triks her? og evnt kan dette væære grunnen til at bilen går i nød? for jeg flytta den hjem på prøveskilt. der jeg kjørte den. for klarer 30 km/t i 3.gir. oppi 50 i 4. osv osv. så bilen går rett og slett bare i nød. og har hørt at innsug som er så tilgrisa kan være ett problem her.. så noen innspill her? :p 

 

legger v PDF av hva verksted har logget da den var der 1-winking.gif

20160519151020611 1372.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TDDI motorene til Ford er et rent hælvette (unnskyld språket) å lufte, så jeg tørr å påstå at det ikke er feil på pumpa, jeg tror rett og slett det har ligget luft i pumpa etter du skiftet filteret, derfor har den vært problematisk. Hvorfor den brått kom senere kan være en tilfeldighet.

Sånn til neste gang, fjern det gamle filteret, fyll det nye opp helt til randen og monter, start så motor og la den gå minst et par - tre minutter.

Skulle du komme utfor det samme så får du tak i en håndholdt pumpe som du kobler til på "inn" røret på filteret og pumper diesel inn for hånd så mye du klarer, sett på tilførsel fra tank igjen og prøv å start. Gjenta prosess hvis det fortsatt er luft i systemet.

 

Ser de har feilsøkt på mye rart og skriver bl.a at det er for lite trykk i klokka til turbo, det er mulig det er årsaken til at den går i nød, men EGR kan også være problemet.

 

Rens innsug og EGR godt, monter sammen og fyr opp. Hvis det fortsatt er problemer må du sjekke opp styring av turbo - gjerne med diagnose.

 

Generelt så gir tett EGR ventil fusking rundt 2000rpm og gir seg med en gang man gir full gass (EGR lukker).

Tett innsug vil forårsake flow problemer og kan sende motor rett i nødmodus. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar :) nå har jo bilen vært inne etter jeg bytta filter. da de pumpa fram drivstoff siden den ikke starta. så skulle tro de har tatt hensyn til evnt luft her. det står derimot ingenting om lufting av selve pumpa. men merkeverksted, så igjen skulle man i alle fall tro de har gjort dette. jeg holder i alle fall på å rense opp innsug og slangen som går rett ned mot bunnpanna. no tilgriset her. og vanskelig å få det helt rent. men skal få gjort det så godt jeg kan få det, så starta opp og se hvor det bærer. da har jeg i alle fall litt å gå på her. så igjen takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg hatt av innsuget, renset dette, renset så godt jeg klarte inn mot motor, div slanger og alt. satt sammen igjen og startet. bilden starteet med en gang og går som ei klokke. men fortsatt bare 2000 omdreininger ca. så går fortsatt i nød. er dette kanskje en feilkode man må slette? for hjalp ikke å ha av batteripolen en periode. 

 

tok også slangen av v inntak til turbo, ser jo at når man da starter og gir gass, så hører man lyd av turbo, samt at om man tar handa inntil, så kjenner man godt at den suger inn masse luft. trodde kanskje ikke den skulle fungere i såkalt nødmodus, men hey, den fungerer :P 

 

så må kanskje bare vente på feilkodeleser nå i guess. tenkte kanskje man kunne skru av katalysator og sette rør mellom, bare for å se om dette utgjor noen forskjell. er i alle fall rensa opp i luftinga og inntak, så har ikke akkurat kasta bort mye tid :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den vil ikke gå i mer enn 2000 uansett hva du gjør. noen ganger får du litt mer. noen gang litt mindre o.O 

 

tja, er EGR den saken med en kontakt oppå. som igjen har en sånn runding øverst. det går ett rør ut fra den store luftslangen som går ut i innsug. den går inn på det jeg tror er EGR. der skrudde jeg av røret (klarte å miste en pakning der som jeg ikke fant igjen. men brukte sånn ultra blue og tror det skal fungere) i så fall tørka jeg bare inni hullet der. ser at det er litt vanskelig å komme til de andre skruene for å få løs denne. men er kanskje en ide å rense denne ja. og evnt noe man kan bruke, eller noen måte å gjøre dette på?  jeg hadde noe likt problem på en VAG en gang i tiden. da var det MAF(luftmengdemåler) som feilet der. så kanskje noe der også i dette tilfelle? jeg bare trenger å finne ut hvor alt befinner seg på bilen :p jeg har også en ny TPS. men vet ikke om dette er noe vits å bytte, hvor den befinner seg eller om den trenger noe koding eller videre avansert måte å tilpasse dette.... men ta av egr å rense dette skikkelig er kanskje ikke noen dum ide :P  jeg har egentlig ikke anelse hva jeg holder på med, men, man lærer jo :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enkelt å forstå forklaringen din, men EGR forbinder eksos og innsug med en ventil som er vakuum styrt. Jeg vet hvor den sitter på 2.0TDCI men ikke på 2.0TDDI.

Jeg sier ikke at den er årsaken, men når du først renset innsug hadde det vært en god ide å ta EGR samtidig, da hadde du luket bort den.

 

TPS er det ingen vits å bytte hvis ikke det er feil på den, har du tilgang til diagnose er det en kjapp sak å verifisere.

Koble til diagnose og finn rubrikk for TPS, betjen pedalen og se om den har en symmetrisk kurve fra 0 til 100%.

Skal ikke trenge noen koding på denne hvis den byttes.

 

Når du nå har holdt på med EGR og innsug, pass på å få alle vakuum slanger tilbake på rett plass, ellers vil den gå i nødmodus.

Syns det er rart at den er så bastant på 2000rpm, har selv hatt en Mk3. 2.0TDCI og når den gikk i nødmodus var den helt kjørbar, bare med redusert effekt.

Kan kanskje være at du har feil på dieseltrykksensor eller noe, men umulig å si uten diagnose, vet Ford hadde mye problemer med dette, men det var stortsett CR motorene.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg sa, så har jeg egentlig lite kunnskap når det kommer til å skru på bil, er jo der dette forumet kommer inn for min del. men, jeg fant ut at dette jeg prøvde å forklare er EGR. så jeg skal løsne den helt å rense denne. og ja, synes også det er litt rart den måten den går i "nød" på. andre biler jeg har opplevd dette på, så har den vært litt mer som en traktor. mens nå går den helt fint, ikke noe ujevnhet eller ett eneste lys, motorlampe eller noe. eneste den gjør noen ganger når man vrir om tenninga, er at speedometernål og turteller går helt på maks, så tilbake etter ca ett sekund. vet ikke om dette kan indikere noe? gjør dette noen ganger, mens andre ganger gjør den ikke det. jeg venter som sagt på kodeleser som gjør det hele litt lettere. men tenker det ikke er feil å bare fortsette å rense opp i slanger, rør og kontakter enn så lenge ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om det sitter en sil i slangen/røret inn mot dieselpumpe? Hvis den er delvis tett, kan den hindre deg å komme opp i turtall.

 

Og har du prøvd å koble av eksosen, helt fra katalysator? Hvis eksos er delvis tett, kan det også hindre høyere turtall.

 

Det er vel stop-solenoid på denne motoren, har du sjekket at den får nok volt? får den for lite, kan det være at den åpner kun halvveis.

 

Ang speedometer- og turtellernål som går til maks og tilbake, er det tegn på dårlig batteri/dynamo hvis jeg ikke husker feil.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satt inn nytt batteri i bilen. da slutta den med speedometer og turteller. så kan nok ha rett i det ja ;) 

 

jeg har også renset innsug, EGR og slanger i den grad jeg klarer. har også tatt av katalysator. har riktignok ikke satt noen rør i mellom, da jeg tenkte at det uansett ville være noe forskjell, når jeg starta uten. men den oppfører seg akkurat lik. 

 

kan kanskje være greit å nevne at den kan gå så lavt som 1000omdreininger i en liten stund. så etter noen min får jeg den opp i rundt 2000. da har det ingen mening å gi mer gass enn ca 10% av full gass. for om du trør den lenger inn, så skjer det ikkeno mer. så den fungerer liksom helt fint på de første mm med gass, så er alt annet bare dødt :p har som sagt ikke fått kodeleser enda, håper den kommer snart. men ser jo at når jeg har fjernet alt va deksel under bilen, siden jeg skulle skru av katalysator, så er jeg jo egentlig godt igang for å skifte motor :P 

 

jeg leste litt om lambdasonde, MAf og div annet, at alt dette nok skulle komme opp som en eller annen feilkode. så tror kanskje jeg bare fortsette å rense opp litt i rør,slanger og div. bare synes det er rart at det ikke kommer opp noen motorlampe. og at gass har respons som normalt, på de få milimeter man kan bruke gass, før det ikke har noen effekt lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ok. så jeg har renska opp i div, har tatt av slangene som går etter filter og mot pumpa. skrudd av det tynne røret som er på pumpa. siden det andre går mot en T-kobling og ned under bilen, så vil tro dette er retur. har blåst gjennom med luft og div i inntak på pumpe, samt røret. fått pumpa gjennom bensin og start på bilen igjen. den har nå noe mer omdreining enn før, men fortsatt lat. så idag skulle jeg koble på leser, for å se gjennom alt. men den finner ikke ECU? jeg har testet denne leseren samt en annen. de fungerer på den andre bilen. men på Forden forteller den batterispenning osv, men da den skal koble seg tik ECU, så feiler den. noen ide om hva det kan komme av? o.O 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår