Gå til innhold

Calipper - verktøy for å få den av

Ranger emnet


Ragnarok87

Anbefalte innlegg

Hei


Har noen calippere som sitter yselig godt på min bmw


Trenger eit verktøy som passer inni calipperen som ikkje blir for "bredt" fordi da kommer den ani demperen.


Kan ikkje skru av klaven som holder den da slangen på calipperen må av. Og slangen går ikkje av fordi den gir for mye motstand og er redd eg ødelegger den.


Så må ha noe som kommer i mellom demper og calipper som ikkje blir for bredt. Bruker vel sånn blinks opplegg inni selve calipperen.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du skal gjøre, løsne caliper for å bytte klosser el. eller ta den av (inkl. bremseslange)?

Skjønner ikke helt hva du skal frem til, bortsett ifra at noe ikke kan være bredt.

Beklager! Dårlig formulært av meg. Calipperen skal helt av bilen fordi den er ødelagt. Bremseslangen må da frakobles den, men det kan ikkje gjøres før calipperen er av bilen (eller av festet sitt).

 

Sliter med å finne verktøy som kommer i mellom å kan løsne de 2 skruene som holder calipperen fast (de som er festet til klaven).

 

Hadde vært fint om du kunne linket meg til noe verktøy som totalt sett vil kunne gjøre jobben. Problemet med det eg har er at blant anna skrallen må ha ein ekstra del utenpå seg for at den skal kunne bruke de "blitzene" som skal inni skruene på calipperen. Du kan tenke deg at det blir da ein skralle, med eit "koblingsledd fra "stor til liten" + Pipe og så ein "blitz/skure ting" nedi pipa. 

 

Det blir naturligvis litt "langt"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å fortelle hva slags bil det gjelder. Og enda bedre med et bilde.

 

Det er tydeligvis boltene som fester calipper til glidebolt du har problemer med.

Er det innvendig 6-kant på disse boltene (Unbraco) ?

 

Da bør du vel skaffe en kraftig Unbrako nøkkel, f.eks leddnøkkel med Unbraco, eller Unbrako bit som går rett på din skralle.

post-119173-0-22261400-1453795137_thumb.jpg


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å fortelle hva slags bil det gjelder. Og enda bedre med et bilde.

 

Det er tydeligvis boltene som fester calipper til glidebolt du har problemer med.

Er det innvendig 6-kant på disse boltene (Unbraco) ?

 

Da bør du vel skaffe en kraftig Unbrako nøkkel, f.eks leddnøkkel med Unbraco, eller Unbrako bit som går rett på din skralle.

Beklager! Det gjaldt ein bmw e36 1998 1.8 bensiner.

Ja, de er vel 6 kantet :)

Det letteste er vel gjerne Ubrako rett på skralle, problemet er at eg ikkje har klart å finne eit mellom stykke som går rett på skrallen og som umbrakoen kan gå rett nedi.

 

Og har du noen ider til hva eg kan gjøre der skruen har begynt å runde seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner de to boltene som holder festebraketten for caliper til bilen normalt i bakkant av bremseskiven,glem glideboltene foreløpig. Når du løsner disse så kan du ta av caliper med festebrakett fra bilen. Etter på kan du trekke caliper fra glideboltene. Da står du igjen med en caliper og en festebrakett med glidebolter. Sett festebrakett med glidebolter i en skrustikke så løsner du glideboltene med en griptang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner de to boltene som holder festebraketten til bilen,normalt i bakkant av bremseskiven,glem glideboltene foreløpig. Når du løsner disse så kan du ta av caliper med festebrakett fra bilen. Etter på kan du trekke caliper fra glideboltene. Da står du igjen med en caliper og en festebrakett med glidebolter. Sett festebrakett med glidebolter i en skrustikke så løsner du glideboltene med en griptang.

Det stemmer, det er "der" det blir intressant :P 

Det er ekstremt knotete og komme til skruen som er "øverst". Men det går sånn "akuratt".

Skruen nedenfor kommer man ikkje til uten å ta av bremseslangen, og bremseslangen får eg ikkje av uten å ta av calipperen, eller ta den av på motsatt side, men den sitter ganske godt fast i bremserøret :P

 

(Elsker BMW og deres håpløse løsninger)

 

Reiser på biltema får å få tak i noen ekstra verktøy for å se om ikkje det hjelper ettersom eg mangler den passer orginalt, og den som "avrundet" skruen er delvis knekt så må ha ein ny ein for å få tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du snakker om glideboltene så er det ikke dem jeg mener. Jeg mener boltene for klaven som glideboltene står i,denne er festet med to bolter på navet på bilen. For og løsne disse boltene har aldri bremseslangen vært et problem for meg. Har gjort dette på flere biler hvor jeg ikke får løsnet glideboltene. Når dette er gjort er det bare og løfte ut caliper med klave/festebrakett og så skille dem fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du snakker om glideboltene så er det ikke dem jeg mener. Jeg mener boltene for klaven som glideboltene står i,denne er festet med to bolter på navet på bilen. For og løsne disse boltene har aldri bremseslangen vært et problem for meg. Har gjort dette på flere biler hvor jeg ikke får løsnet glideboltene. Når dette er gjort er det bare og løfte ut caliper med klave/festebrakett og så skille dem fra hverandre.

Tenkte på klaveskruene.

Eneste eg kommer til med der er ein fastenøkkel. Pipen kommer borti slangen og gjør det umulig å snu/løsne

Hva verktøy bruker du der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare kommer til med fastnøkkel så fester du to fastnøkler i hverandre, den blir da dobbel så lang og du får brukt mye mere kraft. 

Bruk CRC 5-56 eller WD40 på boltene, så løsner de lettere.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår